Winst is goed, werk is beter: een nieuwe kijk op succesvol zaken doen

11/06/2019 Leestijd: 2 minuten

Zakelijk succes wordt volgens de schrijver Johan van den Elzen niet meer bepaald door geld maar door morele waarden. De winnaars van morgen hebben een dienende rol en zorgen ervoor dat hun eigen belangen in dienst staan van mens en milieu. Johan voorspelt een toekomst waarin bedrijven, banken en overheden niet meer streven naar winstmaximalisatie, maar naar het creëren van maatschappelijke waarden. Hij stelt het belang van het naleven van morele waarden boven het je blind focussen op het creëren van winst.

Lees de 10 kenmerken en laat je prikkelen

Ik werd nieuwsgierig door het lezen van de titel van het boek en heb het in één keer uitgelezen. Laat je uitdagen door stil te staan bij de onderstaande 10 kenmerken van de filosofie van Johan.

·         Voor een goede baas is werkgelegenheid prioriteit nummer één
·         Een goede baas maakt van zijn medewerkers aandeelhouders
·         Een goede baas durft tevreden te zijn
·         Een goede baas behandelt zijn mensen ongelijk
·         Een goede baas gooit alle functieprofielen in de prullenbak
·         Een goede baas doet afstand van bevoegdheden
·         Een goede baas geeft vertrouwen
·         Een goede baas is congruent
·         Een goede baas kan in de kantine hangen
·         Een goede baas zegt wat hij niet wil

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO)

Johan gelooft er sterk in dat een organisatie onlosmakelijk verbonden is met de maatschappij. Elk bedrijf heeft een rol en verantwoordelijkheid in de samenleving. Dit wordt maatschappelijk verantwoord ondernemen genoemd, afgekort MVO. Wie een goede directeur wil zijn, moet volgens hem zonder blikken en blozen kunnen uitleggen wat de maatschappelijke waarde is van zijn/haar bedrijf.

Werving van jong talent

Tegenwoordig wordt er veel geschreven over datgene wat talenten zoeken in een organisatie. In gesprekken met jonge talenten hoor ik steeds vaker dat ze het belangrijk vinden om zich te kunnen vinden in de waarden die een bedrijf naleeft. Ze willen iets voelen bij deze waarden om daar vervolgens een bijdrage aan te kunnen leveren. Om deze veelal hoog opgeleide professionals te kunnen werven, wordt het daarom steeds belangrijker om als leidinggevende binnen een organisatie te kunnen vertellen wie je bent en waar je voor staat en in gelooft. Het gaat dan niet zozeer om het noemen van targets maar veel meer om het kunnen uitspreken van je rol en de  bijdrage aan de maatschappij.

Moreel kompas

Dit boek daagt iedere leidinggevende uit om een visie te vormen op maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Als goede leidinggevende zul je volgens Johan moeten nadenken over je eigen morele kompas. Een dergelijk kompas helpt enorm bij het nemen van beslissingen. Succes met het formuleren van je eigen kompas!

Je kunt het boek bestellen via Uitgeverij Haystack.

0 reactie(s) op “Winst is goed, werk is beter: een nieuwe kijk op succesvol zaken doen”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *