Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

HR model - Kwadrant van Ofman

Ideaal om je vaardigheden te analyseren, of in een functioneringsgesprek met iemand anders zijn of haar valkuilen of kwaliteiten te bespreken. Met het (kern)kwadrant van Ofman bespreek je de kwaliteiten die een professional onderscheiden. Vanuit deze kernkwaliteiten kunnen iemands valkuilen, uitdagingen en allergieën worden beschreven. Zoals altijd beschrijft een plaatje dit het beste:

HR model - kwadrant van Ofman (HR model - kwadrant van Ofman.gif)

Dankzij Riki op nl.wikipedia

Het model wordt in vier stappen ingevuld:

1. Kernkwaliteit

Een kernkwaliteit is een onderscheidende eigenschap, een eigenschap die meer bij deze persoon hoort dan bij een ander. Belangrijk is dat Ofman onderscheid maakt tussen vaardigheden, die je aanleert - en eigenschappen, die aangeboren zijn.

Een voorbeeld van een kernkwaliteit is analytisch vermogen. 

2. Valkuil

Wanneer iemand doorschiet in zijn of haar kernkwaliteit zien we een valkuil - hier kunnen we aandachtspunten voor de professional zichtbaar maken.

Iemand die bijvoorbeeld te analytisch is, zou besluiteloos kunnen worden doordat hij of zij blijft hangen in het analyseren van steeds meer gegevens.

3. Uitdaging

De uitdaging komt voort uit het omgaan met de valkuil - met dit vlak kan iemand positief uitgedaagd worden. "Probeer eens meer ..." en kunnen ook groeimogelijkheden worden uitgeschreven.

Voor een besluiteloos iemand zou daadkracht een mooie uitdaging zijn. In het model zien we ook terug dat de uitdaging een mooie aanvulling is op de kernkwaliteit: iemand die analytisch is én daadkrachtig, dat klinkt ideaal, niet?

4. Allergie

Een allergie is een eigenschap die in iemands irritatie-zone kan zitten. Dit is een overdrijving van de uitdaging - de allergie is een eigenschap die vaak tegenovergesteld is aan de kwaliteit. Iemand met de eigenschap in het allergie-veld ervaart de kwaliteit vaak als lastig. Soms kunnen frustraties binnen een team ook bekeken worden vanuit de wisselwerking tussen allergie en kwaliteit.

De overdrijving van daadkracht kan impulsiviteit zijn: snel (eventueel intuïtief) doen zonder van tevoren al teveel te analyseren.

Gebruik van het (kern)kwadrant van Ofman

Uit bovenstaande blijken al allerlei mogelijke toepassingen voor de (kern)kwadranten van Ofman. Voor uzelf kunt u het kwadrant gebruiken om uw eigenschappen te analyseren. Het mooie aan dit simpele kader is dat u gedwongen wordt om na te denken over de keerzijde van uw sterke punten, over ontwikkelmogelijkheden en uw persoonlijke irritaties. De ervaring leert dat juist het nadenken over welke term het best gebruikt kan worden in een bepaald vlak enorm veel inzicht kan verschaffen in uw kwaliteiten.

In het coachen of begeleiden van iemand anders kan het kwadrant van Ofman helpen de andere persoon inzicht te bieden. U kunt iemand vragen om het kwadrant zelf in te vullen, of eventueel kunt u het samen proberen in te vullen. Het kwadrant kan zo een kader bieden om bijvoorbeeld iemands functioneren te bespreken.

 

Voor meer HR modellen, zie 10 HR modellen om mee aan de slag te gaan

 

 

 

Geplaatst in Talent & Leadership Development door Chris Stapper op 5 juli 2013

Reacties op HR model - Kwadrant van Ofman

Er zijn nog geen reacties.

Plaats zelf een reactie