Expand AVG Proof
Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Innoveren: mode, magie of essentie? En hoe dan?

In de vorige Opstarter heb ik u laten kennismaken met het begrip Innovatie als idee voor buitengewoon luie en/of zich ergens aan ergerende managers in onze organsaties. Laten we nu eens de volgende stap zetten en ons afvragen of innovatie iets is dat we echt willen of iets waarover we tijdenlang heel boeiend met elkaar kunnen discussiëren? Anders gezegd, het verschil opzoeken tussen interessant en waardevol. Tussen 'spielerei'en 'doordacht'. Tussen de theorie en de praktijk.

Hieronder een voorbeeld waarin de praktijk de theorie volstrekt omver kegelt, alle goede en ook serieuze bedoelingen ten spijt. Ik was er zelf zeer bij betrokken. Of eigenlijk zelfs de geestelijk vader van deze mislukte HR-innovatie.

De probleemstelling.
Een leidinggevende van een team dat al jaar en dag in dezelfde samenstelling werkte, werd geacht zijn teamleden goed te kennen en zeker te kunnen beoordelen wat er te verbeteren viel en op welke manier dat er ook uit gehaald kon worden. Opleidingen, financiële prikkels, promotie waren zoals altijd de uitdagende mogelijkheden in beoordelingsgesprekken. Alleen, het team leek in volstrekte vrede te rusten. Toen werd ik erbij gehaald.

Bij het bestuderen van de de dossiers bleek me al snel dat de jaarlijkse beoordelingen een exacte kopie waren van alle voorgaande jaren onder het motto: Never change a winning team! Zodoende kwam men niet snel op de gedachte om eens flink in de pot te roeren.
Met deze kennis trok ik me terug om eens goed te gaan nadenken. Enerzijds wilde ik die stabiele lijn graag voortzetten, maar anderzijds zou ik ruimte willen maken voor enkele frisse impulsen onder de noemer Innovatie op personeelsgebied. Ja, ik kreeg een geweldig idee. IK dus. Ik. Ik. IK!  (Een duidelijk geval van Innovatie door irritatie.)

Ik wilde zo min mogelijk uitgekauwde onderwerpen en zeker geen voorgekauwde op de agenda. Het moesten OPEN onderwerpen zijn, waarbij IK centraal stond. Op een groot vel tekende ik diverse cirkels van klein naar groot, om elkaar heen. In de middelste (kleinste) stond het woordje IK en in de ringen er omheen schreef ik vervolgens van klein naar groot: Afdeling, team, business unit, organisatie en dan de vraag: Wat is mijn bijdrage ????? W A U W  !  M A G I E !

Trots als een aap met 7 dinges begon ik aan de presentatie van mijn innovatieve idee aan de leidinggevende en zijn manager en natuurlijk was ik voorbereid op kritische vragen en weerstand. Vooral van de zijde van de leidinggevende. Helaas - pindakaas. Mijn briljante idee bleek een grandioze flop. Waarom?  ... precies, omdat het bedacht was vanuit mij en mijn vakgebied. Ik had me helemaal niet geraliseerd dat ik "als beroepsprater" wel de juiste gesprekstechnieken beheers, maar onze arme leidinggevende kon er geen pap van maken.
Mijn revolutionaire innovatie heeft maar kort bestaan. Ze werd net als Don Quichotte neergesabeld door eenvoudig molenwieken. Tja, innoveren kan leuk zijn, maar de gebruiker moet het wel WILLEN gebruiken. Dus moet het Waardevol, Doordacht en Praktisch zijn en zeker niet modisch en magisch.

Ik wens u voor het jaareinde nog een geweldig "Sancho Panchez" (met de beide voetjes op de grond) idee.

 

Geplaatst in HR varia door Michiel Maassen op 10 oktober 2010

Reacties op Innoveren: mode, magie of essentie? En hoe dan?

Er zijn nog geen reacties.

Plaats zelf een reactie


Expand maakt gebruik van functionele, tracking en analytische cookies om de website optimaal te laten functioneren. Cookies zijn kleine informatiebestanden die de toegang tot expand.nl vergemakkelijken en de navigatie op onze website sneller en effici├źnter laat verlopen. Een cookie is uniek voor elke gebruiker. De functionele en analytische cookies zorgen ervoor dat de site goed werkt en dat wij inzicht hebben in het gebruik van onze eigen website. De tracking cookies worden gebruikt om bezoekers van onze website te voorzien van relevante informatie en de site te personaliseren. Dit doen we niet alleen via de inhoud, maar ook via de advertenties die wij tonen. Ook derde partijen (zoals Google) die via onze website cookies plaatsen, kunnen op deze manier proberen je interesses te vinden en k├║nnen deze cookies gebruiken om een bezoekersprofiel op te stellen. Wij hebben dit liever niet, maar jammer genoeg hebben we geen invloed op wat deze partijen met hun cookies doen. Als dergelijke cookies niet worden gebruikt dan betekent dit overigens niet dat je geen advertenties meer te zien krijgt op onze site. De advertenties zijn in dat geval alleen niet langer toegesneden op jouw interesses. In ons privacy statement vind je meer uitleg over het toestaan of blokkeren van cookies op onze site.