Werkgeluk werkt! Een praktisch model voor HR-professionals en managers

12/11/2019 Leestijd: 6 minuten

Bij Expand werken we vanuit een netwerkgedachte. We matchen niet alleen HR-professionals aan nieuwe uitdagingen, maar delen ook graag kennis en opvattingen over het vakgebied. De ontwikkelingen binnen het HR-werkveld volgen elkaar in dusdanig rap tempo op, dat er altijd ervaringen, nieuwe inzichten en visies gedeeld kunnen worden. Zo lezen we ook regelmatig managementboeken. Business consultant Myriam las deze keer het boek ‘Werkgeluk werkt!’ en geeft daar in deze blog haar mening over. 

Of ik het leuk vond om een review te schrijven van een managementboek voor HRM’ers? Nou, de titel sprak me in ieder geval direct aan. Het boek ‘Werkgeluk werkt’ van Lieke Bezemer is speciaal geschreven voor HR-professionals; en laat dat nu net het vakgebied zijn waar ik me in mijn werk mee bezighoud.

Op de kaft van het boek staat dat Lieke Bezemer ‘happyologist’ en psycholoog is, gespecialiseerd in werkgeluk. Happyologist? Ik kan me daar wel iets bij voorstellen, maar heb het toch ook maar even gegoogeld. Dit is wat ik vond: “A person who studies a subject – HAPPY, and who has knowledge of a certain topic – HAPPY. A person who understands that living with gratitude (even in hard places) shifts the heart and the head into a better place—of love, of joy, of grace.” (bron). Volgens de Happyologist wakkert succes niet het geluk aan maar is geluk juist de motor achter succes op elk gebied van je leven!

Het werkgeluk van heel werkend Nederland vergroten

Lieke Bezemer heeft als missie om het werkgeluk van heel werkend Nederland te vergroten. Dat is wel heel ambitieus! Vanuit Expand heb ik dagelijks contact met HR-professionals dus je zou kunnen zeggen dat ik een goed beeld heb van het vakgebied van Human Resources en de trends. De laatste jaren heeft de nadruk gelegen op het optimaliseren en automatiseren van processen (zoals Six Sigma, lean en agile programma’s) en nu is de trend om de mens weer centraal te stellen. Want gelukkige medewerkers leveren betere resultaten en mensen zijn het kapitaal van de organisatie. Cijfers van diverse onderzoeken tonen dit aan. Termen die je dan ook de laatste tijd vaak hoort zijn o.a.: Chief Happiness Officer, Employee Experience and Employee Journey en Great Place To Work.

Minder verzuim, minder stress en meer plezier

Als de medewerker gelukkig is in zijn/haar werk, is er minder verzuim, minder stress en meer plezier. Hij/zij doet het dan meestal ook beter in het werk, wat er ook voor zorgt dat het beter gaat met het bedrijf. Dit boek gaat over de bewustwording dat inzetten op gelukkige medewerkers de enige weg is naar succes en dat de investering hierin zich op meerdere manieren terugbetaalt. Werkgeluk werkt, en willen organisaties in de toekomst succesvol blijven, dan zullen ze dus tijd en moeite moeten investeren om medewerkers gelukkig te houden.

Geluk als vaste plek binnen je organisatie

Wil je als bedrijf echt succesvol zijn en flexibel in kunnen spelen op de veranderende markt? Dan doe je er verstandig aan om geluk een vaste plek te geven binnen je organisatie. Zorg dat dit terugkomt in de waarden van de organisatie. Laat zien dat het echt een belangrijk onderdeel is van de bedrijfscultuur.

Een praktische handleiding voor gelukkige medewerkers

Het boek is een praktische handleiding om in te zetten op gelukkige medewerkers, zodat de HR- professional na de implementatie ook kan inzien en met recht kan zeggen dat werkgeluk ‘werkt’. Het is opgebouwd uit theoretische inzichten, praktijkvoorbeelden en praktische tips. Lieke Bezemer heeft onderzoek gedaan en 15 mensen uit het bedrijfsleven geïnterviewd. Het boek is logisch opgebouwd. In ieder hoofdstuk staat een leeswijzer dat aangeeft wat je kunt lezen waarbij je de keuze hebt of je vlot door de tekst of voor de uitgebreide tekst wilt gaan. Ook staan er tussendoor vragen ter overdenking en voorbeelden van activiteiten om werkgeluk te vergroten bij diverse bedrijven.

Filosofische en psychologische visies

Het boek start met een theoretisch kader waarbij filosofische en psychologische visies worden aangehaald. Wat verschillende mensen verstaan onder werkgeluk en welke definitie er in dit boek gehanteerd wordt. Het geeft je vervolgens de redenen waarom je als organisatie in zou willen zetten op werkgeluk en voordelen van het inzetten op werkgeluk waarmee je het MT of DT kunt overtuigen. Daarna geeft de schrijfster een kapstok om aan de slag te gaan (het Klaver 4-model), die in volgende hoofdstukken wordt uitgewerkt naar 3 niveaus: organisatie, team en medewerker. De 4 elementen van werkgeluk krijgen op ieder niveau een gedeeltelijk andere uitwerking.

Het meten van werkgeluk

In een van de laatste hoofdstukken wordt ingegaan op het meten van werkgeluk, de inzet van HR analytics en als laatste krijg je tips waarmee je aan de slag kunt gaan. Je leert uiteindelijk hoe de zaken zo in kunt richten dat je meteen het effect van je acties in beeld hebt. Door te meten weet je tenslotte welke activiteiten je door kunt blijven zetten en welke nog niet het gewenste effect hebben. En je hebt cijfers die je kunt gebruiken voor je managementrapportages waarmee je het management kunt laten zien hoe het gesteld is met werkgeluk binnen je organisatie en wat je als HR afdeling hebt gedaan om dit verder te verhogen.

De schrijfster noemt diverse instrumenten om werkgeluk te meten per niveau (organisatie, team en medewerker) met daarbij de voor- en nadelen en een advies. In hoofdstuk 8 lees je tenslotte hoe je een concreet actieplan kunt opstellen.

Conclusie

Al met al een interessant en leuk boek om te lezen, makkelijk leesbaar zowel qua zinsopbouw, woordgebruik maar ook door de leeswijzer. Hiermee krijg je de mogelijkheid om te kiezen voor een kortere of uitgebreidere versie. Ook door het gebruik van de verschillende kaders wordt het een duidelijk en praktisch boek. Voor HR-professionals mijns inziens een must om te lezen. Persoonlijk vond ik de invalshoeken van de geïnterviewden erg interessant. In mijn eigen werk bij Expand herkende ik veel van de beschreven stappen en activiteiten. Wij hebben met ons kleine team van 8 personen bewust of onbewust al veel stappen gezet die in dit boek besproken worden. De enige kanttekening die ik maak is dat de tekst in de gele blokken met witte letters wat lastig leesbaar is in het avondlicht (maar dat kan ook aan mij liggen 😉).

Wil je dit boek ook lezen? Je kunt het bestellen via Managementboek.nl!

1 reactie op “Werkgeluk werkt! Een praktisch model voor HR-professionals en managers”
  1. 13-11-2019 om 10:20 - Corinne schreef:

    Ha Myriam,
    Werkgeluk is een mooi actueel thema. Leuk dat je er een stuk over hebt geschreven.
    Ik denk dat iedere medewerker ook zelf een grote rol in heeft om op het werk gelukkig te zijn. Weten wat je drijft, waar je kracht ligt en het gesprek hierover aangaan met je collega’s en je leidinggevende is de moeite waard. Het nemen van regie over je loopbaan en onderzoeken waar jouw waarden samenkomen met die van je werkgever is een waardevolle actie. Het maakt je als professional meestal gelukkig als je merkt dat je op de goede plek zit, wanneer jij je kunt ontwikkelen en ook nog eens toegevoegde waarde levert in het werk. Een win -win voor beide partijen. Het is een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Een uitdaging voor iedere leidinggevende om tijd te maken voor reflectie gesprekken om op die manier aangehaakt te blijven bij medewerkers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *