Expand AVG Proof
Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

10 LinkedIn tips voor een optimaal profiel

Het is algemeen bekend dat LinkedIn het sociale medium is voor werkzoekenden. Recruiters struinen LinkedIn dagelijks af op zoek naar geschikte kandidaten. Het belang van je LinkedIn profiel verbeteren hoeven we dan ook niet te benadrukken, zeker niet aan de HR professionals die dit blog lezen.
Maar hoe ziet een optimaal linkedin profiel er eigenlijk uit? Wat moet er in de samenvatting van LinkedIn? En wat is de ideale profielfoto?

1. Zorg voor een professionele profielfoto

Misschien is dit wel de belangrijkste van allemaal: zorg voor een professionele profielfoto. Te vaak zien we nog onscherpe of te donkere foto’s voorbij komen op LinkedIn. Besef dat deze foto de eerste indruk is van alle LinkedIn-gebruikers, dus misschien ook wel jouw toekomstige werkgever.

Do’s: toon zoveel mogelijk van je gezicht, lach, draag representatieve kleding, zorg voor scherpe foto, goede belichting en natuurlijk gebruik je een recente foto!

Vind je het lastig om dit zelf voor elkaar te krijgen? Dan kun je altijd een professionele fotograaf inschakelen.

Extra tip: Als je twijfelt tussen een aantal foto’s, zet deze dan naast elkaar en post ze op je social media accounts. Laat je vrienden/collega’s/kennissen/familie/connecties meebeslissen over de beste foto. Vertel er wel duidelijk bij dat het om een professionele LinkedIn foto gaat.

2. Personaliseer de link naar je LinkedIn profiel

Je kunt in LinkedIn je persoonlijke URL veranderen in een URL naar keuze. Hierdoor oogt je profiel gelijk een stuk professioneler. Optimaal is je URL als hij er als volgt uitziet: www.linkedin.com/in/voornaamachternaam

Klik op deze pagina op het potloodje onder “URL van openbare profiel bewerken” om de URL aan te passen. Makkelijk toch?

3. Schrijf een (beknopte) samenvatting

De LinkedIn summary of samenvatting is erg belangrijk omdat je hier in een paar regels kunt laten zien wat jij voor (potentiële) opdracht/werkgevers kunt betekenen.
Maar het verschilt natuurlijk per functie wat je hier moet vertellen. Zorg er dan ook altijd voor dat je dat in je achterhoofd houdt. Ben je HR Business Partner? Dan willen opdrachtgevers waarschijnlijk lezen welke eigenschappen jij beheerst die van pas komen in die functie.

4. Vul alles in

Klinkt ontzettend logisch, maar niet iedereen doet dit. Eigenlijk moet je je LinkedIn zien als je online CV en op je CV zet je je werkervaring, opleidingen en eventuele cursussen. Vermeldt deze zaken dan ook op je LinkedIn profiel. Als je op zoek bent naar jouw droombaan en bovenstaande gegevens ingevuld hebt, word je zoektocht naar de ideale droombaan alleen maar makkelijker.

5. Verzamel aanbevelingen

Aanbevelingen krijg je niet zomaar. Het is dan ook heel normaal om aan anderen te vragen of ze je willen aanbevelen. Maak een lijstje van tien connecties waarmee je hebt samengewerkt en waarvan je weet dat ze je goed genoeg kennen om je aan te bevelen. Vraag of ze je in maximaal vijf regels een aanbeveling willen geven. Beveel geen collega’s onderling aan, dit doet afbreuk aan je ‘geloofwaardigheid’.

6. Persoonlijke headline

De tekstregel onder je naam is het eerste wat mensen zien als ze je opzoeken via LinkedIn. LinkedIn plaats hier automatisch je huidige functie en het bedrijf waar je werkt. Daar hoef je natuurlijk niet bij te blijven: genoeg mensen plaatsen daar een one-liner, iets over hun bedrijf, de kandidaat die ze zoeken, etc. Een opvallende headline kan je zeker helpen!

7. Maak je uitnodiging om te linken persoonlijk

LinkedIn heeft een standaardtekst opgesteld voor uitnodigingen. ‘Ik wil u graag toevoegen aan mijn professionele netwerk op LinkedIn. - Jouw Naam’, staat niet heel professioneel. Maak je uitnodigingen daarom altijd persoonlijk. Vertel waar je hem/haar van kent, probeer een overeenkomst te vinden, wees enthousiast en noem iets hun profiel. De kans dat iemand je uitnodiging accepteert is veel groter met een persoonlijk bericht.

8. Word lid van relevante LinkedIn groepen

LinkedIn heeft groepen geïntroduceerd om LinkedIn-gebruikers een platform te bieden waar ze kennis kunnen uitwisselen rondom een bepaald thema, zonder dat je de andere leden van de groep hoeft te kennen. Doe actief mee in de groep, dan ben je meer zichtbaar voor je vakgenoten. Je kunt bijvoorbeeld reageren op bestaande discussies, een eigen artikel over het thema delen, de groep een vraag stellen of een stelling voorleggen, maar ook interessante links of artikelen van anderen delen.

9. Deel informatie die interessant is voor anderen

Misschien vind je wel een hele gave baan voor een oud-collega of bestaan jouw connecties voor het grote deel uit bijvoorbeeld leerkrachten, dan kan het interessant zijn om informatie te delen die daar op aansluit. Zo word je interessant voor anderen en gaan jouw connecties je zien als ‘verbinder’. Deel geen informatie die absoluut niet bij jou aansluit, want ook (toekomstige) werkgevers zien wat je deelt, dus op het moment dat je niet met iets wilt worden geassocieerd, deel het dan ook niet.

10. Zorg voor een link naar je LinkedIn profiel in je e-mailhandtekening

Om veel verkeer naar je LinkedIn profiel te krijgen, kun je ervoor kiezen om je link in je e-mailhandtekening te zetten. Zorg er dan wel voor dat je profiel op ‘Openbaar’ staat, anders kunnen bezoekers die geen lid van LinkedIn zijn je profiel niet bezoeken.

Heb je aan deze tien tips niet genoeg en wil je meer weten over LinkedIn? Lees hier nog meer LinkedIn tips.

Deze blog is geschreven door gastblogger Loes Pikkemaat

Geplaatst in Recruitment & Arbeidsmarkt door Gastblogger op 21 juni 2017

Reacties op 10 LinkedIn tips voor een optimaal profiel

Folkert Kooijman op 26 juni 2017 11:13

Dankjewel voor je tips Loes! Altijd handig om nog even je LinkedIn profiel hierop na te lezen.

Julian Kramers op 29 juni 2017 22:31

Goede tips, ga ik toch meteen een paar kleine aanpassingen maken..

Plaats zelf een reactie


Expand maakt gebruik van functionele, tracking en analytische cookies om de website optimaal te laten functioneren. Cookies zijn kleine informatiebestanden die de toegang tot expand.nl vergemakkelijken en de navigatie op onze website sneller en effici├źnter laat verlopen. Een cookie is uniek voor elke gebruiker. De functionele en analytische cookies zorgen ervoor dat de site goed werkt en dat wij inzicht hebben in het gebruik van onze eigen website. De tracking cookies worden gebruikt om bezoekers van onze website te voorzien van relevante informatie en de site te personaliseren. Dit doen we niet alleen via de inhoud, maar ook via de advertenties die wij tonen. Ook derde partijen (zoals Google) die via onze website cookies plaatsen, kunnen op deze manier proberen je interesses te vinden en k├║nnen deze cookies gebruiken om een bezoekersprofiel op te stellen. Wij hebben dit liever niet, maar jammer genoeg hebben we geen invloed op wat deze partijen met hun cookies doen. Als dergelijke cookies niet worden gebruikt dan betekent dit overigens niet dat je geen advertenties meer te zien krijgt op onze site. De advertenties zijn in dat geval alleen niet langer toegesneden op jouw interesses. In ons privacy statement vind je meer uitleg over het toestaan of blokkeren van cookies op onze site.