Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Kan een HRM-er dit ook bedenken?

De overname strijd van ABN Amro is inmiddels een tijdje bezig. De 2 belangrijkste spelers zijn Barclays en het banken trio, waaronder Fortis. Of de een ABN Amro gaat overnemen of de ander, één ding is zeker. De gevolgen voor de werknemers, klanten van de bank en zoals nu blijkt, ook voor de UvA zijn hierin van levensbelang. Dit laatste is een “nieuwe” ontwikkeling binnen de overname strijd van ABN Amro.

Wat is er nou zo interessant aan ABN Amro? Volgens mij niks. Het had elke willekeurig andere bank of instelling (weliswaar van enig formaat) kunnen zijn. Dat vind ik persoonlijk ook het minst interessante! Wat ik wel interessant vind zijn de belangen van diverse organisaties/instellingen die steeds meer verbonden worden met het lot van ABN Amro. Denk in dit licht eens aan het bedrag van €20 miljoen van de UvA* wel eens mis zou kunnen lopen als Barclays er niet in slaagt om ABN Amro over te nemen.

Dit begint een leuk en interessant spel te worden. Wat ik mij dan ook direct afvraag is of wij HRM-ers en P&O-ers ook in staat zijn om gebruik te maken van zulk strategische commerciële, marketing en politieke tools om kracht te zetten bij onze wensen en/of eisen. Dat het werkt bewijst de geschiedenis al honderden jaren.

Persoonlijk denk ik dat de gemiddelde HRM-er/P&O-er zo bezig is met het alledaagse en het “pleasen” van diverse elementen binnen een organisatie dat ze niet eens toe komen aan het bedenken/ gebruiken van strategische ideeën ten gunste van hun eigen impact op de organisatie beslissingen.

Wat kunnen we eraan doen? Soms helpt het om uit je intermediair rol te stappen  en ergens bewust voor te kiezen. Gaan voor het doordrukken van akkoorden (b.v. ten behoeve van formatie uitbereiding) i.p.v. af te wachten, daarbij gebruik maken van de bronnen binnen je organisatie en ontzettend lobbyen. Nogmaals, marketing, commercie en economie maken een belangrijk deel uit van iedere organisatie en steeds vaker ook van elk beroep!

 

Dit blog is geschreven door Arman Alavi

* Link werkt niet meer per 25-6-2015, red.

Geplaatst in HR varia door Gastblogger op 19 juli 2007

Reacties op Kan een HRM-er dit ook bedenken?

rogier van wijk op 15 december 2015 16:44

Ik stel hierbij de kritische vraag of p&o 'ers hier ook wel de gelegenheid toe krijgen. Strategische zaken uitdenken is 1 ding, deze kunnen implementeren is 2. En een p&o'er verkeert niet in de positie dingen door te drukken. Hij/zij kan hooguit politiek bedrijven..

Chris Stapper op 15 december 2015 16:44

Met de huidige trant is het misschien niet zozeer de vraag of die kans er wel is, maar meer wanneer die gegrepen moet worden. Ik hoor regelmatig dat HR meer strategisch moet worden. Dat komt omdat alle operationele P&O taken gemakkelijk over kunnen worden genomen. Deze worden uitbesteed of geautomatiseerd. HR gaat dan meer de richting op van advies en daar ben ik het zeker eens met Arman: daar is ook kennis van marketing en economie voor nodig. Of die komt in ieder geval goed van pas.



@Arman

Ik snap alleen je derde alinea niet helemaal: tools om kracht bij te zetten? Tegen het management? Of buiten de organisatie? En is het gebruik van die tools niet een zaak voor andere afdelingen?

Met een verbreding van disciplines en kennis ben ik het in ieder geval eens.

Karin Tekin op 15 december 2015 16:44

Een duidelijke kritische noot maar in hoeverre geldt hier dat je bij je vak moet blijven? Moeten P&O-ers zich nu ook met marketing gaan bezighouden? Met verbreding van de disciplines ben ik het eens maar het moet wel haalbaar blijven.

Chris Stapper op 15 december 2015 16:44

Mij lijkt dat zeker haalbaar. Marketing zorgt ervoor dat mensen buiten de organisatie positief naar de organisatie en de producten van de organisatie kijken. Zo positief dat ze die kopen. Eventueel maken ze daarbij gebruik van marketing via het personeel.

P&O of HRM heeft als een van haar taken dat de mensen in het bedrijf, de werknemers, positief staan tegenover het bedrijf en het product (employerbranding) en dat zij als gevolg daarvan productiever zijn (motivatie --> productiviteit).

Dus er zijn zeker relaties te leggen.



ik denk dat een P&O-er of HRM-er alleen tot zo ver iets van al die disciplines moet weten dat hij inzicht heeft op/begrip heeft van waar het bedrijf heen wil en hoe hij vanuit zijn vakgebied dat zo goed mogelijk kan ondersteunen. Een soort 'schoenmaker blijf bij je leest, maar houdt je ogen open'?

Plaats zelf een reactie