Ik word ongelukkig van werkgeluk

22/05/2019 Leestijd: 2 minuten

Ik word ongelukkig van werkgeluk. Ja, je leest het goed. Diep ongelukkig. Al lange tijd vliegen de artikelen en vacatures voor functies als Chief Hapiness Officer ons om de oren. Het lijkt er daarmee op dat je als werkgever verantwoordelijk bent voor het geluk van je medewerkers en daar word ik ongelukkig van.

Als je die verantwoordelijkheid op de juiste manier invult, dan schijnt het je veel op te leveren:

1.       Gelukkige medewerkers presteren beter
2.       Gelukkige medewerkers zijn minder vaak ziek
3.       Gelukkige medewerkers blijven langer bij de organisatie
4.       Gelukkige medewerkers zorgen voor gelukkige klanten

Vanuit mijn vakgebied ben ik het met bovenstaande punten uiteraard volledig eens, er zijn voldoende onderzoeksresultaten beschikbaar die dat ook onderbouwen. Maar mijn ongelukkige gevoel komt voort uit het feit dat de werkgever verantwoordelijk lijkt te zijn geworden voor het geluk van de medewerker.

Is een werkgever verantwoordelijk voor het geluk van de medewerker?

Daar gaat het mis. Werk is vroeger niet bedacht om gelukkig van te worden; een arbeidsovereenkomst is een transactionele overeenkomst, waarbij je onderling afstemt dat een medewerker bepaalde werkzaamheden uitvoert en in ruil daarvoor een salaris ontvangt. Het is in mijn ogen ook niet gezond als werk de enige voorwaarde is voor het geluk van de medewerker: het is maar werk.

Niemand kan verantwoordelijk zijn voor het geluk van een ander individu: jij bent niet verantwoordelijk voor het geluk van je partner, van je kind of van je collega. En ook niet van je medewerker, als je werkgever bent. Domweg omdat dat gewoon niet mogelijk is. Geluk komt van binnenuit en is per persoon uniek.

Een aantrekkelijke werkgever zijn

Wel kun je als werkgever rekening houden met de randvoorwaarden die maken dat medewerkers gelukkig kunnen zijn of die bij zouden kunnen dragen aan dat geluk. Denk aan het betalen van een goed salaris (zodat de medewerker dit kan investeren in iets waar hij gelukkig van wordt), actief optreden tegen pesten op de werkvloer (een medewerker die gepest wordt, zal ongelukkig zijn) of het laten blijken van waardering (van complimenten krijgt een medewerker een positief gevoel). Onder andere dit maakt dat je een aantrekkelijke werkgever bent waaraan medewerkers zich voor langere tijd willen verbinden. En dat stimuleer ik graag!

Maar, nogmaals, het is aan de medewerker om gelukkig te worden, te zijn en te blijven.

0 reactie(s) op “Ik word ongelukkig van werkgeluk”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.