Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

HR succes in vier stappen

2012 belooft een mooi jaar te worden. Vooral voor HR managers en HR business partners en adviseurs. In deze tijd van cost cutting en  “more for less”, is het nu de kans om je gezicht te laten zien.  Maar dat vraagt wel lef en moed. Op weg naar succes in 4 stappen:

1) Praat met je klant en niet over je klant

HR professionals zijn verschrikkelijk goed in het duiden van de ontwikkelingen binnen hun organisatie. In HR meetings wordt dan ook vaak volstemmig geknikt als het gaat over wat manager A of B doet en eigenlijk zou moeten doen.  En dat ze niet begrijpen wat HR doet en eigenlijk aan waarde kan toevoegen. Prachtig, maar mee stoppen. Praat met je klant, of manager A en B en vraag wat speelt, waar hij wakker van ligt en hoe HR kan helpen. Dat levert waarde!

2) Onderneem!

HR stelt zich als staf en expert te vaak op als werknemer en wacht af. Of koestert zich is de lopende zaken zoals werving en ontslag of opleidingen en natuurlijk de lopende administratie. Een ondernemer ziet kansen en springt er op af. Voor HR betekent dat zij mag denken als de ondernemer en onderneming. Wat speelt voor mijn organisatie? Wat raakt onze continuiteit? Daar liggen managers van wakker en daar kan HR meer waarde toevoegen! Denk bijvoorbeeld aan reductie van ziekteverzuim en verhoging van produktiviteit en innovatie of concreet aan de effectiviteit van de verkoopafdeling.

3) Lever resultaat

Blijf weg van modellen, abstractie en HR speak. Daar vraagt een manager niet om. Hij heeft issues en wil oplossingen. Dat levert spanning op tussen kwaliteit en tijd of professionaliteit en management , maar weet een weg te vinden naar ambitie en resultaat in perspectief van de manager. Lever gewoon wat hij vraagt binnen de kaders van waarden en wet. Ban “ja, maar”en ontwikkel een houding die zegt  “ja, en?”

4) Investeer in kennis

Natuurlijk, professionals leren elke dag. Maar waarover? Investeer eens in kennis over het bedrijf en de kunde van ondernemen. Draai mee in nachtdiensten of ga mee met een verkoper. De beste HR profs komen uit de business zelf, kennen de klappen van de zweep en begrijpen de context van de manager. Investeer daarin.

De titel is “HR succes in vier stappen”, maar als bovenstaande niet wordt ingevuld is de kans groot dat HR de boot mist. Kansen genoeg om het tij te keren, denk ik.

Geplaatst in HR varia door Kees van Kaam op 25 januari 2012

Reacties op HR succes in vier stappen

Jeroen op 15 december 2015 16:44

Heel goed om dit stuk te lezen na de discussies elders op dit blog. Ik denk dat dit inderdaad de dingen zijn die we moeten doen om HR goed op de kaart te zetten.

Het grote probleem blijft het hoger management. Die zullen zeggen: overtuig me, laat maar getallen zien ofzo. Ja, ze gaan misschien voorbij aan de softe kant van HR, maar de tijdsgeest vraagt wat hen betreft om de harde kant.

Kees, hoe zie jij dit? Wat is de onderliggende 'sleutel' om HR naar een hoger niveau te tillen?

Kees van Kaam op 15 december 2015 16:44

dag Jeroen, dank voor je opmerkingen. Het hoger management rekent iedereen en elke discipline af op resultaat, ook HR. Vraagt veel dialoog om inzichten te delen over wat speelt in de business en wat speelt in het vakgebied HR. Voor de hand ligt om het management te laten bepalen WAT prioriteit heeft, HR gaat dan over het HOE. Verder is daarnaast vaak onduidelijk waar HR nu voor verantwoordelijk is en wat management moet doen.

Jeroen op 15 december 2015 16:44

Dag Kees,

Mooi en simpel: Het management stelt wat en HR bedenkt hoe. Daar ben ik het zeker mee eens. Speelt het hier niet ook een belangrijke rol dat het management zelf HR thema's op de kaart zet? Als de business doelen van hen uit komen? Of kun je het ook in de vorm gieten 'het management wil x en HR geeft aan wat ze daar aan bij kunnen dragen?'

Kees van Kaam op 15 december 2015 16:44

Jeroen, ja, zo kan het. het is m.i. wel de taak van HR vanuit haar professie alternatieven te bieden, consequenties en risico's in kaart te brengen en dan lijnmanagement te laten beslissen. Als HR punt 2 en 4 serieus neemt van mijn pleidooi dan zit ze aan tafel en doet mee als echte partner in business.

Plaats zelf een reactie