Terug naar school maar dan… voor de klas

30/04/2015 Leestijd: 2 minuten

Binnen de onderwijskunde is nogal wat onderzoek gedaan naar de vraag welke leervormen het meest effectief zijn om je een bepaalde (leer)stof eigen te maken. En wat blijkt?  Mensen onthouden het meest van de stof indien ze  gevraagd worden om de materie uit te leggen naar anderen. Deze bevinding is mooi gevisualiseerd in “de piramide van Bales”.

Ik heb dit fenomeen aan den lijve mogen ondervinden toen ik vorig jaar de overstap maakte als HR-manager uit het bedrijfsleven naar het onderwijs. Zo’n 9 maanden geleden werd ik docent HRM bij Avans Hogeschool in ‘s-Hertogenbosch. Gewapend met veel praktijk ervaring en enthousiasme maar… dat bleek al snel niet genoeg te zijn.  Uiteraard,  ik was niet geheel up-tot-date met de moderne HR-literatuur maar dat bleek wel te overzien.  Na mijn eerste lessen merkte ik al snel dat de wereld waarin ik zelf ooit studeerde behoorlijk veranderd was.  Waar je vroeger als student “geen afleiding had” van laptop of mobieltje is het tegenwoordig gemeengoed om “te multitasken” en te “Googelen”.

Hoe aan te sluiten op de beleving van studenten?  Theorieën en modellen  van Ulrich of Mintzberg zijn wel mooi om te vertellen maar hoe breng je dit nu dicht bij de student?  De meeste studenten hebben wel een bijbaantje of kennen het bedrijf van hun vader of oom.  Het helpt enorm om ze te vragen zich in te leven in dit soort praktijksituaties. Voor het eerst zag ik echt de meerwaarde van de leercyclus van Kolb waarbij de volgende fases doorlopen worden:  ervaren-reflecteren-conceptualiseren en toepassen!   En dit model verklaart ook het nut van de stage:  ga maar gewoon de HRM-praktijk ervaren en toepassen… en langzaam maar zeker valt dan de puzzel van theorie versus praktijk in elkaar.

Via een didactische leergang ontdekte ik ook de meerwaarde van actieve leervormen en toetsen.  Er bestaan talloze mooie onderwijs applicaties zoals elektronische “voting systemen”  en quiz-vormen waarbij het uiterst functioneel is om studenten hun mobieltje of laptop in de klas te laten gebruiken.  En ze krijgen onmiddellijk feedback en leren ervan.

Terug naar de kernvraag:  hoe leg ik mijn HRM vak uit?  Want ja, het is echt een vak maar als beroepsbeoefenaar in het veld ben je er vaak niet bewust van wat je allemaal weet en welke dingen je doet op routine.   Je zou het “onbewust bekwaam” kunnen noemen.  Juist dit laatste is de uitdaging voor de docent:  hoe maak ik mijn vak expliciet, transparant en overdraagbaar?  Een prachtige uitdaging.  Ik durf de stelling aan dat mijn eigen leercurve de afgelopen maanden steiler was dan die van veel van mijn studenten.

Dit artikel is geschreven door René Klep.

0 reactie(s) op “Terug naar school maar dan… voor de klas”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *