Assessment: So you wanna drive my car?

15/12/2015 Leestijd: 2 minuten

Gefeliciteerd! Je hebt zojuist je autorijbewijs behaald en stapt met een zakje geleend geld naar een Opel-dealer en vraagt om een offerte voor de nieuwste Astra (met “business-pack”). De verkoper vraagt vervolgens om je Opel-rijbewijs. Twee deuren verderop zit de Volkswagen-dealer. Op jouw vraag naar die spiffy Golf GTD, krijg je hetzelfde antwoord: “Heeft u wel het Volkswagen-rijbewijs?” Na jouw ontkennende antwoord volgt: “We hebben de perfecte VW-training voor u! Daarna kunt u die fantastische GTD kopen.”

Dit gebeurt de HR-professional wanneer hij aan het shoppen is bij testleveranciers. Wat is hier aan de hand? Testgebruik vereist basale kennis over toepasbaarheid, psychometrie en ethiek. Dit zou je het test-rijbewijs kunnen noemen. De wannabe-gebruiker moet over minimale kennis (deugt de test?) en vaardigheden (denk aan de nabespreking) beschikken om verantwoord tests te kunnen inzetten bij belangrijke beslissingen over mensen. Zo’n test-rijbewijs is in Nederland niet te behalen. Hoewel afgestudeerde psychologen tot in de jaren tachtig van de vorige eeuw geacht werden dit rijbewijs automatisch te bezitten, is dat niet meer het geval. Sommige testuitgevers laten de eis van minimale bekwaamheid dan maar over aan de klant. Business=business. Andere uitgevers bieden een (verplichte) training aan die het recht geeft hun producten aan te schaffen. De betere testuitgevers proberen ook nog in de gaten te houden of hun gebruikers nog wel aan deskundigheidseisen voldoen.

Natuurlijk is dit een onwenselijke situatie, gezien vanuit het perspectief van de testgebruiker, maar meer nog vanuit het perspectief van de testkandidaat. De testgebruiker zit – na de training – vast aan de betreffende uitgever. Maar de kandidaat kan op geen enkele manier nagaan of test en/of gebruiker wel aan minimale eisen voldoen. Van product noch gebruiker is de kwaliteit bekend.

Omdat psychologisch instrumentarium bij lange na niet de uniforme kwaliteit heeft als dat bij auto’s het geval is, is het zinnig om aan de producten en de gebruikers eisen te stellen. Een rijbewijs voor de gebruikers (ongeacht merk auto) en een onafhankelijke beoordeling van de aangeboden producten. Want ook met een Opel-rijbewijs is verantwoord gebruik van zo’n product niet gegarandeerd, anders dan met een RDW-verklaring.

Nou wat wordt het? Neem je die Opel- of die VW-training?

——————————————————————————-
P.S. Automobielen interesseren mij persoonlijk (al lang) niet meer. Dus s.v.p. geen discussie over dit soort triviale dingen, het gaat mij om de vergelijking.

Dit bericht is geplaatst in de categorie(en): Talent & Leiderschapsontwikkeling
0 reactie(s) op “Assessment: So you wanna drive my car?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.