De toekomst van het CV (ondanks social media)

15/12/2015 Leestijd: 3 minuten

Hoe ziet het ideale cv er uit? Dat vroeg een vriendin zich recent af. Een hele actuele vraag, want het aantal manieren om te solliciteren neemt alleen maar toe. Neem alleen al de ‘apply with LinkedIn’ knop, die we ook op deze website gebruiken. En lang niet alle sollicitatiemogelijkheden, maken gebruik van een CV. Sterker: ik ken mensen die nog nooit een CV gemaakt hebben en die toch al in hun vierde, vijfde baan zitten. Personal branding is het woord, social media. En het CV? Dat zou overbodig kunnen worden. Toch is er naast al deze alternatieven ruimte is voor een documentje met daarin persoonlijke gegevens en ervaring. Hoewel misschien niet in de huidige vorm. Twee voordelen en een nadeel:

linkedin profiel chris stapper (LinkedIn profiel chris stapper.JPG)

 

Pro: Een CV is altijd toegespitst op de vacature
Ik weet niet hoe vaak u uw LinkedIn profiel bijwerkt. Maar als u solliciteert op verschillende functies, dan kunt u niet tegelijk verschillende LinkedIn profielen hebben. Een CV kunt u wel aanpassen, zodat het aansluit op de verschillende functies. De verschillen hoeven niet groot te zijn, maar door alleen andere kernwoorden (die net zo relevant zijn) terug te laten komen, kan uw ervaring beter aansluiten op de benodigde ervaring voor de functie waarop u solliciteert. Een voordeel dus van een CV boven LinkedIn: het is erg vrij aan te passen en dan gericht op te sturen.

Con: Maar een CV verouderd
Helaas heeft een CV in .doc of .pdf formaat ook zijn nadelen. Het is statisch en verouderd relatief snel. Bureaus bijvoorbeeld, hebben duizenden CV’s met niet meer kloppende adressen, telefoonnummers, etc. Geen wonder dat LinkedIn een grote voorkeur geniet: via LinkedIn is iemand altijd te bereiken. Het LinkedInprofiel is ook altijd up-to-date, hoewel misschien niet gericht op een enkele vacature. Maar niet helemaal perfect bereik is nog altijd beter dan geen bereik.

Pro: ultieme vrijheid
Om terug te komen op de vraag van het ideale CV: er is niet één perfecte vorm. Het CV is alleen een medium om jouw geschiktheid voor een functie of opdracht aan te tonen. En om de recruiter te triggeren om je uit te nodigen voor een gesprek. Een ideaal CV doet dus alleen dat. En daarvoor kan het allerlei vormen aannemen. Ontwerpers kunnen een visueel CV maken, HRM’ers een tekstuele opsomming van functionele eigenschappen. En een ICT’er maakt misschien een overzicht van zijn ICT kennis. En hier ligt een sterk voordeel van het CV ten opzichte van meer statische media: een CV kun je precies zo maken als je zelf wilt.

En dat statische, misschien is dat op te lossen. Zet bijvoorbeeld bovenaan je CV een link naar een open Google docs document, met daarin je up-to-date CV. Als de recruiter dan je CV tegenkomt en het is verouderd, dan kan hij op die link klikken en toch je contactgegevens vinden. Maar het zou nog mooier zijn als je LinkedIn profiel zo dynamisch zou worden.

Voor wat CV humor, zie: Grappige CV’s en CV opmerkingen

0 reactie(s) op “De toekomst van het CV (ondanks social media)”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.