Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

HR: van collectiviteit naar connectiviteit - 3 (slot): En wat nu?

Ik schreef in deel 2 “ont-wikkeling is DE uitdaging voor HR in de huidige tijd. De almaar toenemende prikkels leiden tot het wegvallen van zekerheden uit de jaren 50 en de herdefinitie van samenwerken in geheel nieuwe vormen”. Over de fase waarin de connectiviteit zich nu, anno 2012, bevindt en de trends voor de nabije toekomst gaat dit derde en laatste deel.

Verbinden of netwerken op alle nivo’s is de kern van onze 21e eeuw. We zijn “on-line”, twitteren (is dit net zo iets als kwetteren?), speedmeeten. We zetten onze condoléances op een internet-register en we zijn LinkedIn of ons Face is gebooked. De mobiele telefoon, eerst een veredelde “Walkie-Talkie” (let maar eens op de foto’s van de eerste mobieltjes), zorgt voor een optimale 24/7 connectie. Voor sommigen is dit een 24/7 electronische detentie geworden…. De bluetooth-oorset is vergroeid met het oor en kan alleen nog operatief worden verwijderd.

Een ongekende uitdaging voor HR is deze connectiviteit wel zeker. Het aloude tijd en plaatsgebonden werken is plots voor een flink deel van de functies onzin. Het mobieltje is natuurlijk de technologische revolutie die gewoon op je lijf werkt: met lichtsignalen en vibraties word je bij de les gehouden. We zijn zo langzamerhand overal en altijd aangesloten op (bijna) iedereen. Zelfs op God, want is er niet een (voicemail) hotline met de Heer zelf geopend…Hoe zo was Fredric Brown uit de proloog van deze serie een science fiction schrijver?

Wat mij ook boeit is de snelle integratie tussen PC en mobieltje. We zijn met ons allen het I-Pad opgegaan. Al vóór de lancering van dit fenomeen was dit ook door mij gezien en opgenomen in een workshop.  Als we dit vergelijken met de pioniersjaren van het internet, dan is deze ultieme interactieve bindingsfactor behoorlijk snel volwassen geworden (en wat komt er nog meer?). Wat een sensatie was dat om via een fluitend, krakend en piepend toontje in de jaren 80 van de vorige eeuw via een analoog modempje de Wijde Wereld in te gaan!

Nog geen 25 jaar later maken breedband en glasvezel het internet tot een volkomen in de samenleving geïntegreerd interactief informatie- entertainment- en communicatiemiddel. Tot een marktplaats in optima forma. Het is de ultieme connector. Vroeger ging je naar de bibliotheek voor informatie, of je keek in de aan je deur gekochte encyclopedie. Nu vraag je het aan Google, of je zoekt in de Wikipedia, die MAAK je zelfs mee…Google IS onze nieuwe werkelijkheid. Het meest waardevolle bedrijf na enkele grootmachten. Net als in het verhaal van Brown (proloog) zijn we nu allemaal onderdeel van het wereldwijde web.

Epiloog

Technologie in transport en communicatie leiden tot integratie van telefonie-fotografie-internet-navigatie-entertainment in de mobiele palmtop, de I-Pad, bij kinderen in de Nintendo DS of PSP. In delen van Azië is dit al enkele jaren het geval, bij ons begint dat nu goed. De gevolgen zijn, zoals gezegd, groot: nieuws is snel bereikbaar. We worden veel intensiever letterlijk en figuurlijk geprikkeld. Een ongeluk of een ramp? We zien het snel en zijn er sneller bij dan de hulpdiensten. In feite is er een zintuig bijgekomen en het zal enkele decennia duren voordat deze impact in de evolutie van de mens zal worden herkend. Zowel fysiek als psychisch. Voor de Human Resources een uitdaging om dit zintuig, deze connectiviteit te verwerken in “Het Nieuwe Werken”. Daarbij biedt de techniek heel veel opties, maar gaat het uiteindelijk om de wijze waarop mensen dit vorm gaan geven in nieuwe connectiviteit.

Geplaatst in HR varia door Wim Rietveld op 23 april 2012

Reacties op HR: van collectiviteit naar connectiviteit - 3 (slot): En wat nu?

Chris Stapper op 15 december 2015 16:44

Beste Wim,

Wederom een mooi artikel! Ik verbaas me er steeds over hoe je de verschillende trends aan elkaar weet te knopen. Ook de woordspelingen zijn erg leuk.

Waar ik in je tweede artikel uitdagingen las voor HR om met de connectiviteit om te gaan, komt nu de vraag wat HR kan gaan doen met de ontstane connectiviteit.

Mijn eerste reactie is dat we de connectiviteit nog om moeten zetten in een verbondenheid. We hebben nu potentieel contact met alles en iedereen. Maar de kwaliteit of mate van contact laat nogal te wensen over. Voor nu is internet vooral een zendkanaal en nog te weinig een medium voor communicatie. Als we van het zenden naar het communiceren kunnen wisselen, zal de waarde van het medium enorm toenemen. En dan zal HR ook sterker gebruik kunnen maken van internet en daarmee haar werk beter kunnen doen.

Plaats zelf een reactie