Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Harder praten helpt niet: boekbespreking met 5 tips om je overtuigingskracht te versterken

Kennen jullie dat? Een gesprek met iemand die je wat wil vertellen of laten doen waar je niet in gelooft.

Mensen hebben de neiging om dan vooral harder te gaan praten. Ze proberen je te overtuigen en willen dat je naar ze luistert. Het doet mij denken aan de stelling: gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. Mensen meenemen en betrekken bij je plannen is geen rationeel proces. Er spelen verschillende emotionele en veelal onbewuste processen mee. Daar inzicht in krijgen gaat je impact op anderen vergroten.

 

Harder praten helpt niet. In dit boek treft u tips die u helpen anderen te overtuigen zonder harder te praten.

 

In het boek ‘harder praten helpt niet’, van Job Boersma ("Ik weet dat u liegt") en Sarah Gagestein ("Denk niet aan een roze olifant") vind je een aantal tips om je overtuigingskracht te versterken. Ik noem er vijf:

  1. Beïnvloeden begint bij het onderzoeken, begrijpen en inspelen op het referentiekader van de ander. Het doorgronden van dat referentiekader vereist empathie. Om een ander te bewegen moet je weten op welke knoppen je kunt en moet drukken. Door je in te leven inde ander, komt de ander tot leven. Ben je dus altijd bewust dat iedereen door zijn of haar eigen bril kijkt en zijn eigen waarneming en interpretatie heeft.
     
  2. Succesvol overtuigen vraagt goede gesprekstechnieken. Leef je in de ander in. Welke waarden, belangen, emoties en overtuigingen heeft iemand. Vervolgens ga je de wereld van de ander verkennen en zorg je dat je je oordeel uitstelt. Probeer je oordeel te veranderen in een open vraag. Daarmee toon je interesse en creëer je betrokkenheid
     
  3. Leer goed naar anderen te luisteren, zodat je meer hoort dan je denkt. Zie het als een uitdaging om tussen de regels door te lezen en luisteren. Geef de ander de ruimte om zijn of haar verhaal te doen. De kans is dan groter dat de ander ook ruimte geeft om jouw verhaal te doen. Beperk je tot de essentie van jouw boodschap. Vraag je af waar het nu echt om draait. Volledig zijn maakt een verhaal vaak helemaal niet overtuigender. De focus op een belangrijk waarde, is wat impact heeft. Kies de juiste woorden en beelden. Houd daarbij rekening met de associaties die de ander in zijn of haar hoofd heeft.
     
  4. Gebruik een metafoor, waarmee je helder maakt wat je wilt vertellen met je verhaal. Hoe concreter je verhaal hoe makkelijker het brein van een ander de informatie kan onthouden. Voeg daar nog wat kleur en geur aan toe en je verhaal wordt nog indrukwekkender en overtuigender. Laat de ander je boodschap zien, ruiken, horen, voelen en proeven als dat kan. Woorden met een zintuiglijke indruk maken meer en blijvend impact.
     
  5. Maak gebruik van emoties omdat dit ijzersterke beïnvloeders zijn. Ze krijgen voorrang op alles andere breinprocessen en ze worden zelden voor het brein in twijfel getrokken. Emoties zijn de baas in je hoofd. Wie sterk is in het lezen van emoties, het opvangen van signalen heeft een grotere invloed. Als je de juiste emotionele snaar weet te raken, kun je eerder resultaten bereiken. Emoties zetten aan tot actie. Blijdschap stimuleert toenadering, dus zet positieve emoties zoveel mogelijk in om mensen te overtuigen.

Wat ga je vanaf nu vaker doen om met meer gemak en meer succes anderen te overtuigen van je boodschap? Minder geluid, minder woorden en meer oog en oor voor emoties.

Succes!


Harder praten helpt niet is onder andere verkrijgbaar op Harder praten helpt niet op managementboek.nl, Expand noch de auteur van deze blog ontvangt op enige wijze commissie over uw eventuele aankoop.

Geplaatst in Boekbesprekingen door Corinne Klaver op 18 november 2015

Reacties op Harder praten helpt niet: boekbespreking met 5 tips om je overtuigingskracht te versterken

Karen Mulder op 15 december 2015 16:44

Goede tips! Zouden iedere hr er moeten kunnen helpen

Zou het bedrijven niet veel beter maken als andere stakeholders dit ook zouden toepassen op hr? Dat is óók outsider denken. Alleen niet Door hr maar bijvoorbeeld door marketing.
Mij lijkt dat dit zeker zou helpen om de organisatie gebalanceerder te maken!

Plaats zelf een reactie