Arbeidsmarkt… communicatie!

15/12/2015 Leestijd: 2 minuten

‘De strijd om de juiste kandidaat wordt steeds heftiger’. De woorden* van medeblogger Hank, waren glashelder. Inderdaad. Of je nu op de A13 rijdt (‘Gezocht: Freelance Financial Professionals), winkelt (‘parttime winkelhulp gevraagd’) of op de tram wacht (‘Werken bij de politie doe je nooit alleen’), niemand ontkomt er aan.

Hoe anders klonken de wervingsleuzen in de jaren negentig. Na het optrekken van een stofwolk tijdens een verhuizing kwam ik een personeelsadvertentie uit 1991 van de NS tegen. Leest en huivert u mee? ‘Veelzijdige functie voor een jonge vrouw met belangstelling voor reclame’. De huidige nood op de arbeidsmarkt maakt creatief. Oók monopolisten als NS. Gelukkig maar, want qua professionaliteit en dynamiek zijn we er de laatste jaren op vooruit gegaan, als het gaat om personeelswerving.

Dat arbeidsmarktcommunicatie met haar twintigjarige bestaan een jong vak is, is bekend. Maar naast oubollige, langdradige en nietszeggende koppen kwam je nog andere praktijken tegen. Wat te denken van advertenties waarin je nog een antwoordcoupon verstuurt als je interesse in de baan hebt, een website die simpelweg niet bestaat en een medische keuring die onderdeel van de procedure is. En ja, dan hebben we het nog niet eens over het werven van –zie bovenstaand- een vróuw, die ook nog jóng moet zijn. Was het echt zo bar met wervingsuitingen gesteld, begin jaren negentig?

Maar het is te verklaren. Want wat blijkt? Vanaf 1995 wordt bij NS de verzelfstandiging ingezet. Met o.a. een hernieuwde aandacht voor arbeidsmarktcommunicatie als gevolg. P&O en Corporate Communicatie gaan nauw samenwerken. Niet vermijden of vechten, want veel hebben P&O’ers en communicatiespecialisten niet met elkaar gemeen. Is P&O vooral gericht op interne processen, de lange termijn en heeft ze oog voor werving, communicatie heeft een duidelijke externe focus, denkt aan de lange termijn en aan het corporate werkgeversmerk. De vooruitgang in wervingscampagnes die ade NS vanaf de jaren negentig heeft geboekt, vind ik een mooi voorbeeld van wat HRM en Communicatie kunnen bereiken, als ze samenwerken. Met als resultaat: de juiste werknemers aantrekken, een sterk merk en het binden en boeien van personeel. Dus HRM’er maar ook communicatiedeskundige: u bent niet de enige met alle wijsheid in pacht.

* Zie: Help, alweer een nieuw arbeidsmarktmedium!

0 reactie(s) op “Arbeidsmarkt… communicatie!”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.