Hier wil je werken! – boekbespreking

13/06/2016 Leestijd: 3 minuten

Dit wil je lezen! “Hier wil je werken!” staat bomvol inzichten voor het creëren van een aantrekkelijke werkomgeving. Althans, dat is wat de ondertitel van dit 300 pagina’s tellende boek je doet geloven. En eerlijk is eerlijk, het maakt zijn belofte waar. Het boek is opgedeeld in drie delen: het ontwerpen van een bijzondere werkomgeving, uitblinkers aanmoedigen en toppers aantrekken en vasthouden. Dit zijn drie onderwerpen die je in iedere moderne organisatie tegenkomt en waar je in mijn ogen iets mee moet wil je je organisatie tot een succes maken.

In deel 1 gaat het om het creëren van een werkomgeving die mensen inspireert en die bijdraagt aan het primaire doel. Met name in hoofdstuk 2 komt dit naar voren; welke invloed heeft de kantooromgeving op ons denken. Ik vond het interessant om te lezen dat de positie van mijn eigen bureau bepaalt hoe geconcentreerd ik mijn werk kan doen. En dat een kantoortuin de schijn heeft van het stimuleren van een overlegcultuur, maar men daardoor nooit de diepte ingaat omdat iedereen kan meeluisteren.

Hier wil je werken - boekbespreking

Wat niet onbekend is, maar ook in dit boek weer benadrukt wordt, is het belonen van pogingen en niet alleen van resultaten. Creëer een cultuur waarin het OK is om te falen maar waar je de werknemers stimuleert om hier iets uit op te steken. Wat je aandacht geeft, groeit. Dus ook werknemers die nog niet op niveau zijn, groeien doordat je hen aandacht geeft.

In deel 2 gaat het over het aanmoedigen van uitblinkers. Er wordt in dit deel dieper ingegaan op het belonen van werknemers. Je leest waarom een geldelijke beloning een relatief korte periode het geluk bij de werknemer verhoogt, maar zeker niet de meeste motivatie oplevert. Hoe simpel het klinkt, maar in de praktijk soms lastig blijft, is feedback en erkenning een belangrijkere motivator.

In het laatste deel wordt over het aantrekken en vasthouden van toppers geschreven. Dit deel is in mijn ogen het minst interessant. Tips als “zorg dat je geen homogene organisatie creëert” en “maak gebruik van je werknemers voor het aantrekken van toptalent” worden hier gegeven. Het meest interessante las ik in het hoofdstuk met de bouwstenen over trots. Hoe zorg je dat werknemers trots zijn op hun organisatie, waardoor zij dit op een goede manier aan de buitenwereld kunnen overdragen.

Al met al vond ik het boek een feest van herkenning en word ik gelukkig van de concrete voorbeelden en onderzoeken. Het voorbeeld van de werkplekken kon ik direct aan mijn eigen werkplek linken en ik heb geconstateerd dat het klopt. Een boek met een hoop tips, zeker als je aan de vooravond staat van een grote verandering in de kantooromgeving.

Hier wil je werken is o.a. verkrijgbaar bij Managementboek.nl. Expand noch de auteur van deze review ontvangen op enige wijze commissie over uw eventuele aankoop.