Oneindig veel vakantie, een schoonmaker en andere arbeidsvoorwaarden

02/05/2012 Leestijd: 5 minuten

Hoe kunnen we het meeste bereiken met ons personeelsbestand? Die vraag wordt steeds belangrijker in een markt waarin creatieve ideeën zomaar een tech-startup van 600 miljoen kunnen bouwen. En de antwoorden die organisaties geven op de vraag, lijken steeds extravaganter te worden. Tenminste, vanuit het traditionele perspectief dat veel weg heeft van een industriële productie omgeving. Dit perspectief boet echter aan ruimte in voor een ander perspectief, waarin mensen autonoom zijn, een leuk leven willen hebben én succes willen hebben in hun werk. Dit leidt tot ‘Het Nieuwe Werken’, geen vaste werkplaatsen en tijden en targets. En ook tot oneindig veel vakantie, een schoonmaker van de baas en een op afstand bestuurbare robot in je kantoor om contact te houden met je collega’s als je thuiswerkt. Enter Evernote.

Evernote is..

een app, programma, waarmee je aantekeningen, foto’s, video’s, links, wat dan ook, op kunt slaan. Je kunt een Evernote applicatie installeren op ieder platform waar je op werkt (je iPad, telefoon, computer). Vervolgens heb je via die applicatie toegang tot al je in Evernote opgeslagen bestanden. Evernote is gratis, het verdienmodel is dat mensen die écht veel gebruik maken van de service, premium member worden, omdat ze zo nog meer voordelen genieten. Afgelopen December haalde Evernote de 20 miljoen gebruikers en de waarde wordt geschat op $1 miljard.

Evernote, organisatie en arbeidsvoorwaarden

In een bijzonder leuk interview met de New York Times, geeft Phil Libin, de CEO van Evernote, zijn visie op Evernote. Ook vertelt hij over zijn persoonlijke achtergrond. Maar het leukste zijn de arbeidsvoorwaarden.

Oneindig veel vakantie
Hoe werkt dat? “If you want to take time off, talk to your team, but we’re still measuring you on the same thing, which is, did you accomplish something great?” – met andere woorden: je wordt aan een standaard gehouden. En zolang je bereikt wat je moet bereiken, kun je zoveel vrij nemen als je wil.

Dit leverde Phil echter een ander probleem op: wat nu als mensen juist minder vakantie zouden nemen? “We had to modify it (de vakantieregeling, red.) slightly because one of the first things I started worrying about is whether people would actually take less vacation. I don’t want people not to take any vacation because that’s just bad for them, and it’s bad for me. You’re not going to get a lot of work out of someone if they haven’t taken a vacation in a while. So we started rewarding people for taking at least a week at a time on a real trip by giving them $1,000 spending money. That seems to be going well.

Welke organisatie moet zich nu druk maken om mensen die te weinig vakantie nemen? Hoe heeft Evernote dat voor elkaar gekregen? Misschien ligt het antwoord in de andere arbeidsvoorwaarden:

Een schoonmaker van de baas
Twee keer per maand worden de huizen van Evernote medewerkers schoongemaakt door een professionele schoonmaakorganisatie. Waarom? Libin wilde de significante ander van al zijn medewerkers aan zijn kant hebben. In plaats van ‘ga nu eens ander werk zoeken’, moeten ze denken ‘denk er niet aan om Evernote te verlaten’.

Verbondenheid met de organisatie
Phil zegt het niet letterlijk, maar communicatie en verbondenheid zijn belangrijk voor Evernote. Zo geven ze een voorkeur aan mensen die goed kunnen communiceren. Ook is er een video-muur die de twee kantoren verbindt, zodat men elkaar altijd kan zien. En zijn er op afstand bestuurbare robots, die rond kunnen rijden en een scherm hebben, waarop je de bestuurder kunt zien. De robot heeft ook een laserpointer, want ‘You shouldn’t build a robot without a laser.’

Extravagante arbeidsvoorwaarden, of goed begrip van hoe mensen werken?

Mijn eerste gedachte was dat het nooit goed kon gaan, met die vakantie. Maar tijdens het schrijven van dit artikel realiseerde ik me dat dit weer die industriële-tijdperk-visie is. Wanneer mensen creatief en kennisintensief werk doen, wordt fysieke aanwezigheid significant minder belangrijk. Wat je wilt is dat mensen, als ze ’s nachts een creatief idee hebben, hun bed uitkomen om het op te schrijven. Dat ze, terwijl ze aanwezig zijn, actief proberen een oprechte bijdrage te leveren. Alleen fysiek aanwezig zijn is niet wat het verschil maakt. Het kan zelfs tegen je werken: mensen die veel indrukken opdoen, zullen veel creatieve ideeën hebben. Maar de enige manier waarop dat voor je kan werken is als ze gemotiveerd zijn om die ideeën voor hun organisatie in te zetten.

En dat betekent dat je ze als ‘volwassen’ moet behandelen, in Phils woorden. Je bent een samenwerking aangegaan om iets bijzonders te maken. Daarvoor is het nodig dat iedereen op tijd vakantie neemt. En dat iedereen naar kantoor komt om daar ‘iets bijzonders te maken’, bewust met die instelling. Niet om alleen aanwezig te zijn.

Evernote zet een prachtig voorbeeld neer van een bedrijfscultuur die gericht is op ‘Het Nieuwe Werken’ en op een arbeidsvoorwaardenperspectief dat het industriële tijdperk ver achter zich laat.

Overigens is dit blog grotendeels in mijn vrije tijd geschreven. Krijg ik nu ook oneindig vakantie?

Foto van Phil Libin door Loran op Flickr

0 reactie(s) op “Oneindig veel vakantie, een schoonmaker en andere arbeidsvoorwaarden”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.