Hoe je iedereen in een organisatie motiveert om actie te ondernemen

02/03/2021 Leestijd: 7 minuten

Er zijn verschillende manieren om je doel te bereiken. Leiders op de markt weten dit maar al te goed. De meeste organisaties gebruiken prijsreducties om hun producten aan te prijzen, maar er zijn meerdere manieren om mensen naar je te laten luisteren. Zoals ik al zei is prijsverandering één van deze middelen, maar er zijn ook andere middelen zoals conferenties, het hebben van een groep volgers en dergelijke. Prijswijzigingen kunnen ervoor zorgen dat mensen ‘gemanipuleerd’ worden volgens Sinek (2009). Mensen zouden in eerste instantie niet ingaan op het aanbod, maar pakken nu het product met beide handen aan. Manipulatie zorgt om het zo te zeggen voor ‘transacties’ van mensen. Ook kan er gemanipuleerd worden met angst. Een voorbeeld hiervan is dat je dreigt niet meer bij collega’s te horen wanneer jij je niet aanpast aan wat de norm is op de werkplek. Uiteindelijk zorgen deze manieren niet voor trouwe werknemers of klanten, maar zij zullen wel op het aanbod ingaan.

Inspiratie en manipulatie

Wanneer we kijken naar inspiratie heeft een organisatie ‘iets’ wat jou aanspreekt. Dit kan de cultuur zijn, of de missie die de organisatie voor ogen heeft (meestal vloeit de cultuur voort vanuit de missie). Twee voorbeelden hiervan zijn Tesla en Apple (vooral toen Steve Jobs nog leefde).

Apple geloofde in het uitdagen van de status quo, en dat liet Apple zien door een van de eerste bedrijven te zijn die software ontwierp met een grafische interface. Mensen raakten geïnteresseerd, omdat het anders was dan bij andere computers die voornamelijk werkte door code te schrijven om programma’s uit te voeren. Toen Jobs leefde en de leiding had, was het duidelijk voor mensen waar de inspiratie zat.

Wanneer we kijken naar Tesla zien we veel dezelfde elementen terugkomen. Elon Musk is niet eens de stichter van Tesla, maar we zien dat hij mensen inspireert, ondanks dat hij niet de beste spreker is. Dit komt doordat Elon Musk de mensen aanspreekt op hun idealen, omdat hij dezelfde doelen heeft als veel van zijn volgers. De missie van Tesla is om een katalysator te zijn naar een wereld richting meer groene energie en minder CO2 uitstoot. Hier kunnen veel beslissingen aan worden gekoppeld, zoals de solar roofs en het stimuleren van batterij ontwikkeling. Om mensen te inspireren en hen zo te motiveren is het belangrijk om deze missie eigen te maken, dit moet echter iets zijn wat jij oprecht gelooft, anders werkt het niet. Wanneer er een groep volgelingen is die jouw missie verkondigt is de kans groot dat er klanten/zakenpartners/werknemers met dezelfde idealen bij jou komen, omdat ze overtuigd zijn van hetzelfde als waarvan jij overtuigd bent. Dit zal vervolgens een groep trouwe klanten oproepen.

Mensen worden dus gemotiveerd door manipulatie als inspiratie. Manipulatie zorgt echter veelal voor eenmalige transacties of acties, terwijl inspiratie voor een trouwe achterban aan klanten en werknemers zorgt, Sinek (2009) gaat dieper in op dit fenomeen.

Hoe je werknemers inspireert

Zoals in het vorige gedeelte gezegd is, is de inspiratie niet alleen toepasbaar op klanten, maar ook op werknemers. Geïnspireerde werknemers zullen het doel van de organisatie beter kunnen begrijpen wanneer duidelijk is waarvoor de organisatie staat. Werknemers die dezelfde overtuiging hebben zullen in de organisatie passen, en ook gemotiveerd worden om hun werk goed te doen. Mensen die anderen op hun persoonlijke gevoel aanspreken en inspireren zullen daarmee volgelingen krijgen.

Zo werkt het natuurlijk ook met de politieke partijen: De mensen die zich echt aangesproken voelen door een lijsttrekker/ partij zullen lid willen worden en zich willen inzetten voor het doel wat de partij voor ogen heeft. Er zijn veel kiezers die kiezen wat het best bij hun idealen aansluit. Maar er zijn minder mensen die echt tijd en energie in de partij stoppen. Dit geldt ook voor het bedrijfsleven. Er zijn veel mensen die wel eens langskomen, maar er zijn minder mensen die zich oprecht inzetten voor het doel van de organisatie. Daarmee bedoelen we niet het doel als in het behalen van financieel succes, maar over de doelen die ervoor hebben gezorgd dat de organisatie een toegevoegde waarde had volgens mensen, denk weer aan voorbeelden als Apple en Tesla.

Stap 1 hebben we nu gehad. Om medewerkers te inspireren moeten er mensen worden gevonden die bij de identiteit van de organisatie horen. Stap 2 is om deze mensen de missie te laten uitdragen van de organisatie. Om mensen te inspireren is het van belang dat hoe dingen gedaan moeten worden te verbinden is aan de missie van de organisatie.

Hierbij komen we bij de selderij-test zoals beschreven door Sinek (2009). De selderij-test beschrijf ik aan de hand van het volgende voorbeeld

Wanneer je op een verjaardag verschillende mensen spreekt, vertelt een vriend dat Oreo koekjes hem hebben geholpen bij zijn doelen, een andere kennis zegt dat selderij hem heeft geholpen, een derde persoon zegt dat chocolade bij haar heeft geholpen en weer een ander beweert dat eieren het beste werken. De volgende dag ga je naar de supermarkt en haalt daar chocolade, Oreo koekjes, selderij en eieren. Uiteindelijk blijken alleen de selderij en eieren het gewenste effect te hebben. Daarom moet er eerst gekeken worden naar wat het doel is. In dit geval was het doel om gezonder te leven. Dan bereik je dat door de juiste keuzes te maken in die richting. Wanneer je bij keuzes blijft staan die een link hebben met de missie van de organisatie, kan je zien hoe een organisatie het doel bereikt. Wanneer een organisatie het één zegt, maar het ander doet, is er geen vertrouwen en zullen mensen de missie uit het oog verliezen. Wanneer je dus zegt gezonder te willen leven, maar iedere keer voor de Oreo koekjes en chocolade kiest, zul je niet het gewenste effect bereiken en zal je ook niet inspirerend zijn voor de mensen om je heen die overwegen gezonder te leven, of in dit geval voor je werken.

Hoe je leiders inspireert

Er zijn twee soorten leiders, namelijk leiders die bovenaan staan en leidinggevenden die mensen boven zich hebben werken. In het geval van de leiders die bovenaan staan geldt het volgende. Deze persoon zal zich moeten omringen met mensen die van hetzelfde overtuigd zijn om de missie van de organisatie in goede banen te leiden. Daarnaast biedt het perspectief aan deze leider richting welke kant de organisatie op moet groeien wanneer er sprake is van groei.

In het geval van het midden-management, teamleiders en andere leidinggevende rollen is het van belang dat deze mensen net als alle anderen overtuigd zijn van de missie van de organisatie. Deze mensen hebben echter vaak een meer uitvoerende taak en zullen de missie handen en voeten moeten geven. In het geval van Tesla is de missie om de wereld te versnellen naar een duurzame maatschappij. Om die reden worden onderdelen anders ontwikkeld. Het is vergezocht als we zouden denken dat Musk zelf de technologie van de nieuwe batterijen heeft ontwikkeld, dit is natuurlijk gedaan door de medewerkers en leidinggevenden binnen dat onderdeel van Tesla. Deze mensen zullen overtuigd moeten zijn geweest van de missie, en zorgen daarom voor nieuwe ontwikkelingen op dat gebied. De leiders die geïnspireerd worden door de missie van het bedrijf zullen over het algemeen mensen zijn die ook solliciteren bij de organisatie.

Om deze leidinggevende te blijven stimuleren is het als organisatie belangrijk om de selderij-test te blijven herhalen. Door keuzes te maken die de missie van een organisatie weerspiegelen, wordt aangesloten bij zowel de werknemers als de leidinggevenden. Kortom, je zal de mensen die leiding geven en de andere werknemers het beste kunnen inspireren wanneer zij van hetzelfde overtuigd zijn.

Hoe je klanten inspireert

Het resultaat van het succesvol inspireren van je werknemers zal werkgeluk vergroten (Sinek, 2009). Wanneer mensen zien dat jij de selderij-test constant doorstaat en een team achter of bij je hebt, zullen zij worden aangetrokken tot de organisatie wanneer zij van hetzelfde overtuigd zijn. Uiteindelijk is het een kwestie van de juiste mensen bereiken, niet zoveel mogelijk mensen. Wanneer je inspeelt op een beweging in de samenleving die past bij jouw bedrijf, zal je vaker de juiste personen bereiken dan wanneer je elke beweging probeert te volgen.

Bron

Sinek, S. (2009). Start with Why (1ste editie). Penguin Random House UK. 

0 reactie(s) op “Hoe je iedereen in een organisatie motiveert om actie te ondernemen”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *