Kort verslag digitaal werven

10/11/2016 Leestijd: 4 minuten

3 november was ik op Digitaal-werven; het event in Nederland voor recruitmentwebsite usability en kandidaatvriendelijkheid. Hier kun je van alles leren over hoe je je website nóg beter in kunt richten, zie bijvoorbeeld ook de Recruitmentsite checklist bij de downloads. Behalve nuttig was het ook erg leuk om veel oude bekenden tegen te komen. Voor de lezer echter interessanter: mijn take-aways heb ik hieronder opgenomen – omdat er te veel sprekers en interessante punten waren om alles op te schrijven heb ik onderstaande wat beperkt gehouden.

Spreker: Matthew Jeffery, VP Head of Global Sourcing & Employment Branding bij SAP

We openen de dag met twee Britten, die behalve dat je jaloers wordt op het accent, erg interessante verhalen vertellen. Matthew is de eerste en hij vertelt over recruitment bij SAP.

Hij adresseert direct een dilemma voor Recruitment: vragen vanuit de business. De business vraagt uiteraard moeilijke profielen en wil daar zo min mogelijk geld voor betalen. Recruitment krijgt het vervolgens moeilijk omdat er met beperkt budget een goede kandidaat moet worden geworven; hun advies voor meer budget wordt regelmatig in de wind geslagen. De oplossing van Matthew? Ze hebben een menu samengesteld met meerdere rangen; free, bronze, silver, gold. Bij iedere rang hoort een bepaald budget en voor iedere aanvraag stellen ze een bepaalde rang voor. Wanneer business dit advies in de wind slaat en klaagt dat recruitment geen resultaten levert, kan recruitment nu terug spelen dat ze niet voldoende resources hadden. Op deze manier komt de bal weer terug te liggen bij de business.

Een ander mooi initiatief: op de recruitment website van SAP tref je geen stockphoto’s, die zijn niet persoonlijk. In plaats daarvan is er organisatie-breed een initiatief gestart: #@IamSAP – werknemers konden die tag gebruiken en zo kwamen er foto’s binnen van wintersport, events en veel meer. Een manier om persoonlijkheid te laten zien als organisatie, mooi!

Interne vragen die bij SAP worden gesteld over recruitment zijn bijvoorbeeld: kan een recruitmentvideo je laten lachen, huilen? Twee uurtjes later zal spreker Lotte Kok van Amerpoort bewijzen dat dat kan. Uiteindelijk zijn ze zo bij een wekelijkse cartoon gekomen die wordt gedeeld op o.a. Facebook. Is dat relevant voor recruitment? Ja: de interactie op de comic, die natuurlijk over SAP gaat, is vele malen hoger dan op andere updates.

Matthew vertelt nog veel meer interessants, maar for the sake of brevity zal ik het kort houden en afsluiten met zijn uitsmijter: Fight for the profession that you love!

Spreker: Matt Alder, digital recruitment around the world

Aandacht is belangrijk, is een van mijn take-aways: de gemiddelde aandachtsspanne van een persoon is 8,25 seconden. Een paar jaar geleden was dat nog 12,5. Je moet dus niet alleen maar mensen vinden, je moet ook hun aandacht weten te trekken.

Technologische intermezzo over 3D, door Kaliber

Nieuw bij Digitaal werven dit jaar; er zijn tussen de sprekers door korte intermezzo’s, deze gaat over technologie en specifiek over 3d. Zo neem ik mee “voor je brein maakt het niet uit of je ets meemaakt in de virtuele of de echte wereld.”

Nog een toepassing van 3d: in je lege, nog niet gekochte huis staan en dan met een 3d programma producten van de woonboulevard je huis in slepen.

Spreker: Lotte kok van Amerpoort

Amerpoort was de winnaar van Digitaal Werven 2015 en komt daarom vertellen hoe ze dat allemaal doen.

Amerpoort heeft één recruiter en 350 vacatures per jaar. Hoe doen ze dat?
De recruiter doet alleen werving, de ’taakvolwassen teams’ doen de selectie. Er komen zo’n 500 sollicitaties per maand binnen, een enorme klus dus! Verder wordt er slim gebruik gemaakt van technologie om de recruiter te ontlasten. Zo ver kunnen techniek en slimme arbeidsmarktcampagnes je dus helpen!

Intermezzo: Alex den Haan van Academic Transfer

Alex vertelt ons onder andere over een nieuw project: ORCID (Open Research and Contributor ID), een soort BSN voor onderzoekers, waardoor je altijd kunt zien welke onderzoeker welk onderzoek heeft gedaan. Eigenlijk is het een soort online CV of LinkedIn voor onderzoekers, heel interessant concept!

Spreker: Henkjan Smits

Henkjan presenteerde een interessant model over hoe je je talent ontwikkelt. De presentaties zijn te vinden op de website van DW. Op deze pagina tref je overigens ook de slides van Bas van de Haterd, die de afsluitende presentatie deed met alle resultaten van Digitaal Werven 2016 – deze presentatie is absoluut de moeite waard, al is het maar om een gevoel te krijgen voor hoeveel recruitmentsites nog kunnen winnen.

Afsluitend

Digitaal Werven is altijd de moeite waard om te bezoeken, aangenomen natuurlijk dat je je met online recruitment bezighoudt. Ook dit jaar – het tienjarig jubileum was weer mooi. Leuk detail: ondergetekende was tien jaar geleden de eerste werknemer van Digitaal Werven, het is mooi om te zien dat het event in die 10 jaar alleen maar verder gegroeid is. Voor de lezer van bovenstaande hoop ik dat er weer wat nieuwe recruitment inspiratie is gevonden waar zij of hij mee aan de slag kan.

0 reactie(s) op “Kort verslag digitaal werven”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.