Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Ik heb een vacature, maar die is online niet te vinden...

Hoewel ik beloofde iets over matchen te vertellen moet ik de belofte breken. Ik wil namelijk eerst eens wat dieper ingaan op de dominantie van Google en wat dat betekent voor werkgevers. En alsof de duvel ermee speelt heeft Cor op Personeelslog vandaag een heel interessant artikel over onder meer Google.

Google is voor de meeste mensen de enige zoekmachine op het Internet. Zoeken op Internet = Google. Dus ook zoeken naar banen. Vacaturesites verliezen van Google als het gaat om het zoeken naar een baan. Dus ik ga ook maar eens een baan zoeken via Google.

Ik wil aan de slag als Account Manager in Den Haag. Mooie baan, mooie stad. Ik lees geen krant; ik ken Monsterboard, Totaljobs of Stepstone niet. Ik ga naar Google, type “Vacature Accountmanager Den Haag “ in en klik op zoeken.  En … 208.000 resultaten, Den Haag moet wel de commerciële hoofdstad van de wereld zijn!

Maar nu even serieus. Aan de bovenkant en de rechterkant staan de fameuze sponsored links. In dit geval 10 sponsored links, drie zijn door vacaturesites zijn ingenomen (Stepstone, Totaljobs en Nationale Vacaturebank) en vier door intermediairs (Staffplanning, Randstad, Vitae, Luba).

Eens kijken hoe goed die sponsored links nou eigenlijk zijn:

  • Vertegenwoordiger (Stepstone). Daar klik ik niet op, ik ben geen vertegenwoordiger, en ik wil zeker niet zo genoemd worden.
  • Management banen (Totaljobs). Klopt niet, klik ik niet op.
  • Nationale Vacaturebank (Nationale Vacaturebank)? Wie is u? Klik ik niet op.
  • Accountmanager banen (Staffplanning). Klik: Account manager banen, maar niet in Den Haag (wel in Eindhoven, Hengelo, etc. Daar ga ik dus niet meer naar toe.
  • Vacature Accountmanager? (Randstad). Stelt Randstad mij nou een vraag? Daar klik ik niet op.
  • Accountmanager Den Haag (Vitae). Klik: Gadverdamme, de Homepage. Daar heb ik zo’n hekel aan. Dag Vitae, daar klik ik dus nooit meer op.
  • Vacature Accountmanager (Luba). Klik: Een zoekscherm! Ik heb al gezocht, doe ik niet nog een keer. De groeten, Luba.

Nou, das een heel slechte score voor intermediairs en vacaturesites (en verdomd goeie business voor Google). En drie sites hebben zichzelf een vreselijk slechte dienst bewezen door te suggereren dat ze mij begrijpen maar dat helemaal niet doen. Vanaf nu kijk ik nooit meer naar sponsored links. En dat mail ik ook direct maat even naar mijn vrienden…

Dan nu de ‘organische’  zoekresultaten. En dan alleen pagina 1; ik ben tenslotte een account manager; dus ik wil niet teveel moeite doen…

De eerste tien links zijn:

  • vacature Accountmanager banen JobbingMall (Jobbing Mall/Careerbuilder). Klik: Accountmanager functie in Den Haag. Dank u, eindelijk!
  • vacature Accountmanager banen JobbingMall(Jobbing Mall/Careerbuilder). Klik: Accountmanager functie in Den Haag. Wederom dank
  • Staffplanning - Vacature Accountmanager DEN HAAG(Staffplanning). Klik: Accountmanager functie in Den Haag. Top! Jammer dat ik al op Staffplanning was afgehaakt door de slechte service in de sponsored link… Maar waarom kan het nu wel dan?
  • Staffplanning - Vacature Van Sales Executive naar Accountmanager .. (Staffplanning). Klik: Accountmanager functie in Den Haag. Maarrr: “Deze functie is al vervuld”.  Da’s wel heel akelig als zoekresultaat…
  • Hypotheekcarriere | Vacature: Accountmanager Hypotheken regio West ... (Hypotheekcarriere). Klik: Accountmanager functie in Den Haag/Utrecht. Dank u.
  • Adviseur/Accountmanager(Werken bij het Rijk). Klik: Adviseur/Accountmanager functie in Den Haag. Dank.
  • Vacatures Account Manager Den Haag - Werk Zoeken - Jobs Zoeken ... (Jobrapido). Klik: Lijst met financiële vacatures in Den Haag. Daag, Jobrapido, dat was de laatste keer.
  • Adviseur/Accountmanager(Werken bij het Rijk). Klik: Adviseur/Accountmanager functie in Den Haag. Dank.
  • Vacature - Accountmanager e-campaigns (Appoint). Klik:  Accountmanager e-campaigns in regio Amsterdam. Weg ermee.
  • Vacature - Account Manager Competence Factory (Appoint). Klik: Account Manager Competence Factory in regio Amsterdam. Heb ik niets aan

Wat opvalt is dat de resultaten veel beter zijn dan die van de sponsored links. Als gewone banenzoeker heb ik in ieder geval een paar (6 van de 10) potentieel interessante vacatures gevonden.

Maar wat vooral opvalt is die zogenaamde organische zoekresultaten geen vacatures van normale bedrijven bevatten. Alleen maar vacatures van uitzendorganisaties, werving & selectiebureaus,  vacaturesites en een vertical search engine.

De verklaring is heel simpel; er wordt het nodige geld gestoken om hetzij Google te foppen (wat niet mag en nogal riskant is) danwel de site zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor de spider van Google.  En hoe aantrekkelijker Google denkt dat je bent; hoe hoger je in het organische zoekresultaat terecht komt.

Dus zo organisch is dat zoekresultaat niet; intermediairs en vacaturesite doen gewoon landje pik. De echte banen op de eigen sites van werkgevers komen ergens achteraan de lijst. Waar geen account manager ooit zal komen. Dus er zit als werkgever niets anders op om alsnog je vacatures op een vacaturesite te zetten. Met bovenstaande vrolijkheid als resultaat. Wel eens van Catch22 gehoord…

Geplaatst in Recruitment & Arbeidsmarkt door Marc Drees op 11 mei 2007

Reacties op Ik heb een vacature, maar die is online niet te vinden...

Theo Guns op 15 december 2015 16:44

Zoals ik op uw vorig bericht al reageerde, heb ik een nieuw voorstel om te proberen. Als je door onze database zoekt, zal je zo ver mogelijk afgezet worden op de originele pagina. Ik garandeer niet dat dat ■én pagina met ■én job is, soms bieden websites (indien het geval meestal kleine tot middelgrote ondernemingen) hun jobs op ■én pagina aan, zonder verder te kunnen klikken, met onderaan de pagina de contactgegevens.

Hier de links http://www.careerjet.be voor Belgi■ en http://www.careerjet.nl



Meningen en gefundeerde kritiek worden geapprecieerd en zal ik met een nauw ook lezen. We zijn nog een start-up, nieuw op het net en de markt al eens aftastende. Hopelijk worden we snel een van de grotere spelers, door een goede service aan te bieden naar de werkzoeker en jobs bij de werkgevers snel en accuraat te vinden.

Marc Drees op 15 december 2015 16:44

Ik heb een commentaar geblokkeerd van dezelfde afzender die ook al op het artikel "Zoveel manieren om banen te zoeken. Of toch niet?" http://www.expand.nl/expand/website/home.nsf/0/E96AABE85DC05D11C12572D6005891E4 heeft gereageerd met schaamteloze zelfpromotie.



1 keer gebrek aan fatsoen lijkt me meer dan voldoende.

paul van oosterhout op 15 december 2015 16:44

@ marc,

Ik heb de reactie gelezen en ik ben het met je eens.

Paul van Oosterhout op 15 december 2015 16:44

Beste Marc,


Ik heb me even geconcentreerd op de punten die je aandraagt m.b.t. Staffplanning. Voor wat betreft de adwords: helemaal met je eens. We zijn op dit moment bezig met het ontwikkelen van een toepassing die dat ondervangt en het vooral minder arbeidsintensief maakt. Het onderhoud van adwords voor specifieke functies vergt namelijk veel tijd en het aanmaken van een advertentiecombinatie op functie en regio, die laten linken naar een detailpagina van een functie in die regio en die vervolgens op non-actief zetten als er geen vacature is levert te veel werk op.


Over de organische resultaten:


De website van Staffplanning is gebouwd met SEO in het achterhoofd. Dat verklaart ook de goede indexatie van vacatures in Google maar dit kost wel enige tijd. Ook moet je voldoende volume ( aantal pagina's) in een zoekmachine hebben. Voor wat betreft de reeds ingevulde functie: Vacatures die vervuld zijn worden gearchiveerd en moeten ervoor zorgen dat het aantal geindexeerde pagina's voldoende op peil is anders kom je nooit tussen het geweld van de grote vacaturesites.Maar wat zou jij dan doen met een reeds geindexeerde pagina van een vacature die vervuld is?

g. van oortheg op 15 december 2015 16:44

beste marc,



helemaal mee eens, de serach engines beginnen mij als werkzoekende een beetje de keel uit te hangen. dit kan en moet veel beter!



grt gerrit

Michel op 15 december 2015 16:44

Marc, denk je echt dat de vacaturesites zo goed aan landje pik doen of denken gewoonweg de meeste bedrijven niet eens na over het specifiek laten scoren van vacatures in Google?



Ik denk het laatste. Het zal je verbazen bij hoeveel bedrijven de vacatures niet goed (of helemaal niet!) door Google doorzoekbaar zijn. Bedrijven laten hiermee zeker een kans liggen, want zoals je zelf al aangeeft wordt steeds meer gezocht met Google. Bedrijven zouden zich dus zeker wat meer moeten bezighouden met SEO van vacatures want zonder al te veel moeite prijken daar nu voornamelijk vacaturesites mee bovenaan de zoekresultaten.



De oplossing is in mijn ogen dus niet zozeer om vacatures alsnog op een vacaturesite te zetten, maar juist meer aandacht te besteden aan de eigen vacatures en de resultaten in Google.

Marc Drees op 15 december 2015 16:44

@ Paul,



Waar hij met om gaat is dat je ten aanzien van je potentiele doelgroep een zo eerlijk en goed mogelijk zoekresultaat weet aan te bieden. Vanuit mijn perspectief is minder ook in dit geval meer. Misschien minder vaak op pagina 1, maar als je daar staat is het ook meteen een echt goed resultaat.



Maar dat is slechts mijn perspectief.



Diametraal daar tegenover staat het resultaat waar Matthijs van den Broek (Marketingfacts) afgelopen vrijdag melding van maakt :

Uit het onderzoek, dat zich weliswaar beperkt tot de reisbranche, komt naar voren dat slechts 26 procent van de respondenten daadwerkelijk klikt op een online banner. Een ander, veel belangrijker groter gedeelte, klikt niet. 31 procent van de niet-klikkers gaat bijvoorbeeld (maar niet noodzakelijk...) met Google zoeken naar termen die voorkomen in de advertentie. En 26 procent Googlet de naam van het bedrijf.



http://www.marketingfacts.nl/berichten/20070511_bannerkijkers_klikken_niet_maar_zoeken/#When:04:45:00Z



Het is dus zinvol te onderzoeken waar je bezoek vandaan komt. Als ze via Google komen na op Staffplanning te hebben gezocht is er m.i. een goede kans dat ze wel een sponsored link hebben gezien, maar er niet op hebben geklikt...



Dus misschien zijn sponsored links wel heel interessant vanuit een ander perspectief. En nieuwe manier om deze links te gaan ge/misbruiken?

Marc Drees op 15 december 2015 16:44

@ Michel:



Ik weet zeker dat de vacaturesites heel goed aan landje pik doen en daar nog elke dag beter in worden. Als ik kijk naar een redelijk kleine speler als JobbingMall (hoewel nu onderdeel van een wel heel erg grote speler als Careerbuilder) dan zie je dat daar verdomd veel aandacht wordt besteed aan het bereiken van een hoog organisch zoekresultaat. Goed werk vanuit hun perspectief.



Ik ben het ook met je eens dat bedrijven heel weinig aandacht besteden aan SEO en dat een betere organische score bereikt kan worden door hier serieus mee aan de slag te gaan. De vraag is echter of een bedrijf hiermee uberhaupt op pagina 1 above the fold komt te staan.



Mijn inschatting is dat hiermee teveel tijd en moeite is gemoeid en dat bedrijven dan liever hun geluk beproeven bij intermediairs en vacaturesites.



Waarmee niet is gezegd dat zij hiermee een verstandige keuze maken...

paul van oosterhout op 15 december 2015 16:44

@ michel & marc:



SEO is niet zomaar iets wat je zo op kunt pakken. 9 van de 10 keer betekent het dat een nieuwe site de beste optie is. Dat zal veel bedrijven afschrikken en vaak weten ze ook niet waar ze moeten beginnen. Bovendien zullen de investeringen verantwoord moeten worden en is het altijd makkelijker en " veiliger" om de vertrouwde weg te kiezen.



Maar het gaat, zoals uit de onderzoeken van Marc blijkt, niet alleen om de indexatie in zoekmachines. Het is zeker zo belangrijk en verstandig om SEO direct te koppelen aan zaken als toegankelijkheid en bruikbaarheid van de site. Dat draagt overigens ook bij aan indexatie en relevantie in zoekmachines.



en:

" Het is dus zinvol te onderzoeken waar je bezoek vandaan komt. Als ze via Google komen na op Staffplanning te hebben gezocht is er m.i. een goede kans dat ze wel een sponsored link hebben gezien, maar er niet op hebben geklikt... " -> Helemaal mee eens.



Maar dat is voor ons geen doel van de inzet van Adwords. We proberen wel relevante landingspagina's aan te bieden en dat is een continu proces van verbeteren en optimaliseren van dat proces. Het gaat er namelijk om dat je de gebruiker faciliteert in zijn zoektocht, of hij nu actief of latent zoekt.



Chris Stapper op 15 december 2015 16:44

Laat ik dan maar een paar vragen stellen namens iedereen die niet alle termen snapt:

- Wat is SEO?

*edit* Marc post dit in bovengenoemde post op personeelslog.nl SEO staat voor: Search Engine Optimization.

- Kun je bijvoorbeeld technisch voorkomen dat google je direct naar de vacature verwijst en niet naar een overzicht van vacatures (of concreter gevraagd: hoe kun je dit sturen?)



Voor jullie vast een simpel feit, maar voor mij (en vast veel anderen) zou deze kennis bovenstaande een stuk leesbaarder maken.

Bas van de Haterd op 15 december 2015 16:44

@Paul: wat je zegt geeft eigenlijk aan dat je eerder de fout bent ingegaan. Want een nieuwe site ontwikkelen zonder meteen naar SEO te kijken is in mijn optiek al verkeerd beginnen. Ik adviseer ook altijd om vooraf met een goede SEO partij te gaan praten. Waarbij de vraag is: wat is een goede? Nou, zoek iemand die je vertrouwt en die die wereld een beetje kent (ik adviseer altijd ■én specifieke club, heb ik in het verleden erg prettig mee samengewerkt).



Verder stel je dat het zeer arbeidsintensief is. En dat klopt, ik ken bedrijven die er iemand full time op hebben zitten (op mijn huidige interim klus b.v.). Het resultaat mag er ook wezen, hij is misschien wel de meest winstgevende man die we hebben (omdat je enkel betaald voor traffic kan je heel goed doorrekenen hoeveel traffic je mag kosten).



Maar wederom: ook hier zijn hele goede externe partijen voor die je campagnes (deels) kunnen managen. Want het is intensief, maar een week geen onderhoud plegen is kostbaarder.

Paul van Oosterhout op 15 december 2015 16:44

@ Bas:
Ik bedoel dus te zeggen, en wellicht heb ik het niet goed verwoord, dat het 9 van de 10 keer beter is om een nieuwe site te bouwen met vanaf de basis SEO in het achterhoofd. Veel bedrijven hebben namelijk een site die ouder is of waar daar nooit rekening mee gehouden is en waarbij het achteraf doen van aanpassingen veel werk kost en minder oplevert.

Het laten van maken van een nieuwe site zorgt wel voor een aardige investering en daarom kan het zo zijn dat bedrijven liever bij het oude vertrouwde blijven omdat ze weten wat dat oplevert en op het gebied van SEO nog niet zijn overtuigd.

In ieder geval is bij de bouw van het huidige staffplanning.nl vanaf de basis rekening gehouden met SEO.

Lydia van de Made op 15 december 2015 16:44

Zojuist even gezocht op Intermediair.nl.

Intoetsen accountmanger en bij plaats Den Haag: resultaat 6 relevante banen in Den Haag.

Toch maar beter om niet via Google te zoeken?

Paul van Oosterhout op 15 december 2015 16:44

beste Lydia,

Als ik zoek op de zoekwoorden accountmanager en Den Haag zie ik, onder de gesponsorde resultaten natuurlijk, De volgende standplaatsen naar boven komen:
utrecht
eindhoven
gouda
rotterdam etc
het 11e resultaat is pas in den haag en daarvoor moet ik twee keer scrollen.

Of zoek jij op trefwoord en plaats?

Michel op 15 december 2015 16:44

Chris: SEO (zoekmachineoptimalisatie) is in mijn ogen niets anders dan je pagina's zo goed mogelijk zoekmachinevriendelijk te maken om zo hoog mogelijk te scoren op bepaalde trefwoorden.
Je kan daarmee zeker sturen welke kant 'zoekvolk' opgaat.

@Bas en Paul: Ik ben het er mee eens dat het makkelijker is te starten met een nieuwe site, maar je kan bestaande sites ook SEO-vriendelijk maken. Als ik alleen al kijk wat je met wordpress nog kan uithalen om beter te scoren in zoekmachines. En het gaat niet alleen om de opbouw van je eigen site, maar natuurlijk ook om de linlove (aantal links naar je website).

@Paul: in mijn ogen hebben jullie erg goed werk gedaan met de 'nieuwe' staffplanning. Je laat daarmee zien (denk ik) dat de investering zichzelf zeker terugverdiend doordat jullie veel meer bezoek vanuit Google zullen krijgen.

@Lydia: hartstikke leuk dat je op intermediair kan vinden wat je zoekt, maar je mist hier het punt van dit artikel. In hoeverre vind je met Google intermediair als je zoekt op accountmanager den haag? Niet. De eerste treffer vind ik pas op pagina 7. Dat is ook nog eens de rss feed waar je terecht komt en de gemiddelde bezoeker zal daar al afhaken. Daarom staat Intermediair waarschijnlijk ook met een 'sponsored ad' om tegen betaling boven/naast zoekresultaten te komen omdat het met de organische resultaten totaal mislukt..

Marc Drees op 15 december 2015 16:44

Het is een simpel feit dat een zoektocht naar vacatures steeds vaker via Google begint.

Aangezien het bestaansrecht van de huidige generatie vacaturesites feitelijk direct gekoppeld is aan de hoeveelheid traffic die zij genereren is investering in SEO een absolute noodzaak geworden.



Sites die niet toegankelijk zijn (probeer maar eens een vacature op werk.nl te vinden via Google) kunnen rekenen op structureel lagere hostingkosten op termijn. Er komt tenslotte geen hond meer naar je toe. Hoe 'vindbaar' de vacatures ook zijn als een kandidaat uiteindelijk op de vacaturesite is gekomen. Tenslotte kan een kandidaat pas op jouw site zoeken, als jouw site in eerste instantie door die kandidaat is gevonden.



Met de mogelijke plannen die Google heeft (overname SimplyHired, zoekmachine voor vacatures in USA) wordt het nog belangrijker voor vacaturesites en intermediairs om zich zeer serieus met de vindbaarheid van vacatures bezig te houden.



Al was het maar om onverwachte 'disintermediation' te voorkomen. Wat is tenslotte de toegevoegde waarde van een vacaturesite als via de algemene zoekmachine die informatie ook kan worden geboden? Dan worden vacaturesites gereduceerd tot tussenhandel; en met betere spiders kan een tussenhandel natuurlijk ook geelimineerd worden. Door de vacatures direct bij de bron (de sites van werkgevers) te halen. Geen onhandige tussenstappen meer.



Of werkgevers en kandidaten met deze ontwikkelingen iets opschieten is nog maar de vraag. Tenslotte gaat het bij Google of vacaturesites niet om het bij elkaar brengen van vraag en aanbod. Beiden zijn feitelijk kanalen waar ruimte wordt verkocht. Zonder resultaatgarantie. Werkgevers en kandidaten staan nog altijd van ieder de eigen kant door een melkglazen ruit naar de andere kant te turen. En vermoeden daar iets te herkennen wat er mogelijk interessant uitziet.

Paul Aelen op 15 december 2015 16:44

Interessante discussie! Dat het fout gaat met het ontwikkelen van websites die niet SEO friendly zijn ligt mijn inziens aan de webbouwer. Deze moet in zijn advies meegeven hoe je er het beste voor kunt zorgen dat je website goed ge■ndexeerd wordt door Google.

ECHTER: het is niet alleen een technische discussie (1). Naast dit technische aspect is het ook van belang dat de content (2) aansluit bij de zoekvraag en dat je een goede linkpopulariteit (3) verkrijgt.

Aan deze drie eisen moet je voldoen wil je goed gaan scoren. De intermediairs hebben dit spelletje al een aantal jaren door, mede door samenwerkenmet SEO bureaus als van ondergetekende.

Over dit onderwerp hebben we een presentatie en interessante case van een vliegtuigfabrikant die gebruik maakt van Search. Drop me a mail (paul at checkit.nl)

Plaats zelf een reactie