Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Hr en Kwaliteit

Iedere organisatie (in het bedrijfsleven) streeft er naar om zo optimaal mogelijk te presteren. Om optimaal te kunnen presteren dienen de werkprocessen zo efficiënt mogelijk te zijn ingericht om zo de foutkans te minimaliseren. Dit lijkt met name de taak van de kwaliteitsafdeling. In diverse bedrijven, met name productiebedrijven, wordt gewerkt aan continue verbeteren, veelal naar het voorbeeld van het Toyota productiesysteem, jaren geleden ontwikkeld door Deming, en ook gebaseerd op de Deming Cirkel.

Daarnaast wordt ook het Kayzen, verbeteren door middel van steeds kleine stappen, meer en meer gebruikt.

Deze methodieken kunnen echter alleen maar goed functioneren als de medewerkers optimaal meewerken. En dat kan alleen maar als de mensen betrokken zijn bij het bedrijf, het product en hun functie.
Ook een goed kwaliteitssysteem kan niet functioneren zonder een goed personeelsbeleid. En het gebeurt maar al te vaak dat de kwaliteitsfunctionarissen druk zijn met allerlei systemen die juist demotiverend werken. De bureaucratie rond ISO 900X, de statistiek rond Six Sigma, de kretologie rond andere kwaliteitssystemen.

In een organisatie die optimaal zal willen functioneren is een goed kwaliteitssysteem noodzakelijk, echter, het kan alleen maar functioneren als aan de basisvoorwaarde, een goed personeelsbeleid, is voldaan. De HR manager is ook hier de spil die door het implementeren van goed personeelsbeleid goed kwaliteitsbeleid mogelijk maakt. Dat wil wel zeggen dat de HR ook voor de kwaliteitsmanager een volwaardige gesprekspartner moet zijn  (en uiteraard ook omgekeerd).

Kwaliteit is niets meer dan het goed organiseren van de processen en deze processen ook borgen. Medewerkers zijn steeds de bepalende factor in een proces. Door gemotiveerde en betrokken medewerkers kunnen de procesverlieskosten worden beperkt of zelfs helemaal verdwijnen.

Uit onderzoek is gebleken dat tussen de 30 en 45% van de kosten van een bedrijf procesverlieskosten zijn, goed personeelsbeleid kan daarom een geweldige besparing opleveren, zeker als P en Q samen optrekken.

Geplaatst in HR varia door Ad de Beer op 22 juli 2007

Reacties op Hr en Kwaliteit

Michel op 15 december 2015 16:44

Dat P en Q samen moeten optrekken daar ben ik het helemaal mee eens. Je kan zelfs een discussie voeren over de mogelijkheid om een gedeelte kwaliteit onder te brengen bij personeelsbeleid of andersom. Ook afhankelijk van welk(e) kwaliteitssystemen gehanteerd worden.



Het interessante aan het snijvlak personeel en kwaliteit is dat het zo sterk op elkaar ingrijpt en elkaar versterkt. Met goede kwaliteitsborging en uitvoering van het beleid motiveer je personeel enorm. Personeel als klant binnen het kwaliteitsdenken. Maar zoals jij aangeeft heb je zeker gemotiveerd personeel nodig voor het slagen van een kwaliteitsysteem. Beiden werken echter niet zo makkelijk: het invoeren van een kwaliteitssysteem zorgt niet automatisch voor gemotiveerd personeel en gemotiveerd personeel alleen hoeft niet te zorgen voor het welslagen je kwalitietssysteem. Daarmee komen veel bedrijven op het kip-ei-verhaal uit: gaan wij eerst de motivatie van het personeel verhogen om het kwaliteitssysteem in te kunnen voeren of gaan we met een kwaliteitssysteem de tevredenheid van medewerkers verhogen? Mijn ervaring (en mening) is dat het er vaak op neerkomt dat er vanuit kwaliteit een stuk motivatie voor het borgen van kwalitiet geinitieerd wordt: steek tijd in bewustwording van medewerkers, laat zien hoe kwaliteitsbeleid voor hen positief is communiceer veel en beloon (bijv. maandelijks kleinigheidje voor het beste idee voor vernetering). Vervolgens is je motivatie van medewerkers een onderdeel van je kwaliteitsbeleid/-cirkels en wordt in het kader van continue verbeteren de aandacht voor medewerkers groter en meer en meer ingespeeld op hun behoeften waarmee de motivatie ook continue verbeterd wordt. Uiteindelijk dient dit meer en meer bij de HR afdeling te liggen, zij adviseren nu eenmaal aan de lijn over motivatie en medewerkerstevredenheid.



Het is dus een samenspel, waarbij kwaliteit de startmotor is en het meer en meer onderdeel wordt van personeelsbeleid.

Plaats zelf een reactie