Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

HRM: wat heb je te koop?

HRM wat heb je te koop (HRM wat heb je te koop.JPG)We zijn allemaal verkopers en werken op provisiebasis. We halen allemaal beloning en motivatie uit de mate waarin we erin slagen onszelf, onze ideeën, onze producten en diensten te verkopen aan anderen. Als ouders verkopen we normen en waarden aan onze kinderen. Als we dat met succes doen, groeien ze op tot evenwichtige, krachtige volwassenen. Leidinggevenden verkopen een koers, een resultaat, een visie.

Als HRM-er ben je ook verkoper. Maar wat verkoop je dan? Veel HRM-ers denken dat hun bestaansrecht zit in het ontwikkelen van beleid en het aanbieden van instrumenten. Mis. De waardepropositie van HRM zit in het verkopen van zorgeloosheid en geluk. De waardering die je krijgt in de organisatie (vaak af te lezen aan de rol die je binnen de organisatie mag bekleden), hangt af van je vermogen om deze 'producten' succesvol te verkopen. Laten we kijken naar deze twee ‘producten’:

Zorgeloosheid

Dit is het ‘product’ dat je verkoopt aan het management en directie. Je zorgt ervoor dat zij succesvol hun werk kunnen doen, met als resultaat een succesvolle organisatie met medewerkers die excelleren in hun werk. Het management en directie zijn meestal veel beter in het ondermijnen dan in het realiseren van de gewenste doelen zoals ondernemerschap, pro-activiteit en innovatie. Je bent dan de facilitator, de souffleur, de instrumentmaker, de luis in de pels en het geweten, alles met één doel: ontzorgen. Of het waarmaken, net hoe je het bekijkt.

Geluk

Dit is het ‘product’ dat je verkoopt aan medewerkers. Je zorgt ervoor dat medewerkers gelukkig en bevlogen kunnen werken. Je bent de talentscout, de loopbaanontwikkelaar, de coach en psycholoog, alles met één doel: het geluk van een ander.

Na de illusie van de maakbaarheid van het leven, van 24-uurs geluk en het werk als ultieme hobby, leven we nu in tijdperk van positieve rationaliteit. Laten we het de nieuwe maakbaarheid noemen, waarin het leven, geluk of werk voor 50% maakbaar zijn, en voor het overige geaccepteerd en verdragen dienen te worden. Als HRM-er werk je binnen de maakbare helft en verkoop je zorgeloosheid en geluk. Als er niets is verkocht, is er niets gebeurd.

Geplaatst in Talent & Leadership Development door Leona Aarsen op 11 december 2012

Reacties op HRM: wat heb je te koop?

Jeroen op 15 december 2015 16:44

Voor het eerst ben ik in dubio: wat moet ik van dit artikel vinden?

Ik vind de stelling dat HR zorgeloosheid en geluk moet brengen erg sterk. Het vat precies de dualiteit van HR in één stelling en het laat duidelijk zien wat we zouden moeten doen.

Anderszijds ben ik niet zo'n fan van het idee om HR te moeten verkopen. Het moet, dat is evident. Maar het zou niet moeten moeten. Of het zou geen verkopen moeten zijn. We moeten gewoon waarde brengen en anderen moeten dat zien. En er zou geen verkopen bij aan de pas moeten komen. Ook als je niet verkoopt wat je doet, heb je het wel gedaan.

Maar misschien zit ik teveel op de inhoud. En zouden alle HRM'ers een beetje marketeer moeten worden.

Cees Harmsen op 15 december 2015 16:44

Hoi Leona,

Leuke insteek. Ben het met je eens dat HRM best wat meer aan de eigen branding mag doen, om als serieuze gesprekspartner te worden beschouwd. Dat reikt echter verder dan ontzorgen en faciliteren. HRM moet ook confronteren en provoceren. Om concurrerend te blijven op de internationale arbeidsmarkt moeten organisaties nieuwe businessmodellen ontwikkelen en op dat vlak moet en kan HRM een voortrekkersrol nemen.

Michel Jansen 014 op 15 december 2015 16:44

Hoi Cees (en Leona),

Inderdaad een erge leuke insteek.
Volgens mij kwam de "confronterende en provocerende rol" samengevat terug in de woorden "de luis in de pels en het geweten".

Plaats zelf een reactie