Vertrouwen en vriendelijkheid zijn essentiële emoties voor succes

Zakendoen en managen, doe je op basis van vertrouwen en vriendelijkheid. Dat geldt voor iedereen. Vertrouwen is een zeer complexe emotie. Heb je geen vertrouwen dan is er ook geen respect, geen gunning, geen lef, geen creativiteit en ga zo maar door. Als er geen vertrouwen is, doe je geen zaken meer met elkaar. Angst en andere negatieve emoties krijgen zo de ruimte.

Daarnaast is vriendelijkheid ook een wezenlijke factor op de weg naar succes. Vriendelijkheid gebaseerd op je authenticiteit  werkt ontwapenend en schept banden. Het kost niets en het levert erg veel positiviteit op. Het maakt dat mensen elkaar dingen gunnen. Vriendelijkheid geeft veel ruimte en motiveert mensen om dichter bij elkaar te komen om samen succes  te bereiken.
Het creëert een gevoel van veiligheid en dat geeft positieve energie.

Het verschil tussen slagen en falen wordt bepaald door de mate van betrouwbaarheid van het contact en de relatie tussen partijen.
Wanneer je als manager authentiek bent, gepassioneerd handelt , vriendelijk bent en vertrouwen geeft,  ontvang je respect.  Het onderscheidend vermogen als manager ligt dus vooral op emotioneel vlak. Ben je in staat de juiste snaar te raken bij mensen? Pas als mensen vertrouwen hebben  in jou als manager, kunnen doelen worden bereikt.

Ik ben er van overtuigd dat ieder mens vriendelijkheid in zich heeft en in staat is vertrouwen te geven.

Geplaatst in Talent & Leadership Development door Corinne Klaver op 3 april 2012

Reacties op Vertrouwen en vriendelijkheid zijn essentiële emoties voor succes

Karina op 15 december 2015 16:45

Ik ben heel blij om dit blog te lezen. Ik denk er nu ook precies zo over. Al is het maar omdat streven naar vriendelijkheid en vertrouwen een beter pad is dan het tegenovergestelde.

Plaats zelf een reactie