Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

HRM devalueert zichzelf

HRM devalueert zichzelf met trieste reacties in P&O Actueel* op uitkomst NEA 2007. “Van een vier naar fier” is de naam van een werkconferentie die ik wel wil houden. De 6.04 is nog te hoog als ik de reacties lees. Wellicht verstandig als HRM-ers eerst naar zichzelf kijken en zelf pro-actiever te zijn, in plaats van werknemers daartoe op te roepen.

Veel werknemers weten heel goed waar ze het over hebben. Als lijnmanagers de HRM-ers als de kwade boodschappers zien, dan zegt dat ook iets over HRM. Het zesje afschuiven naar het oneigenlijke gedrag van het lijnmanagement degradeert de HRM-er naar een vier. Met de smoes “een te drukke agenda” wordt vervolgens HRM als professionaliteit volstrekt ongeloofwaardig gemaakt. Een HRM-er die dat als smoes gebruikt heeft kennelijk de eigen ontwikkeling en ontplooiing niet in orde. Geen zelfontplooiing zonder goed timemanagement. Zo’n HRM-er is net zo ongeloofwaardig als de rokende longarts die aangeeft dat roken slecht is en een stop-met-rokencursus geeft.

HRM moet niet alleen van haar Calimero-gevoel af, maar ook eens ophouden met haar slachtoffer-rollenspel. Zolang HRM uitgaat van haar toegevoegde waarde, blijft het uitgaan van haar minderwaarde. HRM IS waardevol. De enige die daar waarde aan kan toevoegen is HRM zelf. Zelfvertrouwen kun je alleen uitstralen als je jezelf vertrouwt. Daar kan een coachingtraject wel een flinke bijdrage aan leveren. Dan ontdekken HRM-ers ook dat ze gewone Nederlanders en werknemers zijn en dus hun eigen werkprestaties wellicht ook schromelijk overschatten. Zoals Stefan Tibben in zijn artikel “Presteren” aangeeft. Maar ze ontdekken dan tevens hun eigenwaarde en de zin- en betekenisgeving van hun werk. Ze stralen dat niet alleen uit, maar voegen hun eigenwaarde toe en verkrijgen daardoor een gelijkwaardige plaats naast de andere managers en disciplines in de organisatie.

Bert-Jan van der Mieden, PYRAMIDE te Apeldoorn.

* Link naar dit onderzoek werkt niet meer, weggehaald door de redactie.

Geplaatst in HR varia door Bert-Jan van der Mieden op 22 mei 2008

Reacties op HRM devalueert zichzelf

Chris Stapper op 15 december 2015 16:44

Een paar weken geleden argumenteerde ik in een artikel dat ik me niet kan voorstellen dat een hele beroepsgroep gewoon niet goed is. Dan is er meer aan de hand. Het argument dat HRM-ers zichzelf niet goed vermarkten klinkt op het eerste gezicht aannemelijk, maar als je er over nadenkt dan moet je toegeven dat iemand die zijn werk gewoon goed doet zich niet bezig zou moeten (hoeven) houden met het vermarkten van wat hij doet.

Ook een mooi voorbeeld van hoe nieuwsberichten elkaar tegenspreken. In het artikel waar ik tegen in ging werden HRM taken overgenomen door andere partijen (CEO's nota bene), omdat die van mening waren dat HRM niet in staat was haar taken uit te voeren. Volgens dit artikel blijven veel taken bij HRM liggen. Wellicht moeten ze dan inderdaad iets aan hun timemanagement doen.

Eerder kwamen we tot de conclusie dat het probleem van HRM in deze misschien is dat het moeilijk is om HRM taken meetbaar te maken. Ik vraag me nog steeds af wat er nog meer aan de hand is.

Gerelateerd artikel:
http://www.expand.nl/expand/website/home.nsf/0/E5FBB1B6E62BE8BDC125744400436745

Bert-Jan van der Mieden op 15 december 2015 16:44

Chris heeft gelijk. Er is veel meer aan de hand. Dat Ceo's en managers taken overnemen van HRM hoeft op zich niet verkeerd te zijn. Integendeel. Bepalend zijn de motieven. Er is niet alleen huiswerk voor HRM, maar ook voor Ceo's en lijnmanagers. Ook op het gebied van hun timemanagement. Het is niet een op zichzelf staand voorbeeld als een manager aangeeft, dat er evenzovele afgeschermde eilandjes zijn als managers en staffunctionarissen in de organisatie. Met als gevolg een volstrekt geharnaste communicatie, vanuit angst. Dat komt in heel veel organisaties voor.

Ik introduceerde bewustwordingsmanagement en toepassing ervan blijkt in de praktijk succesvol te zijn. Maar, net zoals HRM moet het wel vermarkt worden. Alhoewel het eigenlijk niet nodig zou hoeven te zijn.
Het menselijke wordt vergeten, genegeerd, verwaarloosd of op zijn minst op het tweede plan geplaatst. het management denkt daardoor slim te zijn en meer winst te kunnen maken. Men leert dat op universiteiten en hogescholen. Opvattingen vanuit het oude en nieuwe economisch denken zouden zich met elkaar moeten verbinden, in plaats van zich tegen elkaar af te zetten.

Het gemeenschappelijke probleem van bewustwordingsmanagement en HRM, dat een aspect is daarvan, is dat het complex en ongrijpbaar is, doordat het om de innerlijke processen van mensen gaat en hun daaruit voortvloeiende, moeilijk voorspelbare en niet beheersbare gedrag. Om er grip op te krijgen, helpt het niet te wijzen naar de ander, maar is zelfonderzoek noodzakelijk. Van daaruit kan men pas komen tot luisteren naar de ander en een vruchtbare dialoog. Leidend tot verbindingen en daardoor tot winst op korte en lange termijn.

Bert-Jan van der Mieden
www.bewustwordingsmanagement.nl

Plaats zelf een reactie