Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Imago van bedrijven op de tocht door bloggende werknemers

Een recent onderzoek van het Engelse Croner wijst uit dat een derde van de Engelse bloggers wel eens informatie over hun werkgever, werkplek of collega’s plaatst op zijn of haar persoonlijke weblog. Deze informatie kan schadelijk zijn voor het imago van het bedrijf. Daarnaast riskeert een werknemer die gevoelige bedrijfsinformatie op zijn of haar weblog plaatst het risico om ontslagen te worden.

E-mail
Het probleem is volgens Gillian Downling, technisch consultant bij Croner, soortgelijk aan de begindagen van de e-mail. Mensen kregen onbeschofte, boze berichten welke in een opwinding werden verstuurd. Er werd op het moment van schrijven niet stilgestaan bij de impact ervan en de spijt kwam pas later. Hetzelfde fenomeen vindt op dit moment plaats bij het bloggen. Door het vrije karakter van het bloggen beseffen werknemers vaak te weinig wat de nadelige gevolgen kunnen zijn voor zichzelf en voor de onderneming waar zij voor werken.

Advies
Werkgevers worden in dit onderzoek gewezen op het potentiële gevaar voor het imago van hun bedrijf. De onderzoekers geven het advies aan werkgevers om regels en richtlijnen op te stellen rondom het bloggen. Al eerder schreef ik over de ‘onrust in bedrijfsleven’ die ontstaat door web 2.0. technologieën, waar bloggen een onderdeel van uitmaakt. Hieruit bleek ook al de bezorgdheid binnen het bedrijfsleven over deze nieuwe technologieën.

Wat vind jij? Moeten werkgevers harder optreden tegen bloggende werknemers? Of worden de negatieve gevolgen hiervan overschat?

Geplaatst in Recruitment & Arbeidsmarkt door Expand Redactie op 12 juni 2007

Reacties op Imago van bedrijven op de tocht door bloggende werknemers

Chris Stapper op 15 december 2015 16:44

Ik denk dat de gevolgen van blogs, of veel algemener, de informatie die werknemers naar buiten toespelen, onderschat worden. Want juist die mond op mondreclame is heel gevaarlijk. Maar diezelfde reclame kan heel nuttig zijn. Het zou voor veel bedrijven hoe dan ook goed zijn om er aandacht aan te besteden.



Maar 'optreden tegen bloggers'? Nee, daar ben ik het niet mee eens. Tenzij een blog bewust is gericht op het berokkenen van schade aan een organisatie denk ik niet dat je daar tegen op kan of moet treden. Je kunt iemand niet straffen om een baaldag. Je kunt wel proberen hem een positieve indruk te geven van je bedrijf. Dus optreden: nee. Iets mee doen, mensen motiveren: ja.

Bas van de Haterd op 15 december 2015 16:44

Bedrijven zouden in ieder geval de sociale netwerken en weblogs moeten volgen en als ze kunnen op een opbouwende manier moeten reageren.

Hierover ging overigens ook Radio Online programma van een paar weken geleden, waarin naast mijn mening ook de acties van b.v. Albert Heijn aan de communicatie managers op dit punt gevraagd (en beantwoord) werden.

http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/radio1/tros/radioonline/20070529-20.wma?start=33:35

Rogier van Wijk op 15 december 2015 16:44

In het algemeen moeten mensen oppassen met wat ze op internet achterlaten. Of het nu gaat om een blog waar gevoelige bedrijfsinformatie staat of een site als hyves waar grappig bedoelde krabbels worden achtergelaten.



Als altijd is het verstandig om mensen vooral te waarschuwen en in te lichten hier in het algemeen verstandig mee om te gaan. Met dreigen en dwangmiddelen bereik je het tegenovergestelde. Iemand die beledigd is en een wrok jegens het bedrijf gaat koesteren is toch het gevaarlijkst.

Karin Tekin op 15 december 2015 16:44

Blogs van werknemers kunnen vaak ook in positieve zin bijdragen aan het imago van een organisatie. Door persoonlijke ervaringen te lezen van werknemers kunnen mensen enthousiast worden om zelf ook bij de organisatie te solliciteren.

Hoe organisaties dit kunnen monitoren is dan wel de vraag..misschien zouden dergelijke blogs vanuit het bedrijf opgezet moeten worden?

Plaats zelf een reactie