Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Imago of meer?

Enkele opvallende berichten vandaag.
Studenten geven aan dat ze het liefst bij de ABN AMRO bank zouden willen werken. ABN Amro nam vorig jaar nog de derde plaats in op de ranglijst, maar springt dit jaar over Shell heen – dat tweede blijft – en verdringt Philips van de eerste plaats; het Eindhovense technologieconcern staat nu vierde. De derde plaats wordt dit jaar ingenomen door KLM, dat vorig jaar de zesde plaats bezette.

De top-10 bestaat verder uit Unilever (5), Heineken (6), het ministerie van OCW (7), L'Oreal (8), Endemol (9) en Coca-Cola (10).

Opvallend want de recente heibel rond de overname van de bank heeft een behoorlijke impact gehad op het imago van de bank. Veel klanten hebben hun rekeningen opgezegd en zijn overgestapt naar een andere bank.
Jammer dat het onderzoek niet aangeeft waarom studenten deze bank als meest gewilde werkgever aanduiden.

Het financieel uitzend- en detacheringsbureau Accountemps heeft onderzoek gedaan naar Employer Branding strategie: het creëren van een positief bedrijfsimago bij huidige en potentiële werknemers. 37 procent van de ondervraagde Nederlandse managers vindt dat deze strategie de grootste impact heeft op de bedrijfscultuur en dat de verantwoordelijkheid ervoor ligt bij de Human Resources afdeling.

De uitkomsten van deze onderzoeken staan haaks op elkaar, maar duidelijk is dat het creeëren van commitment van de werknemer met het bedrijf aan belangrijkheid aan het winnen is.

Het betekent ook dat de strategie van werving en selectie aangepast moet worden aan de moderne marketing technieken. Bedrijven en organisaties zijn niet langer meer een aanbieder van werk, waarbij de werknemer de klant is. Het is eerder zo dat de werkgever klant wordt van werknemers die kennis, kunde en vaardigheden aanbiedt aan de markt. De werkgever moet zijn best doen zichzelf te verkopen aan de potentiële , maar ook de zittende werknemers. Wordt deze omslag niet gemaakt, dan zal, bij het krimpen van het aanbod van personeel, het steeds moeilijker worden om aan goede medewerkers te komen.

Het imago van het bedrijf in de meest brede zin van het woord, is daarbij van doorslag gevende betekenis. Er moet gezocht worden naar iets wat het bedrijf onderscheid van andere bedrijven, en dat is meer dan alleen maar arbeidsvoorwaarden. Arbeidsvoorwaarden kunnen makkelijk worden gekopieerd en kunnen dus nooit echt onderscheidend zijn.

Het bedrijf dat in staat is om juist dat ene, niet te kopieren, element weet te vinden, zal in staat blijken te zijn om de beste werknemers aan te trekken.
Tijd dus om eens lekker achterover te gaan hangen en dat onderscheidende element te vinden, maar niet te lang, want de rest ligt op de loer.

Geplaatst in Recruitment & Arbeidsmarkt door Ad de Beer op 4 juli 2007

Reacties op Imago of meer?

Karin Tekin op 15 december 2015 16:44

Als het goed is zouden organisaties daar niet lang naar hoeven te zoeken...

Chris Stapper op 15 december 2015 16:44

Interessant om de werkgever als klant te stellen. Die gedachte ga ik onthouden.



@Karin

Ik ben het zeker met je eens dat bedrijven al zoiets zouden moeten hebben, maar ik kan me ook voorstellen dat het erg moeilijk is om zo'n unique selling point te vinden of te scheppen. Welke keuzes moet je maken? Waar ga je voor? Goede arbeidsvoorwaarden? Hoewel dat niet per se werkt? Of betrokkenheid? Enzovoorts. Het is een mix van allerlei tools en ideeā– n waar je een op jouw organisatie toegepaste balans van moet vinden.

Maarja, het moet.

Pulles op 15 december 2015 16:44

@ad: Waarom abn amro? Lees: Traineeships?

Ad de Beer op 15 december 2015 16:44

Ik weet echt niet waarom ze ABN AMRO als beste werkgever zien. Wel is het zo dat ABN AMRO, als je naar de onderverdeling HBO, MBO, WO kijkt per groep nooit als eerste uit de bus komt.

Zelf weet ik het niet, deze bank heeft bij mij een vrij stoffig imago, heel wat anders dan de automotive in ieder geval.

Wel is ABN AMRO druk bezig met de ontwikkeling naar High Performance Organisation, wat volgens mij een van de speerpunten moet zijn voor een organisatie die denkt aan strategisch HR

Plaats zelf een reactie