Dit handzame boekje van 136 pagina’s bevat veel voorbeeldmateriaal om de hoofdboodschap te ondersteunen: “het verkrijgen van waarde met HR Analytics zit niet in de tools die je kiest. Het zit in het analytische denkproces en de toepassing voor de organisatie”. Het boek is bedoeld als een introductie in de wereld van HR Analytics en zo leest het ook.
Evolutie HR Analytics
Na een korte inleiding, gaat Tracey Smith in hoofdstuk 2 in op HR Analytics. Ze beschrijft vier stadia in de evolutie van HR Analytics. Ook behandelt ze een aanpak voor analysevraagstukken en vertelt ze hoe je een dashboard creëert dat ook gebruikt wordt.
Voorbeelden
Hoofdstuk 3 bestaat uit allerhande praktische voorbeelden. De voorbeelden laten zien hoe je HR Analytics kunt aanpakken en waarom HR Analytics van belang is. Kortweg omdat we af willen van besluiten op basis van onderbuikgevoelens en besluiten willen nemen op basis van data.
Uitdagingen
Wanneer je aan de slag gaat met HR Analytics loop je tegen verschillende uitdagingen aan op het gebied van data. Hoofdstuk 4 behandelt de meest gangbare uitdagingen die je tegenkomt in analyseland, zoals bijvoorbeeld ontbrekende data en onbekende definities.
Analysetools
Ook kom je voor de keuze welke analysetools je wil gebruiken. In hoofdstuk 6 gaat Tracey hier op in en geeft ze na het beschrijven van een paar tools een stappenplan voor het selecteren van je HR software.
HR Analytics implementeren
In hoofdstuk 7 gaat het over de uitdagingen bij het implementeren van HR Analytics, zoals cultuur, budget en de eerdergenoemde uitdagingen met data. De uitsmijter-uitdaging die niet specifiek is voor HR Analytics, maar ook geldt voor HR (en ook voor communicatie) is: hoe kom ik bij het management aan tafel?.
Strategische personeelsplanning
Voordat in hoofdstuk 9 de conclusies aan bod komen, besteedt Tracey in hoofdstuk 8 aandacht aan strategische personeelsplanning, haar expertise. Strategische personeelsplanning is sterk verbonden met HR Analytics.
Prima kennismaking met gedachtegoed HR Analytics
De nadruk ligt in dit boek voornamelijk op het ‘hoe’ en minder op het ‘wat’. Voor het ‘waarom’ moet je helemaal goed zoeken. Desondanks biedt Tracey met haar boek een prima startpunt om thuis te raken in de manier van denken, die nodig is tijdens de reis door de wereld van HR Analytics.
Geef een reactie