Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Motiveren van uw medewerker met een Burnout? Niet doen!

‘En knap je al weer een beetje op nu je weer voor halve dagen begonnen bent? We hopen snel weer dat je volledig meedraait bij onze club. Zeker, laatst spraken we nog Dix, jeweetwel die opdrachtgever van XYZ-Solutions. Hij vroeg hoe het met je ging. Zeker nu je er een aantal weken niet bent geweest, merken we hoe onmisbaar jouw expertise binnen ons team is. Echt waar, niet gelogen J!  Toitoitoi van Niels, Vera, Charlotte, Johan, Alev, Diederick, Valerie, Ibrahim en Henk’.

De vraag is of de medewerker met een burnout blij is met de ontvangst van dit opbeurende en goedbedoelde kaartje van zijn collega’s. Waarschijnlijk niet. Eerder zal het gevoel van aversie ten opzichte van het werk groter worden. 18 april jongstleden verdedigde Arno van Dam zijn proefschrift over de afgenomen cognitieve prestaties van mensen met een burnout en hij verkreeg daarmee de doctorsgraad. Dit blog licht delen van zijn proefschrift toe.

Beleving van vermoeidheid speelt geen rol
Mensen met een burnout hebben geen andere beleving bij vermoeidheidsgevoelens dan gewone medewerkers. Zij voelen zich wel vermoeider naarmate ze zich meer focussen op hun vermoeidheid. Uitvoeren van minder inspirerende taken of de angst om afgewezen te worden hebben geen samenhang met hun vermoeidheid.

Aanpassing taakuitvoering niet effectief
Er is onderzocht wat de reden is van verminderde cognitieve prestaties. Kan het bijvoorbeeld zijn dat men, om zichzelf te sparen, kiest voor eenvoudigere taken? Dat blijkt niet het geval te zijn. Weliswaar kiezen mensen met een burnout iets vaker voor lage-inspannings-strategieën, maar het merendeel probeert toch de meest effectieve werkwijze uit te voeren ook al brengt dat een hogere inspanning met zich mee. In beide gevallen blijven vermoeidheidsgevoelens en spanning aanwezig.

Motiveren helpt niet
Ook is gekeken of het geven van positieve feedback en financiële beloning effect heeft op betere prestaties. Daar waar gezonde medewerkers beter gaan presteren wanneer zij worden gestimuleerd / gemotiveerd, heeft dit bij mensen met een burnout geen enkel effect. Sterker nog. Motiveren leidt zelfs tot slechtere prestaties.

Medewerkers met een burnout zeggen geen NEE
Gezonde vermoeide medewerkers bewaken hun grenzen. Zij spannen zich minder in wanneer ze moe zijn en nemen op tijd hun rust. Mensen met een burnout blijken ondanks hun vermoeidheid, meer bereid zich in te spannen om de gevraagde taken uit te voeren.

Conclusie
Arno van Dam constateert dat afgenomen cognitieve prestaties niet het gevolg zijn van vermoeidheid, maar het gevolg van stress-gerelateerde cognitieve beperkingen. Het motiveren / stimuleren van mensen met een burnout acht hij weinig zinvol omdat de ziekte-oorzaak gezocht moet worden in psychofysiologische aspecten.

‘Wij’ als HR-professionals en managers kunnen van dit onderzoek leren. We weten nu dat de zieke medewerker met een burnout de beste kans op snel herstel van hun uitgeputte lichaam (en geest) heeft wanneer er aandacht is voor het omgaan met stress, goede rust, voldoende beweging en gezonde voeding. Het veranderen van leefgewoonten. Quite simpel toch?

Het volledige onderzoek van Arno van Dam is hier te vinden.

Geplaatst in HR varia door Dianne Fransen op 26 april 2013

Reacties op Motiveren van uw medewerker met een Burnout? Niet doen!

Irèn Alders op 15 december 2015 16:45

Hoe waar... Ik had het heel fijn gevonden als destijds gevraagd was naar mijn drijfveren, passie, waar ik voor werkte. Mij overtuigen van het feit dat ik goed bezig was (paste zo goed bij de organisatie = leverde zo veel op) zei me niets. Beloningen (geld, complimenten, "hogere" taken) daarvoor ook niet. Ik kon mijn ei niet kwijt. en met mijn "ei" kon de organisatie niet uit de voeten. Gelukkig heb ik nu helder voor ogen wat ik te doen heb (patiëntencoachen) en weet ik waar mijn grenzen liggen. Ik heb mezelf beter leren kennen. Volgens mij bedoelt Dianne dit ook.

Peter Verbeek op 15 december 2015 16:45

Ik geloof ook in de holistische aanpak: meer/plezierig bewegen, gezonde voeding (weining/geen suiker) meditatie en coaching op werk gerelateerde onderwerpen. Het werkt echt super! Wel mooi dat ik 'mijn' werkwijze in aanpak bij burnout gerelateerde klachten bevestigd zie door een wetenschappelijk onderzoek. Dank voor het artikel :-)

Emile op 15 december 2015 16:45

Kort door de bocht ... een leuk onderzoek maar de maatschappij zal eerst moeten
leren om mensen te leren waarderen met hun fouten en gebreken. De wereldmarkt
staat onder een grote druk en deze word neergelegd bij de "gewone medewerker".
Coaching en what ever is alleen maar een lapmiddel in deze tijd.
Prestaties worden nog steeds als rode draad gehanteerd maar zijn allang achterhaald
daar mensen alleen functioneren op wederzijds respect en liefde voor elkander.
Ik ben geen HR ... so be it.

Dianne Fransen op 15 december 2015 16:45

Beste Irèn, Peter en Emile,

Dank je wel voor jullie reacties. Ik vond het inderdaad een interessant onderzoek en wilde dat in mijn blog graag delen. Zeker omdat organisaties en teams lekkerder werken wanneer er een goede sfeer is en mensen met plezier hun werk doen. Dit onderzoek toont aan dat burnout niet 'psychisch' is, en dat andere componenten van belang zijn bij het herstel er van.

@Emile, ik deel je mening dat het voor velen steeds lastiger wordt om mee te komen in de eisen die werkgevers soms stellen. De huidige crisis toont aan dat de oude manier van produceren en zaken doen niet meer werkt. Er zijn steeds meer nieuwe en succesvolle initiatieven die het wel redden. Voor wat betreft je visie op coaching klopt het dat hiermee niet de wereld gered kan worden van haar crisis. Op individueel niveau zie ik gelukkig wel dat coaching kan bijdragen om bij klachten van een burnout weer op krachten te komen door andere leefgewoontes aan te nemen.

Hartelijke groet,
Dianne

C. Sijnen op 15 december 2015 16:45

De inhoud van je werk bepaalt je (emotionele) (re)actie. Beperkte inhoudelijke reactie (feedback) heeft invloed op de beleving....

C. Sijnen op 15 december 2015 16:45

De inhoud van je werk bepaalt je (emotionele) (re)actie. Beperkte inhoudelijke reactie (feedback) heeft invloed op de beleving....

Emile op 15 december 2015 16:45

De inhoud van je/onze actie bepaalt je/ons werk en een volwaardige inhoudelijke reactie is alleen mogelijk als " je kanalen " stromen ... dat heeft een enorme invloed
op ons dagelijks zijn en onze omgeving cq samenleving. Een burn-out komt van buiten en niet van binnen. Laten wij de boel niet omdraaien.

Dianne Fransen op 15 december 2015 16:45

Beste Emile en C. Sijnen,

Jullie snijden terecht het thema aan 'wie is verantwoordelijk voor het ontstaan van een burnout'?

Er is enige tijd geleden jurisprudentie ontstaan over een werkgever die mede verantwoordelijk werd gesteld voor het ontstaan van de burnout van zijn medewerker omdat de druk, de werkduur, de inhoud van het werk en de claim die op de medewerker werd gelegd, jarenlang te veel was.

Aspecten bij de werkgever spelen dus zeker een rol mee, evenals voeding, beweging, slapen, ontspannen, en het bewaken van de balans tussen in- en ontspanning.

Het recente onderzoek van Arno van Dam laat andere dan gebruikelijke aspecten aan de orde komen, waarvan de conclusies mogelijk als controversieel opgevat kunnen worden. Wanneer het je interessant lijkt, kan ik je aanbevelen om de Nederlandse samenvatting van zijn onderzoek door te nemen.

Hartelijke groet,
Dianne Fransen

Emile op 15 december 2015 16:45

Dianne , onderzoek is leuk maar de praktijk wijst anders uit.

Men zegt ook wel (zoals blijkt) ; " That's life " en stopt er alles maar onder om de
betreffende persoon met een burn-out in " de burn-out hoek " te houden.
Indien men nader onderzoek doet word de mens onder een veel te grote
druk uitgemolken om oude prestaties maar te evenaren. Voor de druk op tot
ze omvallen, terwijl de werkelijke problematiek in de maatschappij zelf zit.
Het leren accepteren dat mensen anders kunnen zijn dan men wenst is al een
foutieve benadering daar ieder een meer waarde heeft ... ook op " de oude "
werkplek. Signalen op de werkplek worden niet voor niets uitgezonden.
Veel werknemers lopen mee en delen de reactie van het slachtoffer maar ...
spreken zich niet uit en zijn bang om zelf een zwart schaap te worden ! Punt.

C. Sijnen op 15 december 2015 16:45

9 tot 5 mentaliteit? Betrokken medewerkers gaan 'op tijd' naar huis; maar daar stopt het brein niet.....

Emile op 15 december 2015 16:45

Knoop in je zakdoek, De Fabeltjeskrant, Simplistisch Verbond ach ja ...
24 hours Rush Hour of zo is the solution ! Seinen naar de buurvrouw !

Plaats zelf een reactie