Duurzame inzetbaarheid

Vijf sterrenaanpak voor een gezonde werkdruk

Het is al jarenlang een veelbesproken onderwerp en het lijkt er inmiddels in deze tijd ook een soort van bij te horen. Het lijkt immers bijna zeldzaam als jij dit nog nooit hebt ervaren. 1 op de 3 medewerkers heeft hier last van (FNV). Ik heb het over het begrip ‘werkdruk’. De auteurs van…

lees meer

Betrokken medewerkers: doe eens gek!

Boeken worden volgeschreven over hoe je van je medewerkers BETROKKEN medewerkers kan maken. In deze blog beschrijf ik een wat andere kijk op die vraag. Betrokken medewerkers lijken de heilige graal te zijn. Samen dan met eigenaarschap. Iedereen werkt er aan en met de meest uiteenlopende tools wordt getracht betrokkenheid te bereiken. Zonder deze…

lees meer

Detoxing organisations

In deze periode van social distancing en thuiswerken worden we uitgedaagd om onze energie goed te verdelen. Nu ik geen reistijd meer heb, heb ik wel meer rust om een boek te lezen. Ik kreeg via mijn collega Guusje Nagels het boek met de titel Detoxing Organisations van Marjan Decat in handen en deel…

lees meer

Duurzame inzetbaarheid in tijden van het coronavirus

Ja, wat een timing zou je zeggen, breng je je nieuwe boek uit over duurzame inzetbaarheid, lijkt de wereld stil te vallen! Wat een ongelofelijke en vooral snelle impact heeft dit virus op onze gezondheid, gezondheidszorg, ons en de economie. En wat een gevolgen voor alle onze landgenoten die deze crisis helaas niet overleven…

lees meer

Wees eigenaar van je eigen inzetbaarheid

Dit is mijn tweede blog in het kader van het verschijnen van mijn nieuwe boek: ‘Aan de slag met duurzame inzetbaarheid: van dialoog naar rendement’ De medewerker en duurzame inzetbaarheid In mijn vorige blog schreef ik over de Employee Experience en de relatie met duurzame inzetbaarheid. In mijn visie op duurzame inzetbaarheid onderscheid ik…

lees meer

Employee experience? Nee, gewoon aan de slag met duurzame inzetbaarheid!

(Duurzaam) Inzetbaar zijn is tegenwoordig 'een reis maken'. De employee journey of experience noemen we dat in HRM-land. Onder druk van de schaarste op de arbeidsmarkt en het niet of steeds moeilijker kunnen vinden van het juiste en beschikbare talent zetten werkgevers weer hard in op het personeel dat ze al hebben. Hoe houd…

lees meer

Rouwbegeleiding op het werk

Verlies hoort bij het leven. Iedereen krijgt er vroeg of laat mee te maken. Rouw is er dan ook in allerlei soorten en maten. Maar wat is rouw nu eigenlijk? Rouw is een emotionele reactie als gevolg van een verlies, in het bijzonder het verlies van een naaste (Encyclo.nl). Begeleiding van de werkgever bij…

lees meer

Waarom vakantiedagen belangrijk zijn (ook voor workaholics)

Deze blog schrijf ik vanuit het warme Thailand, lurkend aan mijn ijscappuccino, terwijl ik voluit aan het genieten ben van mijn ontbijt. Niet eens wetende welke dag het nou eigenlijk is, maar wel wetende dat mijn collega’s in het koude Nederland hard aan het werk zijn, denk ik na over wat vakantie nu met…

lees meer

Versterk je employee experience met gastvrije HR

Hoe fijn het is om gastvrij bediend te worden in een café of restaurant, daar heb je ongetwijfeld ervaring mee. Je cola smaakt hetzelfde als op het terrasje ernaast en het eten bij de buren is misschien zelfs net iets lekkerder, toch kom je graag bij die zaak terug als de medewerkers er vriendelijk…

lees meer

Vrijwillig maar niet vrijblijvend: wat doet HRM voor vrijwilligers? Deel 5

In de eerste blog van deze serie pleitte ik ervoor voor dat HR meer aandacht aan vrijwilligers zou moeten besteden. Daarnaast heb ik eerder de zogenaamde 5 B’s methode beschreven, het kernproces van vrijwilligersmanagement. De 5 B’s staan voor: binnenhalen, beoordelen, begeleiden, belonen en beëindigen. In de voorgaande blogs 3 en 4 werkte ik de B van ‘Binnenhalen’ nader…

lees meer