Samenwerken is (wel / geen*) kinderspel

26/09/2016 Leestijd: 2 minuten

*) doorhalen wat niet van toepassing is

Onze jongste zoon is een maand geleden gestart op de middelbare school. Al in de eerste week werd er een groepsopdracht gegeven. Het groepje zat aan onze keukentafel en ik kon vanuit mijn werkkamer meeluisteren. Hoe pakken 4 brugklassers, die elkaar nog niet goed kennen, de opdracht aan? Wie neemt de leiding? Welke strategie wordt er gekozen?

Nadat iedereen zo ver was en zich had kunnen losrukken van hun mobiele telefoon, werden de taken verdeeld. “Waar ben jij goed in?” “Snap jij dat stuk?”. Vervolgens zat ieder braaf aan zijn eigen stukje te werken. Af en toe werd er wat bij elkaar gekeken, werden er tips gegeven en vervolgens weer verder gewerkt. Ik zat stilletjes te genieten van zo’n goed samenwerkend team!

De keukentafel - samenwerken is (wel/geen*) kinderspel

Hoe anders is dat vaak op de werkvloer. Gebrek aan vertrouwen, elkaar niet durven aanspreken, geen betrokkenheid. Als reden voor een niet goed samenwerkend team wordt vaak aangevoerd “ik kan niet met die en die samenwerken, die denken zo anders dan ik”. Hieruit spreekt de verwachting dat iedereen op dezelfde manier werkt en denkt. Want dat levert volgens deze mensen een prettige samenwerking op.

Maar stel nou dat je als team, net als de brugklassers aan mijn keukentafel, elkaar aanvult, feedback geeft, tips & tricks deelt en vooral niet teveel hetzelfde denkt, levert dat niet een veel vruchtbaardere samenwerking op? Met als resultaat een succesvol uitgevoerde opdracht?

Je werkt anders dan je denkt

In het boek ‘Je werkt anders dan je denkt’ van Naomi Ellemers worden o.a. de verschillen tussen een prettige samenwerking – iedereen denkt en werkt ongeveer op dezelfde manier – en een vruchtbare samenwerking – teamleden vullen elkaar aan, geven elkaar feedback – besproken. Het blijkt dat het uiteindelijk niet eens zoveel uitmaakt voor welke samenwerking je kiest. Belangrijker zijn de verwachtingen die de teamleden hebben over de manier van samenwerken. Weet iedereen wat er van hem / haar verwacht wordt? Zijn de taken duidelijk? Kennen we elkaars sterke punten? Werkt iedereen op dezelfde manier of zijn er verschillende manieren van werken? Door deze vragen helder te hebben, worden teleurstellingen voorkomen. Wanneer iedereen weet waar hij aan toe is, groeit het vertrouwen om als team aan de slag te gaan. En dan gebeuren er mooie dingen!

En aan mijn keukentafel? Het eindresultaat: vier blije ‘bruggetjes’ tevreden met hun uitgevoerde opdracht, snel weer terug naar hun mobieltjes…

Samenwerken, het blijft een interessant spel.

0 reactie(s) op “Samenwerken is (wel / geen*) kinderspel”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.