HR model – Ansoff matrix voor competenties

15/12/2015 Leestijd: 1 minuten

Soms leren we het meeste en het snelste door naar andere vakgebieden te kijken. En zo kwam in onze oproep om HR modellen aan te dragen het idee om de Ansoff matrix toe te passen op competenties.

Voor het gemak heb ik een competentie-vertaling van de Ansoff matrix gemaakt – het model wordt normaal gebruikt voor marketing en het al dan niet aanboren van nieuwe markten. De corresponderende termen heb ik in de matrix opgenomen:

De matrix kan op verschillende manieren worden gebruikt om naar je competenties – of die van een medewerker – te kijken. Zo zou je bijvoorbeeld kunnen analyseren hoe de huidige competenties voor de bestaande werkzaamheden zijn – dat lijkt me altijd het uitgangspunt. Zijn die goed, dan kun je gaan kijken waar de werknemer naar toe wil: wil hij nieuwe competenties ontwikkelen binnen zijn huidige functie (om uiteindelijk door te groeien), of wil hij met zijn huidige competenties nieuwe werkzaamheden ondernemen (ook om door te groeien), of misschien juist diversificeren en iets helemaal nieuws proberen?

Probeer dit eens in een gesprek met een werknemer. Maak daarbij ook gebruik van de marketing-analogie: juist dat kan dit model sterk maken. Vergelijk het ontwikkelen bijvoorbeeld met het ontwikkelen van een markt, of het specialiseren met het ontwikkelen van een product. De dienst of activiteit van de werknemer is het product en hijzelf de ontwikkelaar. Zou dat niet meer motivatie losmaken dan anders?

Op onze HR Community pagina is een pagina te vinden met verschillende HR modellen: 10 Hr modellen om mee aan de slag te gaan.

0 reactie(s) op “HR model – Ansoff matrix voor competenties”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.