Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Innovatie: vernieuwing, of inspelen op behoefte?

Goede morgen,

Innoveren, is dat echt vernieuwen of inspelen op een ontstane vraag/behoefte? De proef op de som: Is een wijnfles met schroefdop een innovatie of was er vraag naar waar handig op werd ingespeeld? Weet u het? Ik vind het in elk geval een dijk van een innovatie, die m.i. is bedacht om de alsmaar groeiende wijnplas sneller te doen slinken. Want een flesje met schroefdop open je heel wat vlugger en gemakkelijker dan een fles met zo'n verdr..... kurk (en tegenwoordig zelfs nep-kurk) in de hals, muurvast klem gezet. En even gemakkelijk sluit je die fles met schroefdop ook weer. Een fenomenale vondst die ook bij ons thuis heeft geleid tot een aanmerkelijk grotere kennisneming van de verschillende terroirs dan eerder het geval was.

Een andere case nu.
Wij zoeken een innovatieve medewerker die etc, ...... Met deze wervingstekst werd gezocht naar een teamleider call centre. Via LinkedIn kreeg ik van een destijds voor mij onbekende jongedame een berichtje met het verzoek haar kritisch bij te staan bij het reageren op deze en andere vacatureteksten. Want liet ze me weten, ze was net afgestudeerd en zocht druk naar passend werk. Ze voldeed aan de meeste harde criteria die gevraagd werden, alleen had zij natuurlijk geen concrete werkervaring, dus bekendheid met teams aansturen e.d. dat kon zij nergens vermelden. Echter, ze had een paar ideeën over hoe zij haar innovatieve kant(en) wilde belichten en of ik dat wilde toetsen in haar teksten.

Op zich kon ik geen gekke dingen ontdekken, behalve dat ik wat meer moeite dan normaal had met lezen omdat zij haar tekst in SMS-taal had opgesteld (een innovatie) en wat bleek per usb-stick wilde versturen. (Nog een innovatie). Op die usb-stick stonden haar CV en enkele korte filmpjes over haar motivatie voor de job plus nog een paar speerpunten. Ik kwam echt onder de indruk van deze ondernemende dame, die zoveel energie stopte in haar sollicitatie(s) en gedreven voor de job ging. Jammer dat er hier en daar wat technische tekortkomingen in de sollicitatiecyclus zaten, zoals het niet goed kunnen up-loaden van (word)documenten en dus het moeten bellen voor naam en (e-mail)adres om documenten te kunnen sturen, maar dat terzijde. We hielden contact, juist omdat ik haar aanpak zo vernieuwend vond, maar het bleef akelig lang stil ... tot ze me belde met de boodschap :"Ik mag op gesprek" Te gek, ze was zelfs via SMS uitgenodigd! Er stond: "Hé ....., top die brf. Kom Wnsdg kantoor te .... om .... uur. Gesprk mt ..... en ...... CU".

Vol goede verwachting is ze gegaan, maar helaas niet aangenomen. Het ontbreken van werkervaring bleek de bottleneck. Wel hebben ze haar gevraagd om medewerker te worden, juist vanwege haar moderne aanpak. Ach, weet u, ze is al lang ergens anders geweldig bezig, want ik volg haar nog steeds. En vaak denk ik nog terug aan hoe zij een heel mooie multimedia-invulling gaf aan een reguliere sollicitatie-procedure. En soms moet ik weer aan wennen aan de nieuwe tijd ..... die op ons afkomt stormen met ... innovaties? Bent u er klaar voor? Of moet u ook wennen?

Ik wens u 1 pr8ige "inspirerende" week. (Het onderwerp van de volgende maand).

 

Geplaatst in HR varia door Michiel Maassen op 17 oktober 2010

Reacties op Innovatie: vernieuwing, of inspelen op behoefte?

Er zijn nog geen reacties.

Plaats zelf een reactie