Kijk uit voor sociale wervingsmedia

20/12/2006 Leestijd: 4 minuten

Vorige week deed ik geheel vrijwillig mee aan de enquête voor de Online Recruitment Monitor van Reed Elsevier. Enkele vragen gingen over de media en de middelen die ik dacht in te zetten voor de werving van kandidaten in 2007. De lijst met opties was vrij uitputtend, met onder andere social networking, rss, sms en weblogs.

Video cv

De optie ‘video cv’ vond ik niet uitputtend genoeg geformuleerd, want video an sich wordt als wervingsmiddel nog relatief weinig toegepast in de arbeidsmarkt. Er zijn wel wat praktijkvoorbeelden te noemen. Ilse wierf dit jaar via een viraal bedoelde video met Emile Ratelband. Eiffel liet gebruikers hun cv opnemen via een webcam en Rhinofly* zette een opvallende wervingsvideo in. En Magikjebaaszijn.nl viel dit jaar op door eveneens het medium video. Zelfs mijn werkgever vond dat de meerwaarde van een werving- en selectiebureau via video gecommuniceerd kan worden.

Social networking

En dan social networking. Tijdens de Global ERE Expo hoorde ik al een spreker vertellen over het profiel van de Amerikaanse marine op de populaire netwerksite MySpace. Personeelslog schreef er al eens een artikel over. Inmiddels hebben flink wat MySpace-leden zich verbonden met het profiel van de US navy. Kijken we naar het Nederlandse, social network Hyves, dan zien we dat o.a. KLM, TNT Post, ABN Amro, de Nederlandse politie en Albert Heijn profielen beheren. Deze groepen zijn zelfs opgericht door medewerkers en vormen een soort publieke, digitale kantine. Ook het gebruik van corporate weblogs, zoals die van Accenture, worden tot ‘social media’ gerekend vanwege het interactieve karakter ervan.

Second Life

De virtuele wereld Second Life werd geheel terecht niet als wervingsmiddel genoemd in eerder aangehaalde enquête, maar is door ABN Amro en internetbureau Evident wel al ingezet. Voorlopig ook zonder succes, want het draait deze bedrijven waarschijnlijk alleen om de PR die ze hiermee genereren. Cor Rietman van Personeelslog stelde terecht dat solliciteren in de virtuele wereld wel door echte recruiters afgehandeld moet worden. En het zijn tenslotte ook echte mensen die solliciteren op een baan en geen avatars.

Het plaatsen van video’s op YouTube, het publiceren van podcasts en het beheren van een corporate blog is een. Maar ‘make it work’ is een tweede, om Jason Goldberg maar te citeren. De kern is dat je als werkgeversmerk authentiek en geloofwaardig overkomt. Als merk met een beetje onderscheidend en consequent gecommuniceerde propositie kun je ook op de arbeidsmarkt best een eind komen.

Tot slot nog wat tips voordat jouw HRM-afdeling sociale media inzet:

  1. Een bedrijf heeft in steeds minder gevallen invloed op de teksten en beelden die online over hen gepubliceerd worden. Maak iemand verantwoordelijk voor monitoring van jouw online reputatie.
  2. Stel van tevoren met de PR-verantwoordelijke vast over welke bedreigende onderwerpen er gecommuniceerd kan gaan worden door internetgebruikers. Signaleer en anticipeer!
  3. Durf de conversatie aan op een open en eerlijke manier. Houdt je online reputatie in de gaten! Ga kritiek niet uit de weg, maar reageer vanuit je eigen identiteit die verbonden is aan het bedrijf in kwestie!
  4. Moet je werkgeversmerk het niet hebben van een aantrekkelijk product, een sexy dienst of een sector met een innovatief imago? Het antwoord ligt bij een basis met geloofwaardig verhaal dat mensen interesseert. Vergroot binnen dat fundament iets uit dat jouw bedrijf onderscheidend maakt. Het is bij ieder bedrijf aanwezig, al dan niet als onderdeel van het personeelbeleid.
  5. Zoek naar de paarse koe (om toch ook nog even met Seth Godin te spreken) en zorg dat je opgemerkt wordt. Elke branche kent wel een onderscheidende invalshoek, het is aan jou om er een te verzinnen die samenhangt met je organisatiewaarden en te communiceren.
  6. Geef via je website alvast antwoord op vragen als: Wat maakt werken bij jouw bedrijf aantrekkelijk? Op welke punten onderscheidt jouw bedrijf zich ten opzichte van concurrenten? If your company’s brand were a person, how would you describe them to a friend? Benut de pre-selectieve werking van het vooraf informeren van kandidaten.
  7. Hoe het is om te werken bij jouw bedrijf, is moeilijk te visualiseren voor kandidaten. Het medium internet is zeer geschikt om video, afbeeldingen en geluidsfragmenten als ‘realistic job preview’ te gebruiken. Schrijf gesproken of gefilmde teksten uit om toegankelijkheid van je website voor alle doelgroepen te vergroten.
  8. Breng focus aan! Zet niet allemaal tegelijk in op podcasts, social networks, business networks, vodcasts, Second Life en weblogs. Maar maak keuzes die aansluiten op de mediaconsumptie van je specifieke doelgroepen.
  9. Zorg dat je de juiste niches vindt om je vacatures bekend te maken. De long tail kan immers ook werken in deze branche. Sterker nog, het gebeurt al met zoekmachine advertenties gericht op zoektermen inclusief steeds specifieker wordende functienamen.

* Link werkte niet meer en is verwijderd door de redactie per 28-12-2015.

0 reactie(s) op “Kijk uit voor sociale wervingsmedia”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.