Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

ING, er moet er één de slechtste zijn

ING is de vierde financiële dienstverlener, na ABN Amro, Aegon en Fortis, die ik met een bezoekje als geïnteresseerde werkzoekende met ga vereren. Tegelijkertijd geeft dit een goed inzicht of ING zich kan meten met de andere financiële reuzen, waarvan de ervaringen toch niet onverdeeld positief waren.

Een goed begin, met veel informatie

Op de Homepage is een link Careers aanwezig, als ik daarop klik opent zich een nieuw browser window; ING heeft in ieder geval het .jobs domein genomen voor haar Carrière sectie.

Er wordt een onderscheid gemaakt tussen starters (Graduates) en Professionals (Experienced Professionals), er is een onderdeel About ING (met als corporate tagline: Doing Well by Doing Right), een videoclip The World of ING, en Our People, met 6 interviews met medewerkers.

Naast interviews als tekst zijn er ook video’s aanwezig (Meet the People, Why work at ING?, Servicing clients, International Graduate Programme, Fun at ING).

En waarom zou ik bij ING willen werken? De bank komt met een duidelijk antwoord:

What you will find at ING is a combination of independence and collaboration. We all work closely together, across business lines and international borders. But at the same time we encourage personal responsibility and ownership. We pride ourselves on offering even our newest starters the opportunity to make a real contribution, and deliver real results.

Een corporate .jobs site, maar dan zonder vacatures...

Wat wel grappig is; op de Jobs Homepage staat geen directe link naar vacatures. Pas als je kiest voor Graduate, Professional of Select a Country kan je naar vacatures gaan, tenminste, dat dacht ik.

Want op de corporate site zijn de vacatures niet geconsolideerd, ik moet weer eens een keuze maken uit een land waar ik wil werken; drie schermen verder (How to apply, Europe, ING Nederland) ben ik dan eindelijk aangekomen op een Nederlandse carriere ‘homepage’, natuurlijk in weer een nieuw browser window.

En daar zitten weer allerlei links (Wat Bieden We, Onze Mensen, Carrièrekansen) met, eindelijk: een link met Vacatures. Er zijn ook links naar speciaal gepromote vacatures aanwezig.

En geen (logische) integratie tussen corporate site en landensite

Op het gebied van online recruitment is de integratie tussen de corporate site en de Nederlandse site op zijn best omslachtig te noemen. Ik ben ondertussen de tel kwijt hoeveel schermen ik hebben moeten doorlopen op zoek naar een vacature.

En ik ben er nog niet, want als ik op Vacatures klik krijg ik weer een tussenscherm te zien, met een link: onze vacaturebank. Met een door RSI verkrampte muisvinger klik ik op deze link en hosanna: een selectiescherm (in alweer een nieuw browser window).

We gaan winkelen voor banen...

En het blijkt dat ik niet op zoek ben naar een baan, maar aan het winkelen ben! Want onderin het scherm staat een link Banenmandje. Dat is nou een verkeerde manier om een potentiële medewerker als klant te benaderen. "Hoeveel banen heb jij in je mandje? Zooo, jij bent heel wat van plan…. "

Maar helaas is er een reden voor dat stomme banenmandje. Want dit is de tekst die ING geeft als je eindelijk, eindelijk een vacature voor je neus hebt:

Geïnteresseerd? Vul het online sollicitatieformulier in: klik op 'toevoegen aan banenmandje', ga vervolgens naar 'banenmandje' en klik op 'solliciteren'. Volg de instructies.

Hoeveel stappen kan ik nog aan om te solliciteren? Of is dit een geheim selectieproces om te zien hoe volhardend (of stom) ik ben?

Welke idioot gebruikt een e-commerce proces om potentiële medewerkers mee te laten solliciteren? Wat een nonsens!

Ondertussen heb ik een baan in mijn mandje gestopt, naar mijn mandje gegaan en op solliciteren geklikt.

Ook solliciteren gaat niet vanzelf

En dan krijg ik alweer een nieuw browser window voor mijn neus, dit keer met een privacy verklaring van meer dan 1.800 woorden… 

Als ik de privacy verklaring accepteer (ongelezen natuurlijk) moet ik mezelf registreren. En wederom lijkt ING me te vertellen: Solliciteer niet bij ons! Want nu moet ik mijn e-mail adres en een wachtwoord opgeven en op de knop Registeren klikken.

Maar als ik dat dan keurig doe, dan wordt het scherm ververst met een extra rubriek (Wachtwoord bevestigen) en een Window popup waarschuwing "Bevestig uw wachtwoord en klik op registreren. (18032,743)".

Wat een prutswerk! Doing well by doing right, hoe durven ze dit zelfs maar in de mond te nemen?

Het solliciteren kan beginnen, en er komt geen eind aan

Heb ik mijn weerzin eenmaal overwonnen en mij alsnog geregistreerd, wordt in het vervolgscherm mij een sollicitatieproces van 13 stappen (!) voorgeschoteld. En wat te denken van deze tekst:

Wij willen u erop attenderen dat het niet mogelijk is per pagina informatie op te slaan. Het is daarom belangrijk dat u uw sollicitatie in één keer afrondt. In dit kader adviseren wij u gegevens zoals bijvoorbeeld uw opleiding en werkervaring gereed te hebben. Indien het programma langer dan 20 minuten niet actief is wordt u (na een waarschuwing) automatisch uitgelogd.

Een eerlijker tekst was geweest:

"Beste sollicitant, aangezien wij, ING, niet in staat zijn u een fatsoenlijke online ervaring voor te schotelen, belasten wij u graag met onze tekortkomingen. Daarom moet u zich als een gek door ons sollicitatieproces heen werken. Beschouw het maar als een test. Als u binnen 20 minuten niet gereed bent willen wij u eigenlijk niet kennen".  Ook niet als klant?

Ik ben als een haas door alle schermen heen gelopen, en op een bepaald moment schijn ik gesolliciteerd te hebben, ik weet alleen niet wanneer...

Volgens de ING help manual (36 pagina's...) zou er een e-mail ter bevestiging worden verstuurd, maar na een kwartier heb ik nog steeds niets ontvangen.

En als ik probeer om te controleren wat de status van mijn sollicitatie is, wordt gemeld dat ik niet bekend ben... Als ik vervolgens check of ik een fout bij de registratie heb gemaakt, blijkt dat ik wel bekend ben... Het is te erg voor woorden.

Conlusie

Als er Razzies waren voor de slechtste online recruitment ervaring, zou ING er zeker meerdere in de wacht slepen. Wat een ongekende rotzooi! Ook al waren de ervaringen bij Fortis, Aegon en ABN Amro bepaald niet positief, zij verslaan ING met straatlengtes. Online solliciteren bij ING, ik moet er niet aan denken!

Volgende keer: KPN

Geplaatst in Recruitment & Arbeidsmarkt door Marc Drees op 4 maart 2007

Reacties op ING, er moet er één de slechtste zijn

Ilse op 15 december 2015 16:44

En wie zegt ook alweer dat solliciteren geen dagtaak is? Waar is de tijd gebleven dat je gewoon een brief kon sturen naar het bedrijf van je interesse? Ik ben zelf aan het solliciteren op dit moment en merk dat de lengte van de online invuloefeningen die vele bedrijven hanteren je aardig af kunnen schrikken. Zie hier wederom het bewijs!

Karin Tekin op 15 december 2015 16:44

Dit soort sites nodigen inderdaad niet uit tot solliciteren, de kans is zelfs groot dat je de gestelde 20 minuten niet volhoudt doordat je halverwege afhaakt. Probleem is dan echter wel dat je opnieuw kan beginnen en je mandje opnieuw kan vullen. De vraag of je uberhaupt wel nog bij een dergelijke organisatie wilt werken komt dan meteen naar voren. Hoe sterk zou de samenhang zijn tussen dergelijke bevindingen van een site en de uiteindelijk overgebleven sollicitatiemotieven?

Saskia Buijl op 15 december 2015 16:44

Een 'banenmandje' is wel een interessante optie als een grote onderneming veel verschillende functies aanbiedt. De banenzoeker kan al 'shoppend' allerlei vacatures bekijken en maakt pas aan het einde een keuze. Jammer dat het proces en de usability van de website van ING te wensen overlaten.



Is er echt geen parallel te trekken tussen een recruitmentsite en een e-commerce proces?

Paul van Oosterhout op 15 december 2015 16:44

@saskia:

Die parallel is wel degelijk te trekken. Die opmerking kwam al eerder als reactie op een artikel op marketingfacts



Mijn reactie daarop was:

Het verschil zit echter wel in het beslissingsproces. Bij e-commerce gaat het vaak om "low-involvement". Een dvd kopen vergt niet veel overtuigingskracht en bedenktijd. Bij het solliciteren is dat wel anders. Ten eerste kost de handeling veel meer tijd zoals Leon al schetst. Voordat je daar dus aan begint moet je wel zeker zijn van de mogelijke opbrengsten. Hoe kun je een kandidaat daarvan overtuigen? Dat is de kunst. Daarnaast heeft het voltooien van de handeling grotere consequenties.

Marc Drees op 15 december 2015 16:44

@ Saskia:



Als ik als kandidaat een functie heb gevonden die mij zodanig interesseert dat ik zou willen solliciteren dan kan op dat moment gevraagd worden of ik eventueel nog verder zou willen kijken naar andere functies voordat ik definitief gaat solliciteren.



Op deze wijze zorg je ervoor dat kandidaten die eventueel in meerdere functies geinteresseerd zijn op dat moment terug kunnen gaan naar het selectie/zoekproces.



Voor kandidaten die daar geen interesse in hebben is dit een minimale onderbreking van hun wens tot solliciteren, en deze onderbreking komt op een moment dat het als een logische en sympathieke vraag kan worden ervaren ("Ahh, de werkgever biedt mij de gelegenheid om ook andere functies te selecteren die ik interessant zou kunnen vinden. Hier is over nagedacht!").



Door een kandidaat te forceren tot het gebruik van een e-commerce proces met 'banenmandje', zorg je voor een buitengewoon omslachtig proces voor het gros van de kandidaten; zij die op slechts 1 vacature wensen te reageren (bewaar in mandje, vraag mandje op, solliciteer op vacature in mandje).



Het antwoord is dus: Nee, er is geen parallel te maken tussen een e-commerce proces en een recruitment proces. Het zijn namelijk fundamenteel verschillende processen als je kijkt naar het interactiemodel.



Er is echter vanuit een ander perspectief een fundamentelere reden om dit niet als een e-commerce proces te zien. Ik ben niets aan het kopen als kandidaat. Ik ben iets aan het verkopen; mijzelf!

En als ik mijzelf denk te verkopen aan meerdere verschillende banen op hetzelfde moment komt dit aanzienlijk minder sterk over (misschien wel gemakzuchtig) dan als ik op iedere baan apart reageer met een passende motivatie. En dat geldt ook in tijden van krapte op de arbeidsmarkt.

paul op 15 december 2015 16:44

@ Marc,



Ik kan me zeer goed vinden in jouw uitleg Marc. Ik bekijk het echter vanuit de website zelf. Op zowel e-commerce sites, als sites met vacatures gaat het om de transactie/conversie. Daar is toch wel een parallel te trekken? Hoe dat tot stand komt etc, daar is dan weer geen parallel tussen te trekken... of zie ik dat verkeerd?

Kathalijne Schuurmans op 15 december 2015 16:44

Aansluitend is nog interessant dat ING-onderdeel ict- en administratief werk per 1 april wordt overgenomen door Astron. De rechtbank Den Bosch heeft bepaald dat Astron de de ING-werknemers niet precies dezelfde arbeidsvoorwaarden aan hoeft te bieden. Dit terwijl de wet zegt dat werknemers bij overdracht naar een andere ondernemingdezelfde voorwaarden moeten behouden.

Plaats zelf een reactie