Expand AVG Proof
Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Review De succes illusie – Richard Engelfriet (2017)

Toen de vraag kwam wie dit boek wilde reviewen, stak ik meteen mijn hand op. Ik heb iets tegen modelletjes en theorieën die als doel gebruikt worden en dat je dan kan falen omdat je het model niet goed gebruikt hebt. Zo lijkt meneer Engelfriet er ook over te denken, dus ik was overtuigd dat wij elkaar zouden vinden.

Cover - review - De succes illusie

Vol genot lees ik de eerste pagina’s, daar weerlegt hij hoe ‘experts’ succesformules de wereld in helpen zonder onderbouwing en het advies werkt. Volgens Engelfriet en ik sta hem bij is; “de enige manier om eerlijk vast te stellen of een bepaalde factor leidt tot succes, is om vooraf vast te stellen wat u wilt onderzoeken en dat eerlijk te testen”.
Het boek is een goede weergave van hoe goeroes succesvol zijn met niet geteste methodes. Op pagina 30 van het boek schrijft Engelfriet al dat hij hoopt dat ik nu begrijp wat de succes illusie is. Het was een mooie eye opener om goed na te denken over methodes en hoe er inderdaad geen succesformule is. Waarom nog 165 pagina’s?
Vervolgens komt er een gedeelte waaruit o.a. blijkt dat zo ongeveer mijn gehele HBO opleiding is gebaseerd op onbetrouwbare wetenschappers. De succesillusie wordt al aangeleerd tijdens een opleiding waar je wordt getoetst op de kennis van een model en hoe je deze toepast in de praktijk. Ik heb vakken op mijn HBO gehaald door het succesvol toepassen van een methode. Is mijn opleiding dan gebakken lucht? Wat ik wel weer erg mooi vind, is dat dit boek aangeeft dat het prima is om methodes te gebruiken als hulpmiddel.

Het laatste punt waar ik op in wil gaan bij mijn review is het gebruik van bronnen door Engelfriet. Ik kwam bij het stukje aan ‘online marketing’ waarbij alleen staat ‘in 1994 klikten we in 44% van de gevallen op een link naar een advertentie, tegenwoordig is dat minder dan 0.2%. Succes! Wat nu? Heel online adverteren werkt niet of is het succes van online marketing alleen maar te meten aan online adverteren? 0,2%? Dat vraagt om research! Het eerste waar ik aan denk zijn Google Adwords en ik vind al snel een ontzettend uitgebreid research met een gemiddeld percentage van 1,91% en dat is een wezenlijk verschil. Uiteindelijk bleek de bron te komen van investopedia? Het boek is gebaseerd op het onderuit halen van theorieën vanwege het ontbreken van wetenschappelijk materiaal en dan bronnen van wikipedia? Spijtig.

Kortom: Het is een goed boek om te lezen om je echt eens te realiseren dat modellen en methodes niet het succes maken, maar dat succes afhankelijk is van verschillende factoren. Het is ook goed om eens eerst research te doen naar een methode voor je naar een presentatie/training gaat van een goeroe waar je belachelijk veel geld voor neerlegt. Dit boek had ook geschreven kunnen in een blog.

De succesillusie is o.a. verkrijgbaar op managementboek.nl, Expand noch de auteur van deze review ontvangen op enige wijze commissie over uw eventuele aankoop.

Geplaatst in Boekbesprekingen door Maureen Brinkman op 17 maart 2017

Reacties op Review De succes illusie – Richard Engelfriet (2017)

Er zijn nog geen reacties.

Plaats zelf een reactie

Expand maakt gebruik van functionele, tracking en analytische cookies om de website optimaal te laten functioneren. Cookies zijn kleine informatiebestanden die de toegang tot expand.nl vergemakkelijken en de navigatie op onze website sneller en efficiënter laat verlopen. Een cookie is uniek voor elke gebruiker. De functionele en analytische cookies zorgen ervoor dat de site goed werkt en dat wij inzicht hebben in het gebruik van onze eigen website. De tracking cookies worden gebruikt om bezoekers van onze website te voorzien van relevante informatie en de site te personaliseren. Dit doen we niet alleen via de inhoud, maar ook via de advertenties die wij tonen. Ook derde partijen (zoals Google) die via onze website cookies plaatsen, kunnen op deze manier proberen je interesses te vinden en kúnnen deze cookies gebruiken om een bezoekersprofiel op te stellen. Wij hebben dit liever niet, maar jammer genoeg hebben we geen invloed op wat deze partijen met hun cookies doen. Als dergelijke cookies niet worden gebruikt dan betekent dit overigens niet dat je geen advertenties meer te zien krijgt op onze site. De advertenties zijn in dat geval alleen niet langer toegesneden op jouw interesses. In ons privacy statement vind je meer uitleg over het toestaan of blokkeren van cookies op onze site.