Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Human Resources: hoe word je een HR Businesspartner? (3 tips die er toe doen)

Een manager zei laatst tegen mij: “Wat doe jij eigenlijk het liefst in je rol als HR Businesspartner?”. Dat was nadat we net een overeenkomst voor een langdurige interimopdracht hadden ondertekend en aan een kop koffie zaten.

Ik dacht even na: “Het liefst ga ik op jouw stoel zitten!” De manager keek me fronsend aan en werd steeds roder en net vóór hij de overeenkomst verscheurde zei ik: “Dat doe ik om in mijn rol als HR Businesspartner jouw business te snappen, je taal te spreken je zo letterlijk verder te kunnen helpen”. De frons verdween en een bulderende lach rolde door het kantoor.

Een maand later keken we samen terug op de eerste resultaten en de manager zei dat hij nog nooit zoveel vertrouwen in HR had gehad.

HR partner in de business: hoe word je dat?

Wat zegt het bovenstaande voorbeeld ons als serieuze HR beroepsgroep? Wat betekent het voor je denken en doen? Een HR beroepsgroep die nog steeds worstelt met haar etiket, label of DNA…: personeelsfunctionaris, P&O-adviseur, HR manager, Human Capital manager, HR Businesspartner…

Tip 1: leer het businessproces kennen: doe mee.

De HR Businesspartner is onderdeel van het bedrijfsproces, heeft daar een duidelijke rol met een resultaat bijdrage. Daarom is kennis van en, bij voorkeur, ervaring in dat proces essentieel. Dat betekent dat je in een productieomgeving de productie in hoofdlijnen dient te begrijpen: welke producten worden gemaakt, voor welke klanten, wat zijn de successen, waar zit nog ruimte voor verbetering? Hoe beleven de medewerkers het proces? Leer deze voor jou belangrijke omgeving goed kennen, je kunt dit maar één keer goed doen. Praat met de medewerkers, doe hun werk.

Eén van mijn vaste flexibele HRMkb-klanten (een maatwerkpakket voor Mkb-bedrijven: HR-support zoals je wenst) maakt labels. In de eerste maand heb ik een middag meegewerkt aan de inpaktafel, gesproken met de medewerkers, gelachen en ook nog wat gedronken. Ik was nou niet een goede inpakker, maar weet wel wat de vaardigheden en competenties voor deze functie zijn.

Tip 2: laat jezelf zien: wees zichtbaar.

Natuurlijk wordt HR ingehuurd door het management om de HR-taak uit te voeren. Dat betekent niet dat je achter je bureau, boven je laptop, naast de directie moet blijven zitten! Ga de boer en de vloer op, zoek de mensen en de dynamiek. Dat houdt je fris en herkenbaar.

Bij een volgende klant wordt binnenkort een pensioenreglement aangepast en verdwijnt een onderdeel waarvoor 2 medewerkers zich 15 jaar geleden hebben aangemeld. Je weet hoe het gaat: dat weten de meeste medewerkers niet eens meer. Je kunt wachten op de vragen die zij gaan stellen als het zover is, je kunt ook even langslopen en de medewerker er op attent maken.

Tip 3: en nu jij!

Een HR Businesspartner staat dus midden in het leven, het werk en de business. Daarom kun jij je klanten verder helpen. Hoe ga jij dit (anders) doen na het lezen van dit blog?

Geplaatst in HR varia door Wim Rietveld op 23 oktober 2015

Reacties op Human Resources: hoe word je een HR Businesspartner? (3 tips die er toe doen)

Peter Dona op 5 juli 2016 12:42

M.i. wel erg simpele voorstelling van zaken. Een dagje kijken op de werkvloer, doet me denken aan die TV programma's waar de directeur van een bedrijf (soms incognito) een dag de werkvloer opgaat, en dan denkt dat hij wel weet wat het betekent?

Business kennen is, daadwerkelijk inzicht hebben in die business en deze kunnen vertalen naar personele factoren en daar stuur en verbeterindicatoren op leren maken.
Dé Business partner is de adviseur die directie en management ondersteunt bij het maken van strategische beslissingen door HR scenario's uit te werken of zoals we modern zeggen HR analytics toe te passen.

Bijvoorbeeld de kwaliteit van onze dienstverlening wordt x% beter als we in staat zouden zijn 4% meer bevlogen werknemers te krijgen, waardoor de productie verbetert (4% werknemers leveren 18% meer productie; 4% medewerkers zijn 12% klantgerichter volgens de maatstaven van bevlogenheid (zie artikel de Mythes van bevlogenheid, Dona & Marrewijk).
Dan wordt je zichtbaar en lever je toegevoegde waarde.
Peter Dona
Dona HR Advies
Kerndocent HRM Avans Plus

Plaats zelf een reactie