Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Twaalf vragen die elke supervisor of manager zeer regelmatig zou moeten stellen

Het is de taak van alle supervisor- en managementfuncties om het evenwicht tussen de ondernemingsbehoeften en de werknemersverwachtingen te bereiken, o.a. aan de hand van HRM processen, systemen, methodes en instrumenten.

Maar wat zijn de werknemersverwachtingen? Wat leeft er bij hen? Wat stoort hen? Wat motiveert hen?
Werknemers- en vakbondsvertegenwoordigers zien het als één van hun kerntaken om dit te verwoorden naar de leidinggevenden toe en versterken hierdoor hun relatie met en invloed op hun “basis”. De noodzakelijke objectiviteit, relevantie en representativiteit van hun input is echter niet steeds aanwezig en wordt tevens soms beïnvloed door een “verborgen agenda” of algemene vakbondsslogans.

Ondernemingen moeten echter zelf de controle behouden over het proces van permanente kennisverwerving met betrekking tot de verwachtingen, bezorgdheden, frustraties, klachten en motivatoren van hun medewerkers. Tevredenheidsenquêtes zijn een uitstekende manier om informatie te verzamelen, om de “temperatuur” te meten en de sterke punten en verbeteringsopportuniteiten te identificeren.

Maar dit is allerminst voldoende. Supervisors en managers moeten continu spreken en vooral luisteren naar hun teamleden: ‘live’ vragen stellen!

Sociale verbondenheid is een belangrijke motor voor motivatie en bevlogenheid. Medewerkers die zich verbonden voelen met hun leidinggevende en met de organisatie zijn gemotiveerder, lopen een stap harder en zijn loyaler.
Die verbondenheid ontstaat door in gesprek te zijn. En dat ontstaat weer door vragen te stellen. Stel daarom vragen tijdens elke 1-op-1 meeting en team meeting die je hebt met je medewerkers. Maak het helder dat je luistert naar de antwoorden.
Medewerkers willen praten over hun ervaringen in hun team of in het bedrijf. Ze zullen je echte, eerlijke en goede informatie geven als je het vraagt én het veilig voor hen maakt om de waarheid te zeggen.
Door het stellen van vragen en het hebben van een gesprek wordt er niet alleen een relatie op met de medewerkers opgebouwd, maar wordt ook duidelijk wat er – positief en negatief – leeft bij elkeen.

Twaalf vragen die elke supervisor of manager zeer regelmatig zou moeten stellen:

  1. Wat maakt jouw werk moeilijker of lastiger dan nodig? Wat zou je werk makkelijker maken?
  2. Welke meetings zijn effectief en voegen waarde toe? Welke meetings zijn niet effectief en moeten veranderen of verdwijnen?
  3. Wat moet ik weten waarvan je het vermoeden hebt dat ik het niet weet?
  4. Wat zijn 3 dingen die je bij deze organisatie zullen houden?
  5. Wat zou 1 ding zijn waardoor je onmiddellijk weg zou gaan?
  6. Welke 3 dingen heb je nodig om super gemotiveerd te zijn in je functie?
  7. Welke vaardigheden heb je die dit bedrijf nog niet gebruikt?
  8. Wat heb je meer of minder van mij nodig om je werk goed te kunnen doen?
  9. Wat zou er moeten gebeuren zodat je je comfortabel voelt om ons als werkgever aan te bevelen bij je vrienden?
  10. Wat is een goed besluit dat we in de laatste 6 maanden hebben genomen? Aan welk genomen besluit twijfel je?
  11. Wat gebeurt er in het team/organisatie waar je bezorgd over bent?
  12. Wat is iets wat je wilt doen in deze organisatie waarvan je nog geen kans hebt gehad om te doen?

Weliswaar moet er echt naar de antwoorden geluisterd worden en is een defensieve houding als leidinggevende totaal uit den boze. Luister naar de antwoorden en wees er alert op dat je jezelf niet meteen verdedigt.

Medewerkers willen gehoord worden, dus leidinggevenden mogen reageren als het kan maar nooit de werknemersfeedback ontwijken.

Aldus vergroot de kans dat de medewerkers de waarheid vertellen:

  • Zelf zoveel mogelijk informatie delen en de medewerkers laten voelen dat ze vertrouwd worden,
  • Aangeven wat als interessant wordt opgestoken tijdens deze gesprekken,
  • Vertellen dat er geen negatieve gevolgen zijn ingeval van openheid,
  • Kenbaar maken en uitleggen waarom wel of geen actie zal ondernomen worden.
Geplaatst in HR varia door Luc Janssens op 27 februari 2015

Reacties op Twaalf vragen die elke supervisor of manager zeer regelmatig zou moeten stellen

Karima op 15 december 2015 16:45

Hallo Luc,

Wat een prettige en open benadering heb je gekozen in je eerste blog. Mijn gevoel hierbij is dat de 'energie', die je overbrengt op mensen als je deze benadering kiest heel positief is. Energie is het woord dat ik gebruik voor dat gevoel dat werknemers krijgen van je (uitstraling, houding, woordkeuze) maar dat ze niet benoemen omdat het een beetje ongrijpbaar blijft.

Verder zal een manager die deze insteek kiest als persoon behoorlijk volwassen moeten zijn en stevig in haar schoenen moeten staan. Je kunt ook flink de wind tegen krijgen en daar moet je op voorbereid zijn.
Als je je dan goed kunt houden dan kunnen bovenstaande vragen jou en de organisatie zeer veel brengen.

Koos den Dunnen op 15 augustus 2017 19:21

Mooie opsomming. Ik vind echter dat die gehele opsomming voor alle mensen geldt en zeker niet alleen voor managers. Ik zie in die twaalf punten meer een oproep aan alle mensen, medewerkers, managers en niet werkenden.

Door ze alleen toe te schrijven aan managers maak je deze groep veel te belangrijk denk ik.

Plaats zelf een reactie