Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Is HRM de meest achterlopende beroepsgroep in Nederland?

Je kent het wel: de recruitermeeting van studentenorganisaties. Altijd leuk om bij te praten met collega’s en te horen waar studenten nu mee bezig zijn.

Dit keer echter, stonden de recruiters (die de markt zouden moeten kennen!) goed in hun hemd. Jaarboeken? Die lezen studenten niet meer.

Adverteren in de krant? Hopeloos achterhaald! Salaris??? Dat is al lang niet meer de belangrijkste motivatie om ergens te solliciteren.

Fijntjes werden we erop gewezen dat studenten tegenwoordig te vinden zijn op Hyves, hun eigen carrière een impuls geven door een filmpje op YouTube te plaatsen, en dat MP4 echt geen typefout is. Kortom, studenten houden er hun eigen media en netwerken op na. Hoe kunnen wij recruiters dit gemist hebben?

Naarmate de middag vorderde, doken de aanwezigen steeds verder ineen van schaamte. Het signaal is duidelijk: bedrijven missen de boot bij het werven van talent… HRM is dus met verve een beroepsgroep die achterloopt op de feiten.

… maar hoe komen we in hemelsnaam onder die rots vandaan?


Dit gastblog is geschreven door Willem Reiziger

Geplaatst in Recruitment & Arbeidsmarkt door Gastblogger op 17 juli 2007

Reacties op Is HRM de meest achterlopende beroepsgroep in Nederland?

thijm broekmans op 15 december 2015 16:44

Recruiters moeten wat vaker luisteren....en niet denken te weten wat goed is voor de doelgroep.



Ik heb het een keer meegemaakt waar bij ik zei niet geinteresseerd te zijn. De dame in kwestie wist wel wat goed voor me was want ze zat al 10 jaar in het vak.



Niet eens vragen waarom maar gewoon toch een afspraak voor me regelen...Ze wist niets maar moest omzet draaien...



Weet een recruiter bijvoorbeeld wat generation y is?

Arman Alavi op 15 december 2015 16:44

Ik weet niet of je kan stellen dat HRM met verve een beroepsgroep is die achterloopt op de feiten. HRM is niet een onderdeel van recruitment, maar juist (voorlopig) het omgekeerde. En juist op het gebied van HRM worden er flinke vooruitgangen geboekt. Denk maar aan ARBO, verzuim beheersing en loopbaan ontwikkeling. Uiteraard kent HRM ook haar tekortkomingen, maar dat geldt voor elke afdeling binnen een organisatie. Misschien dat recruitment (in ieder geval tijdens een economische opleving) verzelfstandigd moet worden als een aparte afdeling, los van afdeling P&O/ HRM.

Daarnaast, om eens inhoudelijk in te gaan op je tekst, vraag ik mij af of je via Hyves een directeur P&O kunt vinden voor een grote internationale organisatie. Een hype is ■én ding, effectiviteit iets anders en met beide benen op de grond blijven weer wat anders!!

Karin Tekin op 15 december 2015 16:44

Hoewel het een onderdeel uitmaakt van het ander vind ik wel dat er een onderscheid gemaakt moet worden tussen HRM en recruitment. Recruitment timmert nl behoorlijk aan de weg door in te spelen op de huidige krappe markt. Nieuwe benaderingen, social networking, het kennen en vinden van je doelgroep, er zijn talloze nieuwe ontwikkelingen waar recruiters van nu niet om heen kunnen. Dus wie loopt er eigenlijk achter? HRM of recruiters?

Peter Hoogewoning op 15 december 2015 16:44

HRM en Recruitment zijn twee verschillende onderdelen inderdaad. De recruiters van onze organisatie maken al geruime tijd gebruik gebruik van hyves en YouTube. En inderdaad moet je als recruiter inspelen op de mogelijkheden die er zijn om je kandidaten te bereiken. Maar er zijn naar mijn idee belangrijkere zaken om kandidaten voor je weten te winnen.

En dat is het verkopen van je eigen organisatie. Daar schort het veel meer aan.

Karin Tekin op 15 december 2015 16:44

Het verkopen van je organisatie is voor de corporate recruiters een van de grootste uitdagingen. Laten zien waarom potenti■le nieuwe collega's bij jouw organisatie hun nieuwe uitdaging vinden is enorm belangrijk en hier is nog veel in te ontwikkelen. Dit is volop bezig maar het kan altijd beter, zeker nu. Voor recruiters die niet corporate werken geldt eigenlijk hetzelfde verkoop-verhaal maar dan voor je functie.

Rengert van Kesteren op 15 december 2015 16:44

Recruitment kan alleen maar effectief zijn, wanneer het een integraal onderdeel is van HRM beleid; net als beoordeling, training, beloning, loopbaanadvies, e.d. Degenen die hebben toe te zien op een eigentijdse integratie van deze beleidsonderdelen vertegenwoordigen in de praktijk nog vaak generatie X. Recruiters die vandaag de dag niet volledig 'online' zijn generatie Y zijn geen knip voor de neus waard, maar om onder de rots vandaan te komen zullen degenen die wel 'online' zijn, er ook nog op moeten toezien dat hun signalen over generatie Y ook doorwerken naar/verwerkt wordt in de andere HRM beleidsonderdelen. Dit vereist teamwork (niet alle HR collega's staan open voor het verleggen van grenzen) en moed (niet elk HR manager is bereid tot/beschikt over de positie om grenzen te doorbreken). Moraal: zorg ervoor dat beiden op 15 november as. op de HR Battle 2007 in Eindhoven aanwezig zijn!

Plaats zelf een reactie