Geen verticals in de polder?

15/12/2015 Leestijd: 4 minuten

Wat is een vertical search engine?
Google zoekt het Internet af en verzamelt alle webpagina’s in haar eigen database. Door de content op elke pagina te indexeren maakt ze het hele Internet doorzoekbaar. Achter die simpele Google interface gaat een ongelofelijke hoeveelheid techniek schuil.

Vertical search engines zijn kleine Googeltjes; ze richten zich niet op het hele Internet maar op een specifiek segment, zoals bijvoorbeeld vacatures in Nederland.

een beetje geschiedenis
Lang, lang geleden, was Flipdog de eerste vertical (vacature) search engine ‘avant la lettre’. Het was een uitvinding van Whizbang! Labs, een technologiebedrijf gespecialiseerd in data extractie. Flipdog werd in 2001 overgenomen door Monster, waarna er nooit meer iets van werd vernomen… Whizbang! Labs werd eind 2002 overgenomen door Inxight, waarna er nooit meer iets van werd vernomen…
Dood en begraven? Nee, niet echt.

de situatie in Amerika…
Want vertical search engines voor vacatures zijn terug, en hoe! In Amerika zijn ze big business geworden, getuige de volgende voorbeelden:

  • Indeed heeft in augustus 2005 $5 miljoen funding ontvangen.
  • SimplyHired heeft in april 2006 $13,5 miljoen funding ontvangen, onder meer van Fox Interactive Media (van Rupert Murdoch, die ook al MySpace heeft gekocht).
  • Jobster heeft sinds de koop van Workzoo, in juli 2005, de beschikking over haar eigen vertical search engine.  In Jobster zelf is sinds augustus 2005 $48 miljoen geïnvesteerd, onder meer door Reed Elsevier.

En dan is er nog Oodle (voor zover mij bekend zonder funding), een vertical search engine voor allerlei soorten rubrieksadvertenties, waaronder vacatures.

Amerika is in de ban van vertical search en voor- en tegenstanders laten hier nadrukkelijk van zich horen.  Zie hiervoor onder meer John Sumser een reactie hierop van Bob Wilson.

en de situatie in Nederland…
In Nederland is het andere koek met de volgende partijen:

  • AskJim (ongeveer 70.000 vacatures in Nederland),
  • Megajobs (ongeveer 45.000 –  50.000 vacatures in Nederland)
  • Metabanenzoeker (volstrekt onduidelijk, de site claimt 25.000+ vacatures, maar dat is een statische tekst) .

En dan vergeet ik er vast een aantal die mij dan ook volledig onbekend zijn. Datavac en Jobfeed bieden geen vrije toegang voor kandidaten en horen daarmee niet in deze bespreking thuis.

AskJim is een echte vertical search engine; Megajobs is een ‘hybride’ variant. Begonnen als vertical probeert MegaJobs zich om te vormen tot een respectabele vacaturesite. Metabanenzoeker is…, ja wat is Metabanenzoeker eigenlijk?  Niets?

bieden vertical search engines mij iets als banenzoeker?
Als ik een eerlijk en bondig antwoord moet geven is het: Nee. Maar dat vereist wel enige uitleg.

Op een vertical search engine zou je idealiter alle vacatures van Nederland willen vinden. Dat is dat de enige bestaansreden van een vertical ( onder de voorwaarde van een goede zoekstrategie). Je hoeft niet langer allerlei vacaturesites te onthouden; die kan je tenslotte allemaal vinden via die ene vertical. Handig toch?

Nou ja, alleen als die vertical dan ook alle vacatures van al die andere sites toont, want anders schiet je er als banenzoeker nog steeds niet al teveel mee op.

Maar als Werk.nl meer dan 60.000 vacatures heeft (als ze weer beschikbaar komen…), NVB bijna 60.000 en Monsterboard 50.000; dan is het aantal vacatures op deze drie sites tezamen aanzienlijk meer dan AskJim in totaal heeft. Natuurlijk komen er een fors aantal identieke vacatures op al deze sites voor, maar het toont al duidelijk aan dat we in Nederland niet van een echte vertical search engine kunnen spreken. En de vacatures van werk.nl, NVB en Monsterboard zijn niet eens op AskJim te vinden, dus het is een vertical met enorme gaten.

En dan hebben we nog de zoekstrategie. Die van Megajobs is werkelijk uitstekend te noemen, die van Metabanenzoeker werkelijk allerbelabberdst.  AskJim zit daar ergens tussenin.

Deze wat magere situatie is ook de Nederlandse banenzoeker niet ontgaan. Want als ik naar de ranking van de Nederlandse ‘verticals’ kijk, zie ik AskJim op nr. 16 staan, Megajobs op nummer 30 en … Google op nummer 11! Dat betekent dat de Nederlandse banenzoeker Google prefereert boven een gespecialiseerde vertical search engines van eigen bodem! Geen goed teken.

als je tijd over hebt…
Wat overigens leuk is om te proberen bij AskJim: probeer eens Nationale Vacaturebank, Monsterboard, Intermediair of Jobtrack als trefwoord in te typen. AskJim geeft als response: algemeen gebruikte woorden zijn weggelaten…. Het algemene woord Totaljobs werkt overigens wel.

geen echte verticals in de polder
AskJim is te klein om als vertical search engine serieus te nemen en biedt verder niets onderscheidends. Megajobs vormt zich om tot een vacaturesite en wil haar oude huid het liefst van zich afschudden. Metabanenzoeker biedt helemaal niets.

Is Nederland nog niet klaar voor een echte vertical?

0 reactie(s) op “Geen verticals in de polder?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *