Expand AVG Proof
Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Hoe zorg je voor een onderscheidende motivatiebrief?

Je gaat solliciteren. Naast een CV moet je meestal ook een sollicitatiebrief schrijven. Maar hoe schrijf je een goede en originele motivatie? Het doel is om uitgenodigd te worden voor een gesprek; hoe zorg je ervoor dat jij uitgenodigd wordt en niet iemand anders? Je zult waarschijnlijk niet de enige zijn die solliciteert. In deze blog worden vier tips gegeven om een goede sollicitatiebrief te maken.

#1 Zorg voor de juiste opbouw

Hoe bouw je een sollicitatiebrief op? Je dient altijd te beginnen met de aanhef. ''Beste [voor- en achternaam]'' is in veel gevallen de juiste aanhef. Solliciteer je voor een formele functie, zoals advocaat? Dan is ''Geachte heer/mevrouw [achternaam]'' de beste optie. Daarna komt de openingszin aan bod; een heel belangrijk onderdeel. Wees creatief met je eerste zin en toon lef. Zo kun je beginnen met een quote die goed bij jou past. De lezer heeft je aandacht en leest uit nieuwsgierigheid door. Een voorbeeld is: “In the middle of difficulty lies opportunity” - Albert Einstein.

In de volgende alinea’s schrijf je een kort stukje over jezelf. Beschrijf wie je bent en waarom jij geschikt bent voor de job. In de afsluiting geef je aan dat je de sollicitatiebrief graag toelicht tijdens een gesprek.

#2 Een sollicitatiebrief is geen CV

Let erop dat je sollicitatiebrief geen opsomming van je geschreven CV is. Je brief is namelijk een toelichting van je motivatie. Dat jij in de spoelkeuken hebt gewerkt, is niet relevant om nog een keer te vertellen als je dat ook al in je CV hebt beschreven. Wel is relevant om te vermelden dat je bijvoorbeeld goed kunt werken onder druk.

#3 Doe onderzoek

Voordat je begint met het schrijven van je brief, is het van belang om alvast wat onderzoek te hebben gedaan. Leer het bedrijf goed kennen voordat je gaat schrijven. In de “Wie zijn wij” of “Over ons”-pagina zul je meer dan genoeg informatie vinden. Wat is de tone of voice? Wat zijn de kernwaarden en toekomstplannen van het bedrijf? Kies vervolgens op basis van die factoren de juiste strategie. Indien het een informeel bedrijf is, zal een creatieve brief meer op z’n plaats zijn dan bij een formeel bedrijf, zoals een bank of advocatenkantoor. Wellicht dat je bij een informeel bedrijf niet kiest voor alinea’s vol met tekst, maar voor een infographic. Zo zorg je ervoor dat je geen 'dertien in een dozijn' bent.

#4 Wees eerlijk

Wat er in veel sollicitatiebrieven misgaat, is dat mensen niet oprecht zijn. Er zijn standaardzinnen die veel te vaak gebruikt worden. Iemand die vaak sollicitatiebrieven leest, wordt daar absoluut niet enthousiast van. De lezer wil de echte jou leren kennen. Wees dus eerlijk over jouw persoonlijke kwaliteiten. De recruiter komt er namelijk bij het eerste gesprek al achter als je niet eerlijk bent geweest.

5# Maak een motivatie video

Er gaat wat tijd in zitten, maar wil je echt opvallen? Maak dan een motivatievideo in plaats van een brief. Het laat zien dat je gemotiveerd bent en het getuigt van professionaliteit. Veel voorbeelden zijn er niet. Dat betekent dat je als een van de weinigen een video maakt. Maak de video op jouw eigen manier, maar vertel wel duidelijk wie jij bent en waarom jij zo goed bij het bedrijf past.

 

Geplaatst in Recruitment & Arbeidsmarkt door Lucas Koren op 29 maart 2019

Reacties op Hoe zorg je voor een onderscheidende motivatiebrief?

Er zijn nog geen reacties.

Plaats zelf een reactie


Expand maakt gebruik van functionele, tracking en analytische cookies om de website optimaal te laten functioneren. Cookies zijn kleine informatiebestanden die de toegang tot expand.nl vergemakkelijken en de navigatie op onze website sneller en effici├źnter laat verlopen. Een cookie is uniek voor elke gebruiker. De functionele en analytische cookies zorgen ervoor dat de site goed werkt en dat wij inzicht hebben in het gebruik van onze eigen website. De tracking cookies worden gebruikt om bezoekers van onze website te voorzien van relevante informatie en de site te personaliseren. Dit doen we niet alleen via de inhoud, maar ook via de advertenties die wij tonen. Ook derde partijen (zoals Google) die via onze website cookies plaatsen, kunnen op deze manier proberen je interesses te vinden en k├║nnen deze cookies gebruiken om een bezoekersprofiel op te stellen. Wij hebben dit liever niet, maar jammer genoeg hebben we geen invloed op wat deze partijen met hun cookies doen. Als dergelijke cookies niet worden gebruikt dan betekent dit overigens niet dat je geen advertenties meer te zien krijgt op onze site. De advertenties zijn in dat geval alleen niet langer toegesneden op jouw interesses. In ons privacy statement vind je meer uitleg over het toestaan of blokkeren van cookies op onze site.