Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

5 oefeningen om beter te luisteren

Luisteren is een belangrijke vaardigheid voor iedere HRM'er. Door goed te luisteren verzamelen we de informatie die we nodig hebben om ons werk te doen. Als recruiter moeten we een kandidaat immers goed begrijpen. En als adviseur moeten we problemen goed analyseren, of juist voorkomen door de juiste signalen op te vangen. In onderstaande TED talk (7 min, 50 sec) krijgen we vijf oefeningen om beter te leren luisteren en een acroniem met daarin vier belangrijke sleutelwoorden.

 

Vijf oefeningen

Julian Treasure, bovenstaande spreker, stelt vijf oefeningen voor:

Stilte
Probeer eens drie minuten in stilte te zitten. Als stilte niet lukt, is een rustige ruimte ook goed. Door de stilte kom je tot rust en kun je je na afloop weer beter concentreren op wat je hoort.

"The mixer"
Stel dat je in een rumoerige omgeving bent: hoeveel verschillende bronnen van geluid kun je dan onderscheiden? Dit is een oefening om de kwaliteit van je luisteren te verbeteren.

Genieten
Je moet kunnen genieten van alledaagse geluiden (Treasure luistert bijvoorbeeld naar zijn wasdroger en hoort daar een wals in).

Luisterhoudingen
De belangrijkste oefening, aldus Treasure. Hij noemt verschillende schalen: van actief tot passief, van kritisch tot empatisch, etc. Je moet in staat zijn te wisselen tussen verschillende houdingen om goed te horen wat iemand je vertelt.

Het acroniem: RASA
En afsluitend het acroniem. RASA staat voor:

Receice
Appreciate
Summarise
Ask
Kortom, dit zijn de vier dingen die je moet doen als je aan het luisteren bent. Laat duidelijk zien dat je de boodschap ontvangt, waardeer de boodschap, vat vaak samen om te laten zien hoe jij de boodschap begrepen hebt. En stel vragen als je iets niet begrijpt. Zo ben je een oplettende en prettige luisteraar.

Ga oefenen!
Persoonlijk vond ik vooral de mixer een leuke oefening, omdat ik daar nog wel iets van kan leren. Het acroniem RASA lijkt me het belangrijkste uit deze talk: door deze houdingen in te nemen laten we zien de spreker te waarderen en helpen we onszelf om beter te begrijpen en te onthouden wat er gezegd wordt. En we verzekeren we ons ervan dat we de boodschap echt begrijpen zoals ze bedoeld wordt. En dat is precies waarom we aan het luisteren waren.

Geplaatst in Recruitment & Arbeidsmarkt door Chris Stapper op 2 augustus 2011

Reacties op 5 oefeningen om beter te luisteren

Bert-Jan van der Mieden op 15 december 2015 16:44

Aardige en zeker goede tips en goed dat er aandacht wordt geschonken door Chris in dit artikel aan luisteren. Ik geef zelf trainingen in luisteren en schreef er een boek over met zeshonderd oefeningen, vragen en tips om te leren luisteren naar jezelf. Want wat is de oorzaak van het feit dat er zo slecht naar en door ons geluisterd wordt? Dat we slecht luisteren naar onszelf. We luisteren slecht naar onze innerlijke gevoelens en gedachten en naar het waarom, de oorzaken en de oorsprong daarvan.
Pas als we beter luisteren naar onszelf, zijn we in staat om te luisteren naar de ander. Het effect daarvan is dat anderen beter naar ons gaan luisteren. Met als resultaat herstel van en meer vertrouwen en steviger en zich verdiepende relaties. Luisteren leidt tot verbindingen. Een paar tools die je daarbij van dienst kunnen zijn vind je op de website http://www.ikverbind.nl. Doe er je voordeel mee.

Sarah op 10 juni 2016 16:08

Mooie opsomming inderdaad. Ik twijfel waar nu het meeste misgaat, ik wil het niet negatief insteken maar heb het idee dat onze samenleving nogal van het zenden is - en zelden van het luisteren.
Naar mijn idee luisteren we vaak met een reactie in gedachten, we willen ook iets slims of iets dramatisch zeggen.
Daardoor zijn veel mensen juist al geholpen als je alleen al maar echt naar ze luistert, ze de ruimte geeft. Laat zien dat het okay is wat ze denken, voelen. Dan kan de emotie er uit. Anders krijg je alleen het gevoel dat je tegen elkaar moet opschreeuwen.

Plaats zelf een reactie