Zo ga je om met die ‘irritante’ collega

29/11/2021 Leestijd: 4 minuten

Soms heb je een spontane klik en voelt de band die je hebt met een collega bijna als vriendschap. Het type waarbij je maar een half woord nodig hebt en met wie je je werk kunt doen zonder al te veel spanning of een gevoel van weerstand. Helaas zijn er ook van die collega’s waar je haren soms (of regelmatig) recht van overeind gaan staan.

Kun je leren omgaan met ‘irritante’ collega’s?

Een vraag die ik regelmatig krijg is: hoe kan ik leren omgaan met lastige personen op mijn werk? Kan dat überhaupt? Het antwoord is gelukkig ‘ja’. Ik zeg niet dat dit altijd makkelijk is, we zijn uiteindelijk allemaal mens, maar je kunt veel oplossen door eens goed te kijken naar wat het nou precies is dat jou zo irriteert en in welke situatie(s) dat zo is.

Je ziet het misschien niet meer, maar zelfs die collega heeft ook goede eigenschappen. En pas wanneer zij of hij het overdrijft, is dat wellicht irritant voor jou. En niet om het een of ander: dit gebeurt andersom ook, wanneer jij overdrijft met jouw goede eigenschappen. Toch? Het mooie is: jullie kunnen juist daarom van elkaar leren. Voor wie het al kent, begrijpt dat ik het natuurlijk heb over kernkwaliteiten en kernkwadranten.

Iedereen heeft kwaliteiten (ja, echt!)

Ieder mens heeft kwaliteiten die hij al zijn of haar hele leven bezit, de zogeheten kernkwaliteiten. Denk aan daadkracht. Hele fijne eigenschap, maar overdrijf je dit, dan kun je bijvoorbeeld nogal drammerig of kort door de bocht overkomen. En dat vindt niet iedereen leuk, zeker niet die collega die liever bedachtzaam plannen uitvoert. Andersom wordt de daadkrachtige meestal niet blij wanneer de bedachtzame (alweer) nog even iets wil nagaan of laten bezinken voordat jullie verder kunnen. Herkenbaar?

Luisteren naar feedback van collega’s

Stel je voor: jij bent die daadkrachtige en vliegt wel eens uit de bocht door veel te gehaast iets te ondernemen. Ga dan eens na wanneer je het punt bereikt dat je in die valkuil stapt. Wat krijg je soms, of wel vaker, terug van je collega’s?

Betekent die feedback van collega’s dan dat je altijd doorschiet? Of ben je juist meestal goed bezig met je daadkracht en zijn je collega’s en je leidinggevende daar juist blij mee? Als het goed is, is dat laatste het geval.

Hoe kan je het gedrag van je collega positief bekijken?

Dit geldt voor je ‘irritante’ collega (meestal) ook. Probeer maar eens te kijken welk gedrag je precies zo irritant vindt. Kijk vervolgens wat er gebeurt wanneer je dat gaat zien als de valkuil van een goede eigenschap, een kwaliteit van diezelfde collega. Ik weet dat dat soms best lastig is, vooral als jullie elkaar regelmatig in de haren vliegen. Dan is het moeilijk om nog het goede te zien.

Toch is het raadzaam dit te proberen: welke goede eigenschap of kwaliteit hoort nu bij dat irritante gedrag? Laten we zeggen dat hij of zij in de valkuil een enorme pietlut is. Stel dat die collega niet in zijn/haar valkuil zou stappen, maar wel graag zaken doordacht doet. Aandacht heeft voor detail waardoor de kwaliteit van jullie werk eigenlijk alleen maar beter wordt. Mooi, toch?

Kun je je dan voorstellen dat jij met je daadkracht, de ander toch even de tijd gunt om bepaalde zaken, in bijvoorbeeld jullie project, eerst goed na te gaan voordat je de volgende stap zet? Dus jij haalt adem in plaats van door te denderen, geeft je collega de ruimte én geeft daarbij ook vriendelijk aan dat goed, goed genoeg is. Kun je je dan voorstellen dat jullie elkaar dan juist versterken in positieve zin? Een (nog) betere kwaliteit van werk dat ook snel genoeg af is?

Blijven oefenen

Dit vereist oefening. Begin met kleine stapjes en begin gewoon opnieuw na een kleine afkoelperiode als jullie elkaar toch weer kunnen schieten. Bekijk de situatie steeds opnieuw van een afstandje, en probeer steeds terug te redeneren naar de positieve eigenschap die ergens onder dat irritante gedrag zit. En onthoud dat jij ook niet altijd de perfectie zelve bent, en dat hoeft ook niet. Gelukkig maar!

2 reactie(s) op “Zo ga je om met die ‘irritante’ collega”
  1. 29-11-2021 om 12:38 - corinne schreef:

    Wat een interessant onderwerp. Ook in mijn coachpraktijk komt het onderwerp ‘lastige’ collega vaak aanbod. Door beter te begrijpen wat die ander voor een persoon is, wat zijn gedrag kleurt e.d. en daar begrip voor op te brengen, kun je de samenwerking veelal zelf verbeteren. Begrip voor verschillen tussen mensen, elkaar willen begrijpen en er met elkaar over in gesprek gaat, kan een boel ellende voorkomen. Wanneer je jezelf goed kent en weet wat je allergieën lukt het over het algemeen de meeste mensen om met types om te gaan die anders zijn dan jezelf. Dat vraagt zelfkennis en reflectie. Dank voor het artikel.

  2. 29-11-2021 om 13:23 - Vivian schreef:

    Hi Corinne,

    Dank voor je mooie reactie!

    Groet,
    Vivian

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.