Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie wordt wel op prijs gesteld!

Afgelopen zaterdag bladerde ik onder het genot van een kopje koffie de zaterdagskrant weer eens op mijn gemak door (lekker old school). Uiteraard kregen de personeelsadvertenties weer al mijn aandacht. Nu viel mijn oog ineens weer op dat akelige zinnertje dat vaak onder een advertentie staat: "acquisitie naar aanleiding van deze advertentie wordt niet op prijs gesteld". Toen dacht ik, ook in deze krappe arbeidsmarkt tijd? Is er geen enkel bedrijf blij met een telefoontje van een recruiter dat hij een goede kandidaat op het oog hebt voor die bewuste vacature?

Natuurlijk besef ik dat als je als bedrijf in een mooie personeelsadvertentie investeert dat je wilt afwachten of jezelf de kandidaat uit de markt kunt halen. Maar doe je jezelf in deze krappe arbeidsmarkt dan niet tekort? Want die kandidaten die op de advertentie reageren hebben zelf in de regel meerdere procedures lopen. Dus het risico dat ze uiteindelijk voor een ander kiezen is groot. Geld uitgegeven, 4-6 weken verloren en een woeste lijnmanager want de vacature is nog steeds niet ingevuld. Dat kan toch ook anders.

Neem nu bijvoorbeeld Delta Lloyd. Het blue star systeem voor recruiters vind ik subliem. Delta Lloyd geeft namelijk zelf aan op welke functies acquisitie gewenst is. Als je een CV aanlevert die aan de criteria voldoet en het leidt tot een gesprek dan mag je 250 euro factureren. Neemt Delta Lloyd de kandidaat aan dan krijg je afhankelijk van één of twee sterren, 5000 of resp. 10.000 euro. Kortom de hele markt zoekt mee, het wervingsvolume neemt toe en de kans dat de vacature snel kunt invullen daarmee ook.

Acquisitie kan dus best lonen. Mits je op voorhand de spelregels en de te verdienen fees duidelijk communiceert. Dus beste HRM'ers ik roep u op. Als u een personeeladvertentie gaat plaatsen, kijk dan eens scherp naar dat akelige zinnetje onderaan de print. Jaag de recruiters niet weg, maar daag ze nu eens uit om goede kandidaten aan te dragen. Volgens mij verdien je de mogelijke extra kosten altijd terug. Ik ben benieuwd. 

Geplaatst in Recruitment & Arbeidsmarkt door Hank Oosterbaan op 29 januari 2008

Reacties op Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie wordt wel op prijs gesteld!

Chris Stapper op 15 december 2015 16:44

Constructieve gedachte, helemaal mee eens.



Ik denk dat veel bedrijven dit doen vanwege het grote aantal bureaus dat ze belt. Mogelijk zijn ze daar ook veel tijd aan kwijt 'nee dank u we hebben al een bureau'. Aan de andere kant kan ik me niet voorstellen dat dit m■ér tijd kost dan wanneer alles zelf moet gebeuren.



Naar mijn mening bestaat een goede W&S campagne altijd uit verschillende onderdelen. Zelf werven is erg belangrijk (al is het maar om de zichtbaarheid), maar als een bureau je de mogelijkheid biedt om in contact te komen met enkele interessante kandidaten, terwijl je zelf nog niemand hebt (en die kans is zeker aanwezig), dan moet het toch interessant zijn.



Leuk systeem van Delta Lloyd, kende ik nog niet. Zeker interessant!

Petra Brondgeest op 15 december 2015 16:44

Ik merk idd dat meer en meer organisaties in de gaten krijgen dat ze zelf moeilijk aan professionele HRM'ers kunnen komen door de krapper wordende arbeidsmarkt. Acquisitie wordt in deze krappe tijden minder als "vervelend" ervaren, sterker nog, ik spreek steeds meer organisaties die blij zijn met hulp!

Bas van de Haterd op 15 december 2015 16:44

Tja, ik kan het me goed indenken met alle cowboys in de markt. Zeker als je bedenkt dat een W&S kandidaat gemiddeld korter blijft dan een 'zelf geworven' kandidaat. Om nog niet te spreken van een referral van een collega...

Ook ken ik veel partijen die eenvoudigweg zeggen: het is te duur. We hebben daar het budget niet voor. En natuurlijk niet geheel onlogisch, want voor 10 plaatsingen heb je ook ■én recruiter in dienst. Overigens blijft het bijzonder, dat je onderzoeken ziet dat 40% geen zaken meer wil doen met een W&S bureau (van de kandidaten) en toch W&S bureaus meer kunnen leveren... hoeveel blunders bega je als organisatie dan?

Recruiters zullen hun meerwaarde moeten bewijzen de komende jaren. Er is zeker een markt voor, maar men zal zich meer en meer moeten toeleggen op toegevoegde waarde en de cowboys uit de markt halen.

paul op 15 december 2015 16:44

Bas,



Weet je zeker dat dat de enige reden is?

welke onderzoeken zijn dat waaruit blijkt dat 40% geen zaken wil doen en de gemiddelde diensttijd korter is? Ik zou ze graag willen lezen, erg interessant want je zegt het alsof het de absolute waarheid is....

henry op 15 december 2015 16:44

het "akelige zinnetje" is ook bedoeld om te voorkomen dat je platgebeld gebeld wordt door advertentievertegenwoordigers/uitgevers die je proberen te overtuigen dat ze met hun medium jouw doelgroep bereiken

paul op 15 december 2015 16:44

Goede toevoeging Henry!



Dat kan dus ook gewoon de reden zijn..IN deze tijden hoeft een bureau idd niet eens te bellen omdat er genoeg aanbod van vacatures is en we op de kandidaatzijde zitten.

Plaats zelf een reactie