Mobiele mogelijkheden helpen de bedrijfscultuur te verfrissen

11/06/2012 Leestijd: 3 minuten

“Bang voor … knoppen, gek op  … knoppen”

Toen ik mijn vader sprak over het onderwerp van deze Opstarter,  begon hij te lachen. “Bang voor knoppen, gek op knoppen”, zei hij meteen. En naar mijn vragende gezicht kijkend, vertelde hij me over een reclamecampagne van lang geleden waarin twee gelijksoortige elektrische apparaten werden aangeboden. Het ene had alleen een aan-uit knop, het ander had een futuristisch front met allerlei knoppen en wijzertjes waarmee het apparaat kon worden bediend. Je had twee doelgroepen, legde hij uit. Een behoudende, die vooruitgang angstig vond en een jonge, moderne die wel pap lustte van futurisme. Door ze te benaderen op de manier van hierboven werden beide doelgroepen toch bereikt voor een kennismaking met het nieuwe toestel.

Wat willen we nu?

Vandaag de dag zien we iets soortgelijks. De groep ouderen die veelal terughoudend is als het de aanschaf van nieuwe generaties toestellen betreft en hele groepen jongeren die nachtenlang voor winkels willen bivakkeren om maar bij de eersten te horen die een nieuw toestel in bezit hebben. Veel ouderen willen tegenwoordig best een mobiele telefoon, (zodat ze in elk geval bereikbaar zijn!!!) terwijl jongeren zo’n ding allang gewoon bagger vinden. Nee, je hoort er pas bij als je het nieuwste van het nieuwste hebt. Ipad, Iphone met alles erop en eraan. Daarmee kun je de hele wereld aan.

En het is waar. De Arabische lente zou niet mogelijk zijn geweest zonder de toegangen naar de nieuwe sociale media en tirannieke leiders vrezen die media die in een oogwenk hun daden over de hele wereld verspreiden.

Pas op voor arrogantie!

Het zijn deze zelfde niet dodelijke wapens die dodelijk zullen blijken voor hen die niet meewillen in de nieuwe tijd. En pas op, ook wij – toch de eersten van de nieuwe generatie – moeten oppassen voor klassieke arrogantie! Want wij kennen die media toch? Werken er mee! Hebben ervaring in wat je ermee kunt en niet! De afgelopen week had ik een gesprek met net afgestudeerden en klaar voor de instap naar de arbeidsmarkt. Op mijn vraag wat zij zouden doen om de malaise aan te pakken, kreeg ik een scala aan vernieuwende ideeën aangereikt. Het een nog revolutionairder dan het ander. Jawel, zei ik, allemaal aardig, maar ook té. En daarom werken ze niet. Mijn ervaring … Op dat moment werd ik keihard onderbroken. “Heb je het ooit geprobeerd dan?”  De ervaring waaraan je refereert, maakt je tegelijk behoudend, waardoor je altijd hetzelfde blijft doen. Ai, dat was pijnlijk. Ik behoudend?

De discussie werd op het scherpst van de snede gevoerd en eindigde met de vraag aan mijzelf: “Waarom wel onmogelijkheden benadrukken en alternatieven wegwuiven?” Want daar kwam het uiteindelijk op neer.

Oplossingen

Natuurlijk had niemand een kant en klare oplossing. Maar ik ben nadien wel met mezelf aan de slag gegaan en heb me de vraag gesteld in hoeverre de huidige gevestigde orde haar stempel drukt op de dagelijkse leiding in al onze maatschappelijke organen? En nog een stap verder: in hoeverre wij in staat zijn om uit onze “organisatietunnel”  te stappen en open te gaan staan voor nieuwe verse ideeën en inzichten?

Oftewel, is onze bagage (werkervaring) niet onze grootste rem op veranderingen?

Carrière maken en overdragen

Wat te doen? Mijn vader zei ons vroeger vaak: “Carrière maken doe je tot je 40ste. Daarna is het tijd om over te dragen.” Ik denk dat hij de basis voor een fris idee heeft gelegd dat ik nu graag aan u allen voorleg voor commentaar. Alle leidinggevenden, managers en directieleden maken gebruik van klankbordgroepen. Vaak zijn dat ervaren professionals. Remmers?

Stel nu dat we juist aan die groepen studenten gaan toevoegen waaraan we vervolgens onze vraagstukken voorleggen. Niet 1 in een groep, maar 1 op 1. Waardoor je praktijkervaring direct koppelt aan frisse impulsen en dat allemaal meeneemt in het advies, zonder beperkingen toe te voegen. Hou het open, zodat we dan optimaal gebruik kunnen maken van denkkracht die nog ontgonnen moet worden. Zou dat niet geweldig kunnen werken?

Ik wens u een week zonder angst voor KNOPEN (het alternatief voor knoppen).

0 reactie(s) op “Mobiele mogelijkheden helpen de bedrijfscultuur te verfrissen”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.