HR varia

From Hero to Zero: tips van een succesvolle ondernemer

Theorie en praktijk gaan hand in hand, toch? Vaak wordt er gezegd dat de praktijk juist compleet anders is dan de theorie. Het boek ‘From hero to zero’ van Dolf Kos legt de theorie pal naast de praktijk van zijn bedrijf om jou te laten zien wat logische successen waren en welke signalen eerder…

lees meer

Het schaarse goed dat een vast contract heet

Goud, diamanten en robijnen worden als een schaars goed omschreven omdat het dingen zijn die niet voor iedereen te krijgen zijn. Ze zijn te duur, uniek en niet zomaar overal te koop. In de plaatselijke buurtwinkel of supermarkt zijn ze bijvoorbeeld al niet te vinden. Hetzelfde geldt voor een vast contract. Je krijgt het…

lees meer

Omgaan met de coronacrisis: Harald de Ruijter, HR manager bij Hornbach

Harald de Ruijter werkt als HR manager bij Hornbach. Hornbach is een bouwmarktketen met 160 vestigingen in Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Luxemburg, Roemenië, Slowakije, Zweden en Tsjechië. In totaal heeft het bedrijf meer dan 21.000 mensen in dienst. In Nederland heeft het concern 15 vestigingen. Op 19 augustus sprak ik Harald over de invloed…

lees meer

Beveiligd: Omgaan met de coronacrisis: Julien Pluijmen, HR directeur bij Brocacef

De inhoud is beveiligd met een wachtwoord. Vul het wachtwoord hieronder in om hem te kunnen bekijken: Wachtwoord:

lees meer

Omgaan met de coronacrisis: Jean-Pierre Smiet, Director of People & Transformation bij Fokker Services

Jean-Pierre Smiet werkt als Director of People & Transformation bij Fokker Services B.V. Fokker Services is onderdeel van de GKN/Fokker familie en is een wereldwijde, onafhankelijke dienstverlener op het gebied van luchtvaart. Fokker is een full-service leverancier van technische mogelijkheden, componenten van vliegtuigen, levering van onderdelen en compleet op maat gemaakte oplossingsprogramma's. Het bedrijf…

lees meer

De do’s en don’t van een zakelijke look: kleuren

Bij een sollicitatiegesprek telt vaak de eerste indruk. Hetzelfde geldt voor een eerste ontmoeting met een toekomstige zakenrelatie. Misschien heb je wel een belangrijk gesprek voor een promotie. Dan is zakelijke, representatieve kleding van groot belang. Welke keuzes kun je beter wel maken en wat kun je beter niet doen bij het samenstellen van…

lees meer

De HX Factor: ideeën om organisaties menselijker te maken

Afgelopen tijd heb ik het boek ‘De HX factor’ gelezen. Dit boek is samengesteld door ruim 30 adviseurs van Deloitte Human Capital en gaat over Human Resource Management - of hoe zij het liever noemen - Human Experience Management (afgekort HXM). Het boek staat bomvol met casussen en is geschreven door diverse consultants van…

lees meer

Omgaan met de coronacrisis: interview met Marieke Litjens, Global HR Director bij ORTEC

Marieke Litjens is Global HR Director bij ORTEC. ORTEC is 's werelds grootste leverancier van wiskundige optimalisatiesoftware en advanced analytics, met zo'n 1000 medewerkers en kantoren in 13 landen over de hele wereld. Op 18 juni sprak ik Marieke over de impact van de coronacrisis op haar rol als Global HR Director en de…

lees meer

Jenga: kies en verplaats de juiste blokjes voor behoud van een goed werkgeversmerk

Diegenen die Jenga eerder hebben gespeeld kennen de regel: hoe nauwkeuriger je het spel speelt, hoe langer de toren stabiel staat en niet omvalt. Dit spel kent niet veel bijzonderheden. Belangrijk is dat je oog hebt voor het geheel (de toren) en dat je de ‘juiste’ blokjes kiest en deze verplaatst. Op deze manier…

lees meer

De klant-energieke organisatie: Hoe klanten jouw organisatie positief kunnen laden

De klant-energieke organisatie. Dit inspiratieboek geschreven door Sonja Stalfoort kan ik iedereen aanraden die klantgericht wil ondernemen. Het idee van een duurzame, holistische aanpak om een organisatie verder te brengen spreekt me aan. Daarmee wil ik niet zeggen dat dit boek zweverig is, juist verre van. Het geeft concreet en stapsgewijs een pragmatische leidraad…

lees meer