Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

HRM at the core of business.

Veel bedrijven maken zich druk over hun kern activiteiten, de core business. Over de vraag welke kernactiviteiten het bedrijf of de organisatie heeft, wordt vaak en langdurig vergaderd. Maar wordt er ook wel veel aandacht besteedt aan de kern van de activiteiten? De kern van ieder bedrijf, van iedere organisatie, zijn de mensen die er werken. Juist daarmee kan een bedrijf zich onderscheiden van andere bedrijven.

Parallel aan de vraag wat de kern activiteit is van de organisatie moet steeds de vraag worden gesteld welke mensen, welke competenties, passen bij deze activiteiten. En zelfs de omgekeerde vraag dient te worden onderzocht, welke activiteiten passen het beste bij de mensen die we in huis hebben?

In sport is het al heel normaal. De strategie, de speelwijze, de tactiek van een ploeg wordt afgestemd op de spelers. Als een wielerploeg een goede sprinter heeft dan is de taktiek gericht op het winnen van massasprints in de Tour de France, niet op het behalen of winnen van de gele trui. VVV richt zich op lijfsbehoud en PSV richt zich op het winnen van het kampioenschap, maar niet op het winnen van de Champions League, al zou dat een aardige bijkomstigheid zijn.
Processen, produkten, diensten zijn allemaal zaken die snel kunnen worden gekopieerd. Een mens is uniek en kan het verschil maken met de concurrent. Dat kan gelden voor een CEO, maar ook voor een operator op de werkvloer. Dat kan gelden voor een HR manager, maar ook voor een receptioniste. Het vinden van exclusieve competenties bij medewerkers en daar de organisatie op aanpassen of het zoeken van medewerkers die het verschil maken tussen “gemiddeld” en “exclusief” zou voor ieder bedrijf, iedere organisatie een kernactivititeit moeten zijn.

De vraag: “zijn we een gemiddeld bedrijf of zijn we van wereldklasse” is een belangrijkere vraag dan de vraag wat de kern-activiteit is. Het verschil tussen wereldklasse en gemiddeld wordt gemaakt door mensen in alle lagen van de organisatie. 

Geplaatst in HR varia door Ad de Beer op 27 september 2007

Reacties op HRM at the core of business.

Rogier van Wijk op 15 december 2015 16:44

Ik kan me helemaal vinden in het verhaal dat het "managen" van de kwaliteiten van personeel ontzettend belangrijk is. Maar het een maakt volgens mij onderdeel uit van het ander.



Pas als je weet wat tot je core business behoort en je daar volledig op richt kan je bepalen welke functies nodig zijn en welke werkzaamheden daarin verricht moeten worden. En dus ook welke competenties nodig zijn.



sturen op competenties zonder je op de core business te richten heeft volgens mij helemaal geen zin. Je op de core business richten zonder op competenties te sturen is wel mogelijk, maar niet zo effectief.

Norman Dragt op 15 december 2015 16:44

@Rogier, ik denk dat je volledig gelijk hebt, dat core business en kern competenties twee zijden van dezelfde medaille zijn. Maar ik denk niet dat Ad bedoelde dat je het ene of het andere moet doen.
Het is eerder zo, dat je bij veel bedrijven de neiging ziet om zich vol op hun core business te storten en daarbij hun kern competenties te vergeten. Het vreemde is namelijk, dat als je je kern competenties tot core business maakt je twee vliegen in ■én klap slaat. Maar kern competenties als core business is een heel ander soort bedrijf, dan een core business met bijbehorende kern competenties. Er passen namelijk heel veel competenties bij een core business. Terwijl je bij een kern competentie maar een paar core businesses zult vinden.
Om bij de voetbal metafoor van Ad te blijven. Een goede effectieve spits past beter bij een ploeg die voor de winst gaat, dan bij een ploeg die voor overleven gaat. Maar iedere ploeg kan wel een spits gebruiken.

Plaats zelf een reactie