Beoordelen of ontwikkelen? Waarom dit geen keuze is

25/10/2022 Leestijd: 2 minuten

Een mens is ingewikkeld. Vanaf je geboorte krijg je direct een luier om en ga je dingen af- en aanleren. Dat blijft zo tijdens je gehele jeugd. Je leert van je school, je gezin, je werk en je vriendenkring. Bovendien heb je meestal een oordeel over alles en iedereen in en uit je omgeving. Op deze manier bepaal je je eigen positie in deze omgeving.

Dat geldt dus ook voor je werk. Feit is dat je daar een arbeidsrelatie hebt. In ruil voor je inspanning ontvang je een beloning. Bovendien ontwikkel je jezelf zoals gezegd, je leert ook hier dingen af en aan. Over je inspanning en je ontwikkeling heb je niet alleen zelf een oordeel, maar je omgeving ook. Denk bijvoorbeeld aan je leidinggevende, een collega of een klant. Zo wordt je positie in de organisatie bepaald.

Ontwikkeling in beeld brengen

De vraag die regelmatig opduikt in veel organisaties is: hoe breng je de ontwikkeling van medewerkers (en het resultaat daarvan) in beeld? En hoe maak je het bespreekbaar? Adviseurs geven hierop vaak maar een deel van het antwoord. De ene adviseur heeft het over ‘Het Goede Gesprek’, de volgende heeft het over de gesprekscyclus van functioneringsgesprek tot beoordeling, en weer een ander zweert bij een 360 graden feedbackmethode. Hoe kun je hier nog wegwijs in worden?

Presteren 360

Zelf ga ik uit van een evenwichtige benadering die uitgaat van het principe dat een medewerker over het algemeen een goed beeld heeft van zijn of haar eigen functioneren. De leidinggevende, klanten en collega’s vullen dit beeld aan. Deze benadering combineert beoordelen en ontwikkelen.

De vraag is dus niet beoordelen óf ontwikkelen, maar het is juist de combinatie tussen beoordelen en ontwikkelen. Het is geen keuze. Dat is mijn visie genaamd ‘Presteren 360’, waarbij zowel je resultaten, prestaties als je ontwikkeling (360 graden) worden geëvalueerd, omdat dit een compleet beeld vormt van jou op een zeker moment. Daar kunnen zowel medewerker als leidinggevende op acteren en dat is zowel boeiend als bindend.

Tools en ‘het goede gesprek’

Om dit te kunnen uitvoeren zijn er allerlei handige tools. Deze dienen dan wel weer op maat kunnen worden ingezet in organisaties. En wel zodat je niet maar één keer per jaar een gesprek met elkaar voert, maar juist naar behoefte. En dat is al helemaal niet ingewikkeld. Nee, dan wordt het goede gesprek toch nog gevoerd.

0 reactie(s) op “Beoordelen of ontwikkelen? Waarom dit geen keuze is”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.