Werk.nl, ruim twee maanden later

22/01/2007 Leestijd: 2 minuten

Op 14 november 2006 heb ik een blog geschreven over de vernieuwde website werk.nl. Op dat moment bleek dat werk.nl weliswaar qua functionaliteit behoorlijk verbeterd was, maar dat de performance en de stabiliteit daar sterk onder hadden geleden. Om de haverklap werd ik uit het systeem gegooid, soms met afschrikwekkende foutmeldingen.

Hoe is het op dit moment met werk.nl?

Met enige regelmaat controleer ik de beschikbaarheid van werk.nl en volgens mij is het daar ondertussen wel goed mee gesteld. Ook de performance lijkt stabiel.

Maar blijkbaar is het nog niet allemaal koek en ei. Want werk.nl heeft zeer prominent een visual met de titel Storingen op werk.nl op haar site gezet. Als je hierop klikt krijg je een opsomming van storingen en vervolgens per storing een beschrijving van het probleem en in de meeste gevallen een oplossing of een ‘workaround’

Hmmm, wat moet ik daar nou van vinden?

Moedig, dat is het zeker, want je stelt je toch behoorlijk kwetsbaar op door te laten zien wat er allemaal fout kan gaan. Het is tenslotte niet prettig om te lezen dat 3% van de sollicitaties via werk.nl niet bij de werkgever aankomen door fouten in werk.nl…

Aan de andere kant, dit is een website van een publieke organisatie, betaald door het publiek. En datzelfde publiek mag wel iets beters verwachten dan een uitgebreide foutenlijst. Zeker gezien het ongetwijfeld zeer aanzienlijke budget dat met de vernieuwing van werk.nl is gemoeid.

Tegenstrijdige gevoelens dus, en eerlijk gezegd wint het laatste gevoel. Hoe is het tenslotte mogelijk dat een organisatie met een publieke functie, gefinancierd uit publieke middelen, deze middelen verkwanselt door haar online dienstverlening met een ondermaatse kwaliteit aan te bieden?

De rol van CWI en werk.nl

CWI heeft een missie: “CWI wil de veerkracht van de economie versterken door actief bij te dragen aan het goed functioneren van de arbeidsmarkt en aan een zo groot mogelijke arbeidsparticipatie.”

Het lijkt er niet op dat de huidige versie van werk.nl een bijdrage levert aan deze missie.

Misschien dat een nieuwe minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid de zaak op scherp zou kunnen zetten. En dat betekent dat Aart-Jan de Geus niet op het eigen nest terug kan keren. Dat wordt dus duimen in het belang van een goed functionerende arbeidsmarkt en een zo groot mogelijke arbeidsparticipatie.

0 reactie(s) op “Werk.nl, ruim twee maanden later”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *