Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Hoe stel je een ideaal team samen?

Vorige week vroeg ik me af hoe een organisatie, in dit geval Facebook, na beursgang haar personeelsbestand op peil houdt. Maar een nog veel meer fundamentele uitdaging is om überhaupt al een personeelsbestand te hebben met de goede samenstelling. En dat betekent: mensen die goed met elkaar samen kunnen werken. Maar ook: mensen die elkaar iets nieuws kunnen brengen. Op Harvard Business review stond hier een erg sterk artikel over - Wanted: idea fusers.

Huur meer generalisten (als je vooral specialisten hebt)
In dit artikel argumenteert Bronwyn Fryer dat we meer generalisten moeten huren. Waarom? Omdat we gefocust zijn op specialisten. We raden iedereen aan zich te specialiseren, omdat de meest succesvolle mensen specialisten zijn. Ze verdienen in ieder geval het meeste geld. En dat doen ze door hun vakgebied beter te kennen dan wie dan ook. Maar, stelt Bronwyn, dat is jammer, want zo ontstaat niet de beste innovatie. Echte innovatie ontstaat wanneer we twee niet gerelateerde onderwerpen bij elkaar brengen en iets helemaal nieuws maken. Specialisten zijn hier minder sterk in, omdat ze maar één specifiek gebied kennen (en dus niet het tweede gebied of onderwerp of product dat de innovatie teweeg kan brengen). Generalisten zijn hier juist wel sterk in: zij kennen heel veel verschillende gebieden (of producten of ideeën) en kunnen zo makkelijker de link leggen, aldus Bronwyn.

De denkhoeden van de Bono, dankzij 12manage.nl

Als we dan ergens wel weten dat generalisten complementair zijn, waarom huren we hen dan niet gewoon in? Omdat dat niet veilig voelt. Managers die conflicten graag voorkomen, huren vaak mensen die op hen lijken. 'Comfortable clones', stellen twee andere HBR auteurs in 'Putting Your Company's Whole Brain To Work', een artikel dat overigens ook zeker de moeite waard is. En omdat we in een paradigma zitten waar we specialisten verkiezen boven generalisten, worden er veel vaker specialisten aangenomen. Persoonlijk denk ik dat dit ook te maken heeft met de kennisintensieve markt waarin we werken, maar Bronwyn maakt een terecht punt dat generalisten op het gebied van innovatie toegevoegde waarde kunnen hebben - en dat hier vaker wel dan niet overheen wordt gekeken.

Needless to say: als je vooral generalisten in dienst hebt, ben je juist gebaat bij specialisten om je diversiteit te bevorderen.

Wat is nou een goede mix?
Begin nu niet meteen met generalisten aannemen, je zou de balans van je team maar verstoren zonder dat je weet of het effect heeft. Voor je bepaalde types aanneemt, is het belangrijk om overzicht te scheppen in de rollen die in je team aanwezig zijn. Hier zijn talloze modellen voor, bijvoorbeeld de Big five(zie ook 123management.nl). de teamrollen van Belbin of de zes denkhoeden van de Bono. Wanneer je zo'n model gebruikt, krijg je inzicht in welke rollen er in je team wel of niet worden vervuld. Probeer gerust een aantal modellen, zo krijg je snel een idee van welke (soorten) rollen je team nog goed kan gebruiken. Door meerdere modellen te gebruiken, heb je ook meer zekerheid dat je een aantal dimensies dekt. Bijvoorbeeld de denkhoeden van de Bono beschrijven rollen op basis van wat voor soort ideeën of houding de persoon inneemt, maar stelt hierbij niets over de inhoud. Zo zou je blind kunnen blijven voor de verhouding specialisten en generalisten in je team en voorbij gaan aan de balans of samenstelling waar je naar op zoek bent.

De teamrollen van Belbin, dankzij Twynstragudde.com, waar je ook uitleg over de rollen vindt.

Neem dus geen klonen van jezelf aan
Stel dat je eindigt met zes mensen die allemaal graag ideeën uiten: het zou een chaos worden. Of drie mensen die graag ideeën uiten, drie mensen die graag ideeën bekritiseren en niemand die vanuit de geuitte ideeën een nieuw, overkoepelend concept kan samenstellen. Het is heel begrijpelijk dat we (onbewust) mensen aannemen die op ons lijken: we kunnen hen goed begrijpen en laagdrempelig en snel met hen samenwerken. Toch is dit ook een enorme valkuil: een eenzijdig team zal niet snel die briljante innovatie bedenken die voortkwam uit een botsing tussen compleet verschillende zienswijzen.

Voor de manager die toch op zoek is naar de generalist of humanist: ik ken een heleboel filosofen en stel ze graag aan je voor.

Geplaatst in HR varia door Chris Stapper op 8 februari 2012

Reacties op Hoe stel je een ideaal team samen?

Er zijn nog geen reacties.

Plaats zelf een reactie