Werkgevers gaan onterecht voorbij aan netwerken bij werving personeel

22/09/2008 Leestijd: 2 minuten

Sociale netwerken op internet als Hyves, LinedIn, Xing, en vele anderen, zijn steeds meer druk bezochte sites waarop allerlei activiteiten plaatsvinden. Vaak zijn dit soort sites doelgroep gericht. Voor de zakelijke markt kunnen ze ook grote waarde hebben. Enerzijds is het een gemakkelijke en goedkope manier van netwerken voor ondernemers en managers, anderzijds kunnen zij op deze sites veel kennis en ervaring uitwisselen met collega ondernemers en managers. Niet zelden komen ook businessdeals tot stand via deze netwerken. Maar waarom worden deze sites dan niet of nauwelijks gebruikt voor de werving van nieuwe medewerkers?

Recent is een onderzoek gepubliceerd waaruit blijkt dat het merendeel van de werkgevers/managers nog steeds de voorkeur geeft aan de traditionele manieren van werven, zoals de personeelsadvertentie in vakbladen. Internet als wervingskanaal wordt weinig gebruikt. Jammer, want juist langs dit kanaal is veel, snel en goed resultaat te boeken.

Zelf ben ik onder andere lid van Xing, van oorsprong Duits maar worldwide actief, en zie daarop dat er dagelijks veel vacatures worden geplaatst, onder andere door werkgevers in Duitsland. En dan gaat het om functies van alle niveaus; tot en met het aanbieden van stageplaatsen. Ook bezoeken veel werkgevers de profielen van de leden van Xing. Maar ook op Linkedin en andere netwerksites worden veel profielen bezocht. Binnen de groepen die deel uitmaken van deze sites wordt op forums veel gecommuniceerd tussen de leden over allerlei zaken. Maar ook worden er oproepen geplaatst voor nieuwe medewerkers en banen aangeboden.

Of het om een vaste kracht gaat of om een tijdelijke kracht of een interim manager, de CV’s van potentiële kandidaten zijn op die netwerksites vooraf te bekijken en te beoordelen.

Netwerksites als Hyves en Schoolbank zijn evenzo erg interessant voor werkgevers/managers die op zoek zijn naar nieuwe medewerkers. Mensen laten zien waar ze mee bezig zijn (werk, hobby’s, etc), maar ook wie ze zijn en wat hen bezig houdt. En ze zijn benaderbaar!

Is het de uitdrukking: “Wat de boer niet kent…?” Of schrik dat het veel tijd kost? Wat maakt dat deze wervingskanalen nog niet onderkend worden?

Surfen in de netwerken geeft heel veel informatie en levert connecties op. Wat kost een personeelsadvertentie?  Wat levert die op en hoeveel werk zit eraan vast? Zeker nu het alsmaar moeilijker wordt goed gekwalificeerde en gemotiveerde medewerkers te vinden voor werkgevers, zijn de digitale netwerken een nuttige en kosten- en tijdbesparende weg voor het vinden van nieuwe medewerkers, interim managers en stagaires.

0 reactie(s) op “Werkgevers gaan onterecht voorbij aan netwerken bij werving personeel”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *