Voorbereiding op de toekomst

13/02/2008 Leestijd: 3 minuten

Een onderzoek van Yacht signaleert tien trends voor marketing in 2020. Een vooruitblik die voor HR ook interessant is. Waarom? Marketing draait om communicatie, net als HR. Marketing is externe communicatie, HR is veel interne communicatie en in het geval van recruitment ook externe communicatie. Ik ben zo vrij geweest om in elke trend de term ‘marcomspecialist’ te vervangen voor ‘HR specialist’, zo bieden deze trends een interessante toekomstvisie, een die zeker ook te betrekken is op HR.

1. Tribalisering (groepsvorming)

In 2020 heeft iedereen een profiel op het web. Persoonlijk contact krijgt een nieuwe betekenis. De virtuele ik wordt belangrijker dan de fysieke.

2. Adoptie van technologie

De baas van de marcomspecialist is in 2020 een ICT’er.
Hier heb ik de term laten staan.. wel kan hieruit worden opgemaakt dat ICT en het optimaal gebruik daarvan steeds belangrijker wordt bij communicatie en dus ook voor HR.

3. Behoefte aan authenticiteit

MVO, ontwikkelingswerk, duurzaam ondernemen blijven belangrijke thema’s. De activiteiten rond deze thema’s liggen in het verlengde van de organisatie. De HR specialist werkt bij een organisatie waarmee hij zich identificeert.

4. Maatschappelijke ontgrenzing

De invidivualisering slaat door. Men klaagt over sociale isolatie en het verdwijnen van de sociale cohesie. Organisaties bieden hun mensen internationale, lokale en sociale netwerken en voorzieningen aan.

5. Competentiebreedte marcomfunctie

Simpele vertaling: veel HR specialisten worden ZZP’ers

6. Aansluiting op de markt

Corporate social responsibility is een groot aandachtspunt voor de HR specialist. De doelgroepdefinitie wordt meer complex.

7. Individualisering

De individualisering in het arbeidsleven heeft als gevolg dat er nog minder controle en sturing plaats zal vinden. Regel het maar!, wordt het motto.

8. Geografische ontgrenzing

De HR specialisten van 2020 zijn professionele nomaden. Bij veel organisaties heeft een outsourcing van communicatie plaatsgevonden. Daarom werken de professionals op meerdere lokaties, met verschillende mensen.

9. Flexibilisering

De flexibele arbeidsmarkt beleeft het summum. Ontwikkeling in de wetgeving staat flexibilisering steeds meer toe. Dit leidt tot meer freelancers, flexibelere arbeidsverhoudingen en een groeiende behoefte aan flexibel inzetbaar personeel.

10. Accountability

De HR specialist is een deskundige met autoriteit. Hij heeft vak- en/of doelgroepspecifieke kennis en denkt daarom mee op hoog strategisch niveau. Het werkveld van de marcomspecialist is in 2020 volledig business gedreven.
Naar mijn mening is doelgroepspecifieke kennis belangrijk voor een HR specialist, ook als de doelgroep intern is.

Wat valt op? Ik heb maar bij 3 trends een term hoeven vervangen (naar HR specialist) en in principe zijn alle trends relevant. Er staan dus veel technische ontwikkelingen op de drempel. Het gebruik van ICT wordt belangrijker in communicatie. Gebruik van profielen en gevolgen daarvan zullen een grote rol gaan spelen. Technische mogelijkheden maken werknemers minder gebonden aan een fysieke plaats en geven mogelijkheden tot flexibiliteit.

Tijd voor actie!

Hierboven staat een visie op hoe de arbeidsmarkt er over 12 jaar uit zal zien. Zie dat niet als iets statisch! De ontwikkeling van nu naar dan is een proces. En de reden waarom dit proces wordt doorlopen is dat er voordelen te behalen zijn bij voornoemde trends. Een flexibele, technisch onderbouwde arbeidsmarkt werkt blijkbaar efficiƫnter, beter. Ik neem hierbij aan dat dit de reden is voor deze ontwikkelingen, samen met de individualisering.
Dit betekent ook dat de organisaties die als eerste in staat zijn optimaal gebruik te maken van de nodige technische en sociale ontwikkelingen een zet voor hebben op organisaties die daar nog niet mee bezig zijn. Wat maakt uw organisatie authentiek? Hoe communiceert u dat naar uw werknemers? Wat voor mogelijkheden voor flexibel werken heeft u in uw organisatie? Kortom: hoe bent u voorbereid op de toekomst?

0 reactie(s) op “Voorbereiding op de toekomst”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.